„Az elmúlt években, miközben a kormányzati kommunikációban a közjóra vonatkozó puszta hivatkozások is folyamatosan gyérülnek, tanúi voltunk a nyilvánosságot biztosító jogok rendszerszintű megnyirbálásának. Ennek a folyamatnak elsődleges célpontja az információszabadság alapjoga. Az eddigi törvénymódosítások alapvetően az információs alapjog elsekélyesítésére irányultak. Olyan hívószavakra, kifejezésekre kell utalnunk például, mint a »visszaélésszerű adatigénylés« szabályozása, a jelentős számú, nagy terjedelmű adatigénylés korlátozása, továbbá hogy adott esetben már az adatok kiadása előtt fizetési kötelezettséget vállaljon a rendszerint nem vastag pénztárcájú adatigénylő a közinformációért, vagy hogyha az adatigénylő nevét nem közli, megtagadható az adatközlés... (E korlátozások dogmatikai hátterének problémáira, azok bírálatára itt persze nem térünk ki.) Azt viszont e kormányzati törekvésekkel kapcsolatban némi kárörömmel és a szabadság ügye feletti öröm érzésével le kell szögeznünk, hogy úgy látszik, a szabadságjogok korántsem olyan esendőek, mint ellenfeleik (és olykor barátaik) gondolnák. Miközben a folyamatos módosítások a nyilvánosság ügyének ugyan eddig is jelentős károkat okoztak, a jelek szerint mégsem érték el a kívánt célt: a gyanús ügyek, főleg civil szervezetek, bátor polgárok, újságírók áldozatkészségének köszönhetően, gyakorta peres eljárások eredményeképpen, mégiscsak napvilágra kerültek.
Úgy tűnik, most a nyilvánosság ellenfelei taktikát váltanak. Ha az alapjog mélységét érintő törvénymódosítások nem voltak elegendőek, immár a jog horizontális kiterjedését próbálják szűkíteni. A Németh Szilárd képviselő jegyezte T/8829-es törvényjavaslat szerint – _De egyáltalán hogyan jut egyéni képviselőnek ilyesmi eszébe? Mikor járt a Postán és ott vajon mit látott a beterjesztő?_ – a nem lényegtelen hányadban közpénzből és az Európai Unió pénzéből működő Magyar Posta szerződései és a cég egyéb adatai, leszámítva a tömegszerződések tartalmát, amit egyébként sem lehet eltitkolni, a jövőben nem lesznek hozzáférhetőek, ha ez a nyilvánosság a Postának »aránytalan« üzleti sérelmet okozna. A törvényjavaslat nem mondja meg, mi tekintendő aránytalannak, homályban hagyott feltétellel korlátozná a megismerhető adatok körét. Az új szabályt a folyamatban lévő adatkérésekre is alkalmazni kell. Nem untatjuk az olvasót azzal, hogy alapjogot milyen kivételesen és csak a szükségesség és arányosság feltételeinek teljesülése esetén lehet korlátozni és hogy a nem értelmezett, kontúrtalan _»aránytalan«_ szó ehhez bizony édeskevés. Mellesleg az üzleti titok védelmét, némileg eltérő logikával a hatályos törvény is figyelembe veszi. Arra is felhívjuk a figyelmet, hogy a főfeladatként közfeladatot ellátó szervek piaci vállalkozási tevékenysége és az átláthatóság követelménye számos alkotmányos és közgazdasági problémát vet fel, de e törvényjavaslat benyújtása nem a megfelelő pillanat ennek bővebb kifejtést igénylő megtárgyalására. A Magyar Posta közjogi státuszát két fontos körülmény is megmutatja: az úgynevezett proaktív információszabadság szabályozási elvét követve az Infotörvény alapján a Magyar Posta az általa kezelt közérdekű adatokat online elérhető általános, különös és egyedi közzétételi listákon teszi nyilvánossá. Ezek a ma bárki számára elérhető közérdekű illetve közérdekből nyilvános adatok rengeteg megnevezett szerződésre utalnak. A másik ugyancsak lényeges körülmény, hogy gazdálkodását a költségvetés és a közpénzek ellenőre a Számvevőszék ellenőrzi.