„A napokban Velencében tartózkodom a minap véget ért filmfesztivál alkalmából. (...) Mit is mondhatnánk Velencéről, amit kiválóbb férfiak és nők már nem mondtak el vagy írtak le? (Thomas Mann és Jan Morris jut az eszünkbe.) Igen, Velence magasabbrendű gondolatokat idéz fel, de nem mostanság. Éppen Byronra gondoltam, ahogy elpöfögtem a Palazzo Rezzonico előtt, ahol lakott, mikor észrevettem egy gondolát, melyben öt kínai nő ült, teljesen okostelefonjaiba merülve. »Nézzétek az épületeket, lányok« – kiáltottam nekik, de figyelemre sem méltattak, és folytatták az SMS-ezést, vagy mit is szoktak ezek csinálni mostanában, még egy gondolán ülve, Velence csodái közepette is.
Velence kicsiben megmutatja azt, milyen lesz a világ, mondjuk, száz év múlva: tele kínaiakkal és indiaiakkal, akik a régmúlt emlékei között sétálnak üres, ködös tekintettel, melyet még véletlenül sem vetnének a környező dolgokra. Ó, Velence! Micsoda város volt ez; minden megeshetett itt. A velenceiek kegyetlenek voltak; csupán egy velencei, Morosini vetemedhetett arra, hogy ágyútűz alá vegye a Parthenónt, szétrombolva a valaha volt legtökéletesebb építményt. Az egyik leszármazottja jó haverom volt ifjúkoromban. Egyszer megkérdeztem Fabriziót, mi bírt rá valakit ilyen szörnyűségre. Ő megvonta a vállát, és azt kérdezte, miért is ne. A törökök, akik bent tartózkodtak, azt hitték, senki nem lenne képes egy szent helyet ágyúzni. Hát, egy velencei igen.