nem beszélve a Lengyelországba és Romániába telepített, alapvetően amerikai üzemeltetésű rakétavédelmi rendszerekről. Az USA kelet-európai katonai jelenlétének költségeinek fedezésére előirányzott összeg a 2017. évi 3,4 milliárdról 6,5 milliárdra emelkedik.
A stratégiai fegyverek terén az INF-szerződésből való kivonulás lebegtetése csak a történet egyik része: a Trump-adminisztráció már korábban meghirdette a nukleáris arzenálját érintő széleskörű modernizációs programját, amelyet szintén árgus szemekkel figyelnek Moszkvából.
A katonai dimenzió mellett az általános politikai-gazdasági kapcsolatok sem enyhültek az elmúlt két évben. Mióta Trump elnök hivatalba lépett, az Egyesült Államok a legkülönfélébb jogalapokkal – az elnökválasztással kapcsolatos orosz beavatkozásoktól kezdve a Oroszország Szíria-politikáján át a Salisbury-incidensig – számos új, Oroszországot sújtó szankciót rendelt el. Noha a szankciók kezdeményezésében gyakran a Kongresszus vitte a vezető szerepet, a Trump-adminisztráció mindössze néhány esetben adott mérsékelten hangot az ellenvéleményének.
Az előbbiek mellett Trump-kormányzat erőteljes kiállása a főképp új gázvezetékek kiépítésére fókuszáló Három Tenger Kezdeményezés mellett nem titkoltan a kelet-európai orosz földgáz-dominancia megtörését is szolgálja. Noha Trump elnöknek az Északi Áramlat 2-t éles kritikával illető twitter-üzenetei elsősorban a német vezetést célozták, azokat a Kreml sem fogadhatta nagy lelkesedéssel.
Amennyiben bárkinek kétségei lennének az amerikai kormány szándékai iránt, javasolt tanulmányozni Wess Mitchell külügyminiszter-helyettesnek október folyamán a térséget érintő amerikai stratégiáról elmondott beszédét. A stratégia négy sarokpontja a következő: