A Fidesz fekete napjai

Botrány botrány hátán. „Kot, kot, kotkodács”, mondaná a Fideszék tyúkja.

A jelenlegi magyar politikai rendszert illiberálisnak tartom, ahol számos nemzetközi és univerzális norma sérül, és 2010 óta legális, de illegitim eszközökkel egy szűk személyi kör sajátította ki a hatalmi eszközöket, alkotmányellenes módon.
Nagy Attila Tibor (Méltányosság Politikaelemző Központ) azt írja, reméli, csak tévedésből mondtam, amikor a kétharmados béklyóból nemzeti kiegyezési kísérlet után, annak kudarca esetén a jogfolytonosság megszakításával javaslok kiutat.Sajnos nem tévedésből mondtam. Sajnos, mert négy év alatt eljutottam oda, hogy erről is beszélni kell.
A korrekcióra, az Alaptörvény módosítására volt már szakmai javaslat Tordai Csaba és alkotmány-jogász társai részéről. A jogfolytonosságot megszakítani a demokratikus korrekció érdekében szükséges, de új alkotmányt adni már csak politikai konszenzusra törekedve lehet, amihez kell majd egy, a „haza nem lehet ellenzékben” doktrínájától megszabadított Fidesz is.

Mindezen kérdésekről 2011-ben még mást gondoltam. Eörsi Mátyás 2014 című cikkére, amely a Magyar Narancsban jelent meg még fulminánsan reagáltam. Vitánk az új Alaptörvény elfogadása után, de a parlamenti választási törvény benyújtása előtt alakult ki. Lehet, hogy naivan, de akkor én még azt gondoltam, a Fidesz nem tűzdeli tele az Alaptörvényt sarkalatos kiegészítésekkel, nem hoz létre egyenlőtlen feltételeket biztosító választási rendszert, és benne különösen a korábbinál is erősebben érvényesülő többségi elvet. Tévedtem, visszanézve Eörsi Mátyásnak volt igaza.
Ugyanakkor – szemben az ő akkori javaslatával – népszavazáson is csak akkor szabad megerősíteni egy új alkotmányt, ha van lehetőség a megegyezésre a leváltott és az újonnan kormányra kerülő erők között. Különben tényleg csak az történik, hogy az egyik oldal felülalkotmányozza másikat. Először parlamenti konszenzusra törekvés a korrekcióban, utána – ha nem sikerült – radikális korrekció, majd konszenzusra törekvő alkotmányozás.
A Negyedik Köztársaságban azért nem kellenek majd kétharmados törvények, mert a politizáló feleknek tanulniuk kell az elmúlt két évtized hideg polgárháborújának bűnéből.
A fegyvert le kell rakni. Együtt kell működni és közben versenyezni kell.
E kettőt egyszerre. Nem alkotmányos szabályoknak kell megakadályozniuk bizonyos, jelenleg kétharmadba öntött ügyek időről időre történő átszabását, hanem a megújuló politikai elit önuralmának és a sokkal erősebb külső, civil és intézményes hatalmi kontrollnak.
Ez ma naiv cél. De meggyőződéssel hiszek abban, hogy a politikai alrendszer szereplőinek önuralom hiánya és a civil társadalom intézményeinek tudatos gyengítése vezetett el a mai válságunkhoz.
A Negyedik Köztársaság megalapítása nélkül nem lehet jólétet, békét és szabad versenyen alapuló szociális piacgazdaságot teremteni Magyarországon. De ez nem lehet újra csak az ország egyik felének, harmadának, negyedének a köztársasága.
Nem az alkotmányos válságunk az egyetlen a mai magyar válsághelyzetben. A társadalmi és gazdasági válság is ugyanennyire fontos. Az Együtt nyílt és világos válaszokat mutat be az elkövetkező időszakban mindezek megoldására. Ennek részeként teszünk meg mindent az Orbán-kör korrupciójának leleplezése érdekében, és annak bebizonyítására, hogy a magyar igazságszolgáltatás egyes kulcsszereplői nem az igazságot szolgálják.
Mégis minden oka megvan mindenkinek arra, hogy végre remélni tudja: még a mi életünkben lehet itthon jobban, nyugodtabban élni, mert nem lehetünk mi az első generáció 150 év után, amelynek a gyermekei rosszabb körülmények között élnek majd, mint szüleik tették. Ehhez szakítani kell az intézményesített lopással, a párbeszéd hiányával, egymás létjogosultságának elvitatásával és a másik oldal megsemmisítésére való törekvésekkel. Ehhez megújuló Fidesz kell, de megújuló ellenzék is. Az Együtt e másodikból ki fogja venni a maga részét.
Szigetvári Viktor
Együtt, elnök