A szerző a Miniszterelnökség miniszterhelyettese
Élénk közéleti és szakmai érdeklődés övezi a budapesti Corvinus Egyetem (BCE) tervezett átalakítását. Az biztos, hogy egy vezető magyar egyetem működési és finanszírozási modelljének ilyen radikális átalakítására nem nagyon találunk példát a hazai felsőoktatás történetében. Egy ilyen léptékű változás érthetően természetesen sok kérdést vet fel, ugyanakkor, ha valaki a dolgok mögé néz, láthatja, hogy a szkeptikus ellenhangok esetében a szakmai érveket háttérbe szorítják a politikai megfontolások.
Két dolgot már most biztosan kijelenthetünk. A kérdés egyik legfontosabb stakeholdere, a magyar üzleti szféra már jelezte, hogy alapvetően bizakodóan tekint a lépésre, ami egy finoman szólva sem elhanyagolható pozitív szakmai visszajelzés. Egy másik fontos körülmény pedig az, hogy az átalakítás nem a magyar felsőoktatásba történő önkényes vagy esetleg unortodox beavatkozás, hanem éppen ellenkezőleg:
a nemzetközi trendekhez való alkalmazkodás.
Az alapvető cél, hogy a BCE számára egy olyan, finanszírozási szempontból nagyobb önállóságot és kiszámíthatóságot jelentő működési környezetet jöjjön létre, amely korábban elképzelhetetlennek tűnő mértékben fogja javítani egy magyar felsőoktatási intézmény hatékonyságát és versenyképességét. S ezáltal elérhető válik az a cél, hogy a magyar egyetemi világ egy képviselője Európa 100 és a világ 200 legjobb egyeteme közé kerüljön.
A tervek mindezt úgy valósítanák meg, hogy a BCE működését 2019 nyarától egy közhasznú alapítvány biztosítaná, amelybe az állam és a magángazdasági szereplői – tehát tulajdonképpen az egész nemzet – rendkívül komoly forrásokat tennének bele. Ezzel a BCE megszabadulhatna az – elitoktatás helyett a tömegoktatásra fókuszáló – állami fejkvóta rendszer kötöttségétől, amelynek értelmében az állam a hallgatók száma alapján fizet támogatást, ezért minden egyetemnek az az érdeke, hogy minél több hallgatója legyen. Akikre, értelemszerűen, emiatt egyre kevesebb figyelem hárul.
További kötöttség, amelytől az új modellben sikerülhet elszakadni: az oktatók és más egyetemi dolgozók javadalmazása. Csak olyan egyetem kerülhet Európa legjobb 100 egyeteme közé, amelyben az oktatók fő megélhetési forrásként tekintenek az oktatásra, s lehetőségük van minőségi oktatási programokat kínálni a hallgatóknak. Ennek feltételei jelen pillanatban nem adottak.