„Nagy örömmel olvastam azokat a vitacikkeket, amelyek az Európai Unió jövőjével foglalkoztak. Megítélésem szerint három kérdésben kellene állást foglalni: milyen eredményeket ért el az EU; hol állt meg az előrehaladás vonata; az unió milyen további fejlődése lenne kívánatos, és mi hogyan tudunk ehhez alkalmazkodni.
Nehéz lenne tagadni, hogy az európai integrációs fejlődés nagy sikereket hozott egészen a nyolcvanas évek elejéig. Nemcsak azért, mert abban egyetértés volt a nemzetállamok között, hogy meg kell csinálni a vámuniót, a gazdasági jellegű közös politikákat és a belső piacot, hanem azért is, mert akkoriban ez valóban előrelépést jelentett egy szétaprózódott, nemzetállami alapú európai fejlődéshez képest. Ráadásul mindez még nem érintette a vesztfáliai béke óta kialakult nemzetállami rendszer szuverenitásának alapjait, sőt áttételesen erősítette őket. A másik előnye az volt, hogy olyan országok fogtak össze, amelyek az azt megelőző száz évben többször kerültek szembe egymással, és ami a legfontosabb volt: megközelítőleg azonos gazdasági örökséggel, demokratikus rendszerrel és fejlettségi kategóriával rendelkeztek.
Problémát az okozott, hogy még a nyolcvanas években egyszerre nyomult előre két irányban az integráció, amihez az unió most is ragaszkodik. Egyrészt bővülni akart, de ezzel megszűnt a homogenitása – már ami az azonos fejlettségi kategóriába tartozó országokat illeti –, és ezt a mai napig nem tudta kezelni. Másrészt mélyülni is akart, amivel viszont összeütközésbe került az előbbi folyamatból származó diverzitása. Ráadásul a német–francia tandem kompromisszumainak eredményeként a maastrichti rendszert valósították meg, vagyis egy alapvetően versenyszemléletű, az erősebbeket előnyben részesítő modellt, megfelelő erejű kiegyensúlyozó mechanizmus nélkül. A közös költségvetési koncentráció megmaradt az uniós nemzeti jövedelem egy százalékának nagyságrendjében, ami még az amerikai szövetségi helyzethez képest is összehasonlíthatatlanul alacsony. Nem természetes folyamat során haladtak előre az integrációs körökkel, vagyis a belső piac további erősítése helyett és mellett nem a már természetesen kialakult német márkaövezetet alakították át először euróövezetté. Ráadásul nem szakmai filozófia, hanem politikai döntések alapján kezdték el bővíteni a 2008-as válságig a schengeni övezetet és az eurózónát. Természetes folyamatként tekintettek a keleti irányú bővítésre, ahol nemcsak a kommunizmusból kitörő országok szellemi-gazdasági reintegrációja jelentett kihívást, hanem a rájuk jellemző tőkehiány és technikai lemaradás is.