Már az amerikai média is felkapta az ukrán háborús maffia ügyét, de Brüsszel nem tágít Kijev támogatásától

Az Európai Unió szerint nincs más választás.

Navracsics az első adandó alkalommal szembefordult azzal az uniós szabállyal, hogy a biztosok soha nem nemzeti érdekeket felvállalva lépnek fel a munkájuk során. Mihez kezd Navracsics, ha súlyosabb ügyek kapcsán kerül terítékre Magyarország?
„Karinthy Frigyes címbeli szellemes mondása jutott eszembe miközben olvastam Jean-Claude Juncker Navracsics Tiborhoz intézett, most nyilvánosságra került levelét. Nem lehet könnyű helyzetben a magyar uniós biztos, miközben egyszerre érzi magán a nyomást, hogy »védje meg« úgymond Magyarországot és közben azt is tudja – sőt a Mandinernek idén ősszel nyilatkozta is – hogy a hazai jobboldalon egyedüliként maradt elkötelezett európai.
Hogyan is jutottunk el idáig: az történt, hogy az Európai Bizottság nyilvántartásba vette a Wake up Europe! című polgári kezdeményezést, amely siker esetén arra kéri a Bizottságot, hogy javasolja a hetes cikkely szerinti eljárás megindítását, vagyis annak a vizsgálatát, hogy a magyar kormány tiszteletben tartja-e az alapvető európai értékeket a működése során. Navracsics Tibor pedig levélben tiltakozott, hogy azon a kollégiumi ülésen döntöttek erről, amikor ő nem volt jelen, de annak a véleményének is hangot adott, hogy a benyújtott kezdeményezés jogilag sem megalapozott. Minderre pedig megérkezett Juncker levele, amelyben felszólítja a magyar biztost, hogy ne képviselje az Orbán-kormány politikai irányvonalát Brüsszelben, mert ez nem fér össze a munkakörével.
Ez a feladat megoldhatatlan lesz Navracsicsnak – uniós vezetőként ugyanis nem lehet egyszerre kint is, bent is lenni. Egy évi biztosi munka után viszont láthatóvá vált, hogy azok az aggályok, amelyeket már megválasztásakor sokan hangoztattak a fideszes politikussal szemben, igenis alaposak voltak: az egykori igazságügyi minisztert azzal a kifejezett szándékkal jelölte Orbán Viktor, hogy legyen előretolt bástyája a kormánynak Brüsszelben. Ezért nyilatkozta jelölésekor Navracsics, hogy szándékai szerint »az unióban Magyarországot, itthon pedig az uniót« képviseli majd. Már akkor láthatóvá vált, hogy teljesen félreérti a szerepét, hiszen az unió szabályai fehéren-feketén kimondják: a biztosok megválasztásukat követően leteszik az útlevelüket és működésük során nem országukat, hanem az unió egészének érdekeit kell képviselniük.
A mostani Juncker-Navracsics levelezés kapcsán az is nyilvánvalóvá vált, hogy különösen előrelátó, helyes döntés volt a bizottsági portfóliók kijelölésekor az állampolgári jogok területének elvétele a magyar biztostól. Navracsics ugyanis az első adandó alkalommal szembefordult azzal az uniós szabállyal, hogy a biztosok soha nem nemzeti érdekeket felvállalva lépnek fel a munkájuk során.
Gondoljunk csak bele: ha már egy kevés sikerrel kecsegtető állampolgári kezdeményezés nyomán levelezésbe kezdett Navracsics, mihez kezd, ha súlyosabb ügyek kapcsán kerül terítékre Magyarország? És mi lesz az a pont, amikor biztosi munkája során úgy érzi, elérkezett az idő arra is, hogy megmutassa, valóban ő az egyedüli elkötelezett európai a magyar jobboldalon?”