„Nem akarok rémisztő példákat sorolni a felsőoktatásba jutók alapismereteinek hiányáról, nem kis részük tanulási alkalmatlanságáról – amiről természetesen nem a fiatalok tehetnek. Talán csak annyit, hogy a felsőoktatási intézmények egy részében szövegértési (olvasási) órákat tartanak, és az ötven év előtt szerzett történelmi és irodalmi ismereteim bőven meghaladják a most érettségizettekét. (Ezzel nem azt állítom, hogy a hallgatók körülbelül fele nem szorgalmas, tehetséges, alkalmas a választott pályára. A másik ötven százalékkal van baj!) Ezért a közoktatás színvonalesésének drámai jelzései a felsőoktatás oldaláról indultak ki.
Ez sarkallta a kormányzatot 2010-től a jól-rosszul sikerült változtatásokra. A tiltakozó pedagógusoknak néhány dologban igazuk van: erősen túlzott az intézményfenntartás központosítása (Klik), a pedagógusok adminisztrációs terheinek értelmetlen növelése felesleges – ebben, úgy tűnik, mára mindenki egyetért. Mit követel viszont ezenfelül Dúró Dóra, Pukli István – hiába, a vér nem válik vízzé – és Heller Ágnes bizarr koalíciója a fenyegető diktátumaival?
Felesleges lexikális ismeretekkel gyötörni az ifjakat, mert ott az internet, fő cél, hogy a gyerek jól érezze magát az iskolában és legyen kreatív – mondják. Döbbenetes tévedés! A sebész a hasműtét előtt interneten szemlélje a has anatómiáját, hasonlóan a szinkrontolmácshoz, aki munka közben szavakat és nyelvtant böngész? Valójában mindenkinek a közoktatásban kell megszereznie egy alaptudást, majd speciális ismereteket a továbbképzésben. Ezután jöhet a valódi kreativitás a megszerzett ismeretek alkalmazásában. Az alap- és speciális tudást viszont csak komoly fáradsággal, tanulással lehet megszerezni. Érezzék jól magukat az iskolában? Az orvos, a mentős ügyelet alatt, a kamionsofőr tizenkét órás vezetés közben jól érzi magát, hasonlóan az élelmiszer-áruházak pénztárosaihoz? A fiatalok teljes félrevezetése az, hogy nekik tizenkét évig csak jól kell érezniük magukat minden erőfeszítés, teljesítmény nélkül. Nekik fog ezért teljesen félrecsúszni a későbbi pályájuk. Nem éreznek emiatt felelősséget tüntetgető balliberális pedagógusaink?”