Egyesek szerint szerint ez a hely a tudat spektakuláris börtöne, amelyben személyiségünk napról-napra virtuális reprezentációvá foszlik – sőt vannak akik szerint ez a hely nem is létezik. De kit érdekel a bigott materialisták véleménye?
Természetesnek tekintjük, hogy megnyilvánulásaink egyre nagyobb része mediatizációja révén valósul meg és testetlen, egymást szemlélő ikonokként hirdetjük, elveszett holttestünk emlékét. Igen, csak a halál tehet minket saját magunk képmásává:
számunkra az élet a testiségen keresztül lehetséges,
csak akkor, ha alávetjük magunkat természet adta korlátainknak és átlelkesítjük a közöttük rendelkezésünkre álló teret.
Persze megperzselnek bennünket az erdei tábortüzek, megvágjuk magunkat borotvával, de eközben az élet folyamatának visszavonhatatlan és megismételhetetlen pillanataiban ráébredhetünk a jelenlét rejtett értelmére – ahelyett, hogy VR-szemüvegünkön keresztül rókafejű nőként diskurálnánk egy ufóval. Mondjuk egy görög oszlopcsarnokban vagy bárhol, ahová a jelenlét elől menekülhetnénk.
Guy Debord A spektákulum társadalmában arról ír, hogy a lét előbb birtoklássá fokozódott le, most pedig a birtoklástól a „látszás” felé mozdul el, pedig „az egyéni valóság (…) csakis abban a mértékben látszhat, amennyiben nem valóságos”.
*
A vörös robot végül magához tért... Valaki, valahol levette VR-szemüvegét és felhasználóból emberré testesült.
A szíve hevesen vert, a légzése zihált. Talán átfutott az agyán: „Élek”.
De mi van a többiekkel? A csontvázzal, a koboldokkal és... a piros robottal?