Jól értem, hogy Lánczi szerint tehát a csatlakozásunk és a Fidesz idézett 2009-es szövege óta eltelt néhány évben történelmi mértékben megváltoztak az idők és valamiképpen kérdésessé tették az európai alapszerződésekben – vagy talán az emberi jogi egyezményekben – Magyarország kormányai által is törvénybe iktatott értékeket? Még ha elfogadom is, hogy a menekültválság következtében az európai szavazók egy része kiábrándult a teljes nyitottságot hirdető liberális értékekből, akkor is kérdéses, miért vonná ez kétségbe más értékek érvényét, mondjuk a bírói hatalom függetlenségét, a sajtószabadságot, a hatalmi fékek és egyensúlyok elvét, és így tovább.
Amúgy is meglepő, ha egy magát konzervatívnak valló filozófus a tizennyolcadik század óta alapvetően liberális európai hagyományt hirtelen érvénytelennek nyilvánítja – Leo Strauss sem kelet felé menekült a hitleri Németországból, hanem az Egyesült Államok liberális demokráciájában írta a könyveit, vette fel a fizetését és nevelgette a tanítványi körét. De fogadjuk el, hogy az illiberális konzervativizmus ma forradalmi, és szakítást követel több évszázados európai hagyományokkal, jogi és politikai kultúrával. Tegyük fel, valami új születik éppen. Kiállja-e a próbát, amelyen a liberalizmus filozófiailag elbukik?
Ha a liberalizmus nem az, mi lenne tárgyilagos és racionális?
Lánczi szerint, ha jól értem, tárgyilagos a Biblia, a természetjog és „az ember szükségleteit vagy lehetőségeit” kifejező (filozófiai) elmélet. A „liberálisok” (a Sargentini-jelentés liberális, konzervatív, zöld és szocialista megszavazói) szerinte nem hivatkoznak az előbbi kettőre, és nem rendelkeznek olyan filozófiai elmélettel, amely „az ember szükségleteit vagy lehetőségeit” fejezi ki. Liberálisként ezt vitatnám – szerintem például az emberi méltóság és autonómia kantiánus elvei az emberi természet, igények és lehetőségek filozófiáját alkotják, de fogadjuk el, hogy Lánczi szerint ez lejárt lemez. Az emberi méltóság passé. Vagy vegyük James Madison az emberi természet sötétebb oldalaiból levezetett fékek és egyensúlyok-elméletét. Megváltozott volna az emberi természet az 1780-as évek óta? Már nem fenyeget, hogy a hatalmon lévők visszaélnek a hatalmukkal? Vagy már nem probléma, ha visszaélnek vele? Ha így van, mit kínál Lánczi a liberális hagyomány helyett?