„A Kormány ma nyilvánosságra hozta az EU Csalás Elleni Hatóságának (OLAF) jelentését a 4-es metró beruházásról. Itt olvasható.
Az elmúlt hetekben többen kerestek ezügyben a sajtó részéről, de amíg a jelentés nem volt nyilvános, csak találgatni lehetett volna, aminek semmi értelme. A megjegyzéseimet most azonban az alábbiakban szeretném összefoglalni:
1. Örülök, hogy a jelentés nyilvános, hisz az elmúlt hetekben rengeteg felelősséghárító mellébeszélés is felmerült a tartalma kapcsán, főleg a 2010 előtt a metróberuházással foglalkozó illetékesek részéről.
2. 2010 előtt a BKV egyetlen, nem az akkori városvezetés részéről delegált felügyelőbizottsági tagjaként több tucat alkalommal jeleztem a metróberuházás körüli szabálytalanságokat, tettem bejelentéseket, és számos akkori jegyzőkönyv bizonyítja, hogy a BKV akkori vezetői, a felügyelőbizottságnak az akkori városvezetést képviselő többsége ezeket lesöpörte az asztalról, legtöbbször még a vizsgálat lefolytatására sem voltak hajlandóak. Már 2010 előtt is sejthető volt, hogy a metróberuházást lebonyolító mérnökszervezet valójában nem a Főváros és a megbízó BKV, hanem a valójában általa ellenőrizni hivatott kivitelezők érdekeit képviseli.
3. A 2010-es városvezetés-váltás és a BKK létrejötte után a Főváros új vezetése rövid időn belül ügyészségi feljelentést tett a metróberuházás körüli szabálytalanságok gyanúja miatt.
4. A jelentés egyáltalán nem foglalkozik a metró utasszámával, megmaradt buszjáratokkal, dugódíjjal - a korábbi főpolgármester erre vonatkozó megjegyzései teljesen alaptalanok voltak.
5. A korrupció és csalás a metróberuházás szerződései körül 167 milliárd forintnyi szerződést érint az OLAF szerint - nagyságrendi összevetésben ez körülbelül annyi, mint a teljes budapesti buszpark és a 3-as metró vonatok cseréjének együttes költsége vagy más megközelítésben a hármas metró infrastruktúra-felújítás költsége. Nem véletlenül mondtuk sokan éveken át, hogy a négyes metró beruházás túlárazott, így és ennyiért nem szabadna, szabadott volna megépíteni.