A kormányzót mint apát megérthetjük, mint vezetőt, nem.
Illyés így összegzi rövidesen a lényeget: „Horthy felelőssége: A susztertől nem várom el, hogy hős legyen, nem ez a szerződése a társadalommal”. De aki „negyedszázadig arra szedi az előleget, hogy adott pillanatban történelmileg fog viselkedni, hősként, egy nemzetszemélyként? Nem kívánom, hogy áldozza fel magát, de… De amikor a nemzet (s főleg ők) a susztertől is elvárja, hogy hős legyen!” Illyés nem mondta ki közvetlenül, noha elvárta volna Zrínyi Miklós országában a hősiességet.
Horthy Miklós kormányzóságát nehéz vagy-vagy alapon megítélni, sőt, összegezni sem könnyű. Jó és rossz, felemelő és tragikus döntések váltják egymást. Rendet teremt az országban, kormányai talpra állítják a magyarságot. Előbb korlátozza a zsidók jogait, azután az adott lehetőségeken belül védi őket. Tehetett volna többet, de maguk a zsidók sem voltak egységesek. A háború végén két ízben felmerült a zsidó munkaszolgálatosok felfegyverzése. Kállay miniszterelnök utasítására Keresztes-Fischer belügyminiszter tudakolózik náluk.
A zsidó vezetők Stern Samuval az élen mindkét esetben visszautasítják az ajánlatot. A végjáték közismert, a számok hasonlóképpen. A számoknál azonban többet mondanak a személyes sorsok. E sorok írójának például Szerb Antalé – minden irodalomkedvelő Tónijáé –, akinek halálát talán félanalfabéta nyilasok okozták, akik egyetlen sorát sem olvasták. Senki nem írt nála élvezetesebb magyar irodalomtörténetet. Talán nem is fog.
A „mi lett volna, ha” történelmietlen kérdését fölösleges föltenni. A lengyelek az kapták jutalmul, amit mi büntetésül. Ráadásul ma lengyel haláltáborokról zagyválnak a médiában szakszerűen és aljasul. A bűntudatkeltéssel országokat lehet lelki nyomorba, ha úgy tetszik, össznemzeti neurózisba taszítani. Ne feledjük, aki a bűntudatot keltette, annál a feloldozás. Persze ehhez erről-arról le kellene mondanunk, legfőképp magyar identitásunkról.