„Sokat gondolkodtam azon, hogy vajon keressem-e a nemzeti együttműködés rendszerének történelmi előképét, vagy inkább azt higgyem, hogy itt és most valami egyedi működésnek vagyunk tanúi. Vizsgálódásom nyomán aztán nyilvánvaló párhuzamokat fedeztem fel Slobodan Milosevic Jugoszláviájával és Vladimír Meciar Szlovákiájával. Ezek a nemzeti együttműködéshez megtévesztésig hasonló rendszerek ugyanis már megtörténtek a fent említett országokkal, amelyekben az egykori bolsevista állampárti elit sajátos nacionalizmussal állított maga mögé széles tömegeket. Azt hittem, hogy legalább ezt megúsztuk, hiszen Magyarországon az állampárt a rendszerváltás pillanatában egyáltalán nem volt sem nacionalista, sem oroszbarát – sőt megkérdőjelezhetetlenül européer és atlantista volt –, így mi nem tapasztaltuk meg, milyen végtelenül népszerű és veszedelmes a posztkommunista társadalmakban az államszocializmus iránti széles körű nosztalgiát a nemzeti mítoszok újraírásával vegyíteni. Úgy tűnik azonban, a történelem sajátos logikája arra tanít minket, hogy ezeket a tévedéseket lehetetlen elkerülni.
A legfőbb analógia, hogy mindhárom esetben konzervatív pártokról van szó – csakhogy nem a szó klasszikus értékkonzervatív értelmében: nem Churchill, Adenauer vagy De Gaulle konzervativizmusára kell itt gondolni, hanem a Homo kádárikusz sajátos nosztalgiájára régen volt fiatalsága után, amikor még volt tisztelet a fiatalokban, amikor még nem szólt minden a szexről meg a drogozásról, amikor még mindenkinek munkát adott az állam, és amikor az úttörők tizenkét pontja meg az Ablak című tévétörmelék még kifogástalan életvezetési útmutatónak tűnt. Ehhez a szigorú, jól szabályozott világhoz képest széles tömegek számára értelmezhetetlen és élhetetlen a szabadság közege, ahol nem visz el a rendőr, ha ellenvéleményed van, ahol nem üldöz az állam, ha azonos neműekkel közösülsz, és ahol nap mint nap ezer bizonytalansággal meg kiszámíthatatlansággal kell szembesülnöd ahhoz képest, amilyen rendezett volt az élet a legvidámabb barakkban.