A beszédkészség fejlesztéséről

2016. december 12. 11:02

Használjunk ki minden adódó lehetőséget a beszélgetésre, a napi élmények, tapasztalatok megtárgyalására, mert ezzel fejlesztjük a legjobban beszédkészségét csakúgy, mint fontosságát a családban.

2016. december 12. 11:02
Mandiner.család
Nagyon kedvesen gügyög eleinte a gyermek, de ezt előbb utóbb el kell hagynia, mert ez akadályozni fogja az olvasás, írás elsajátításánál. Csak a helyesen kimondott szó segít a gyermek fejlődésében. Amikor gyermekünk már szépen tudja formálni a szavakat és rövid, de kerek mondatokban beszél, kerüljük a „kisbabás” kifejezéseket: például ne „hamit” kínáljunk, hanem konkrét ételt (gyere ebédelni, kérsz egy banánt? stb.) 
 
A rosszat ne ismételjük, csak a helyeset mondjuk ki. Kérjük meg családtagjainkat, a gyerekkel kapcsolatba kerülőket, hogy ők se gügyögjenek, hanem következetesen, de kedvesen javítsák ki gyermekünk beszédét, tanítsák a megfelelő kifejezéseket.
 
Ne szakítsuk félbe a beszélgetést, ha hibásan beszél. Ha a gyermeket szigorúan helyreigazítjuk, amikor valamit mondani, mesélni szeretne, annyira elbátortalanítjuk, hogy súlyos beszédhibák alakulhatnak ki, például dadogás. Feszültté és bizonytalanná válhat, mivel úgy érzi, nem elég ügyes a beszédben, vagy pedig ingerült lesz, és saját akaratát úgy kívánja keresztülvinni, hogy továbbra is hibásan beszél. Jegyezzük meg a hibát és a történet végén térjünk vissza a hibás kifejezésre. Kérdezzük meg tőle, hogy ő mit értett azon a kifejezésen, majd kedvesen magyarázzuk meg, hogy hol tévesztett. Így elkerülhetjük a szerzett beszédhibák kialakulását, de a gyermek közlési vágya sem vész el.
 
Használjunk ki minden adódó lehetőséget a beszélgetésre, a napi élmények, tapasztalatok megtárgyalására, mert ezzel fejlesztjük a legjobban beszédkészségét csakúgy, mint fontosságát a családban. A gyenge iskolai teljesítőképesség egyik leggyakoribb oka ugyanis a gyenge beszédkészség és beszéd értés. Jóllehet, minden gyerek megtanulja a tárgyak nevét, ez azonban nem elégséges ahhoz, hogy az iskolában boldoguljon. Meg kell értenie, és helyesen kell használnia számos más szót, kifejezést is. Nemcsak a tárgyak nevét, hanem különböző dolgok jelzőit is (kicsi, nagy, könnyű, nehéz, stb.).
 
Nagyon sokat segít a színek minél kifejezőbb ismerete (árnyalatok). Meg kell értenie a történést kifejező szavakat is, mint például az ugrándozás, sorakozó, gyülekező, stb. Ismernie kellene a ragok (–on, -en-, -ön, -ba, ban, -tól…stb.) értelmét, de a  névutók helyes használataival is tisztában kellene lennie (alatt,fölött, stb.) Játékos tevékenységek közben mindezt megtanulhatja.
 

Tipp: A közös vásárlás remek alkalom lehet a játékos tanulásra. Szánjunk rá egy kicsit több időt és használjuk ki a rengeteg kínálkozó lehetőséget, mert egy szupermarket a tudás „aranybányája” is lehet: Ismerkedhet formákkal, színekkel, gyümölcsökkel, zöldségekkel, mértékegységekkel.

Például: vegyünk ebből a szép kerek piros almából? Az alsó polcon látok fehér gombát, középen sárga paprikát, feljebb pedig zöld hosszúkás cukkinit. Vagy: 2 dl-es kis üdítőt vegyünk, vagy 1 literest? Ha meg is magyarázzuk, hogy mit veszünk le a polcról és miért, gyermekünk észrevétlenül tanul matematikát, biológiát, fizikát (pl. az a méret még túl nehéz neked, le fogok ejteni, ezért válassz egy kisebbet, mert az könnyebb), kommunikációt (kérem, köszönöm, üdvözlés, stb.), alkalmazkodást, toleranciát. 

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Készenlétben az Európai Parlament: így üzenhetnek Magyar Péternek az elmúlt hetek kudarcai után

Készenlétben az Európai Parlament: így üzenhetnek Magyar Péternek az elmúlt hetek kudarcai után
Tovább a cikkhezchevron

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!