A fizetős újságírásról

2017. december 06. 09:41

Tévedés, hogy a sajtónak ingyenesnek kellene lenni. Azt az a sajtót, amely ingyenes: közszolgálatnak hívják.

2017. december 06. 09:41
Kóczián Péter
Facebook

„Tévedés, hogy a sajtónak ingyenesnek kellene lenni. Azt az a sajtót, amely ingyenes: közszolgálatnak hívják. Magyarországon a kilencvenes évektől simfölik a közszolgálat koncepcióját, s valahol a kétezres években kezdték el nyíltan temetni politikusok, újságírók (Medgyessy miniszterelnök: vegyenek, ha akarnak maguknak tévét; jobboldali értelmiség: nincs is objektív újságírás, hogy csak két példát mondjak a rengeteg ok közül).

Nem a politika nyírta ki a függetlenség eszméjét, hanem a magyar polgári fejlődés (és annak bice-bóca jellege).

Ma azt kérdezik Dudás Gergőtől, a Politis alapítójától: hogyan lesz az, hogy nem mindenki jut a lap információihoz. Hát, úgy, hogy fizetős lesz.
Ki kell mondani: egy paradox folyamat kellős közepén vagyunk. A média tartalom gyártása végtelenül demokratikussá vált, a globális reklámhordozók (Google, Facebook) brutálisan verik szét a hagyományos piacot, a tömeg-középosztályosodás pedig szétrombolja a fizetős média piacot (sokaknak kell már hirdetést eladni, a hirdetési kedv meg utat tör magának, ahol csak tud). A tartalom előállítása azonban ugyanolyan drága, különösen a kevesebbeket érdeklő, komolyabb tartalomé, viszont nincs, aki kifizesse az előállítási költségeit. Ennek a vége az, hogy nem lesz közgazdaságilag értelmes tevékenység ilyen termékeket előállítani.

Ennél sokkal jobb a fizetős megoldás. Amelynek anti-demokratikus következményei lesznek. Kialakul – kialakulóban van, tán' már ki is alakult – egy olyan információs arisztokrácia, amely hajlandó fizetni a tartalomért, mert ilyen értékeket vall, mert szüksége van rá, mert így nevelték stb, s lesznek olyanok, akik információs fast-food-ot esznek majd. Ők lesznek a köz-buták. A köz-szenvedélyesek, akik amőbaként élik majd az életüket. Angolul kifejező a szójárás az ilyen dichotómiára: »haves« and »have nots«.

Egy biztos: nem a magántulajdon dolga megoldani a köz-tájékoztatást. Hanem az államé, s az azt alkotó közösségé, amely mindig a nyomásgyakorló és politizáló értelmiséget jelenti. (Főleg ilyen szakkérdésekben: a közmédia hiánya nem kenyér-probléma).
A magántulajdon hibáztatása a felelősség teljes elkenéséhez vezet.

Néhány éve megkérdeztem Bojtár B Endrét, a Magyar Narancs főszerkesztőjét a Radiocafe Szinkrontolmács című műsorában: hirtelen becslése szerint mennyiért kéne adni a Magyar Narancsot, hogy egyetlen egy nagy hirdető hisztije ne tudja megrengetni a lap kiadását. Azt válaszolta: 1000-1200 forintba kerülne hetente a lap. Akkor jöttem éppen vissza Rómából, ahol vettem Economistot. Annak az ára 3 és 4 euró között volt. Éppen annyi, amennyit Bojtár mondott.

Majd utána megkérdeztem autóval járó, benzinkútnál gyakran megforduló és ott benzin mellett mást is vásárló ismerőseimet, hajlandók lennének – e 3-4 ezer forintot hetente elkölteni hetilapokra. Hogy több eltartására is jusson. Mindenki szörnyülködött, hogy ennyi pénzt nem adna ki magyar hetilapokra. Köztük olyanok is ezt mondták, akik vesznek nyugati újságot nyugati áron forintban vagy euróban vagy dollárban vagy fontban.
Mindez 2011-ben volt. Azóta is többször visszakérdeztem, s maradt a szörnyülködés.

Minden polgári nyilvánosságot a 17. századtól kezdve – amikortól az állami nyilvánosság monopóliuma kezdett megszűnni – a politikai nyilvánosság termékeiért fizetni hajlandó emberek teremtették meg, tartották fent. Nem véletlen, hogy a »yellow press« általában mindig elég olcsó volt és tömegesen kellett eladni. Amíg ez nem változik, amíg nincs olyan polgárság, amely hajlandó finanszírozni a lapjait, addig – legalábbis a heti és napi lapok világában – nem lesz független újságírás.

És akkor arról nem is beszélek, hogy ha csak egy »független« újság van, az is mennyire tud torzító hatású lenni. Az egy másik szakasz problémája, amelytől még messze vagyunk, hiszen egyelőre a fizetős újság koncepcióját ízlelgetjük.

Szerintem egyébként el fogjuk utasítani. Nem lesz elég előfizetője a Politisnak.”

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 29 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Peter8811
2017. december 06. 20:40
"Azt az a sajtót, amely ingyenes: közszolgálatnak hívják." Kicsit túl lett bonyolítva, elég lett volna ez: Azt a sajtót amelyik ingyenes: közszolgálatnak hívják. Persze ha van A sajtó meg B sajtó, akkor értelmes.
catalina9
2017. december 06. 13:07
Tévedés, hogy a sajtónak ingyenesnek kellene lenni." ezen az alapon, akkor a sajtónak, amelyik valójában egy üzleti vállalkozás, az általa írt eseményekért is fizetni kellene....a közvetítési jogokért...
Dénia
2017. december 06. 12:28
A média azért ingyenes, mert nézni meg olvasni kell hozzá a reklámokat. Vagyis nem ingyenes. De az ilyen propagandamédiumok, amit csinálni készültök, meg azért szoktak ingyenesek lenni, mert nem a profit a lényeg, hanem a nézetek terjesztése.
izo1210
2017. december 06. 12:14
A politika szándékosan tartja olyan alacsonyan a béreket, hogy sok embernek véletlenül se forduljon meg a fejében, hogy neki közvetlenül kéne támogatni - mondjuk a sajtót. Az meg, hogy a tehetős réteg is így gondolkodik, azt jelzi, hogy a gazdagok általában a járadékvadászatra épülő rendszer haszonélvezői. Még jó, hogy nem akarják lebontani. Aki ingyen olvas újságot, az nem fogyasztó, az őt megillető jogokkal, hanem áru. Aminél legfeljebb arra kell figyelni, hogy ne romoljon meg. Esetünkben ne akarjon mást - akár fizetős tartalmat - olvasni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!