Hogyan lett az Alakor a magyar építészet bűnbakja?

2014. június 13. 16:35

Az építészet saját mesterségbeli és művészi elveitől, értékeitől eredendően idegen szempontokat szolgál, amikor a modernizáció jelszavával egy nem fenntartható gazdasági érdekrendszer kiszolgálójává vált.

2014. június 13. 16:35
Kardos Gábor
Válasz.hu

„Építészetileg valóban értékelhetetlennek tűnhet az Alakor, mert koncepciója szerint ez nem épület, hanem egy jelképes épülettel kiegészített kert. Azt állítja tehát, hogy a jövő az, hogy egy kertben lakjunk. Jelzem: a legtöbb ember legősibb vágya mindig ez volt – és ma is ez. Szindbád bűvös szavait idézve: »Egy kertben kéne élni és mindig csak tervezni.« Ezt a felfogást jeleníti meg az Alakor. Aki görcsösen épületet keres benne, az nem vette észre, hogy ez egy monumentális kerítéssel körülvett kert. Itt van a nagy félreértés. Épületként értékelhetetlen, mivel lényege az, ami belül van: a kert. Az építészet szégyene volna, hogy nem a falakon van a hangsúly, hanem azon, ami belül van? Ejnye... A kertben élés víziója mennyivel élhetőbb és szexibb egy steril beton-üveg-acél monstrumnál, amilyennek megszoktuk a modern monumentális építészetet.

Aki tehát azt hitte, az Alakort mint épületet védem, ugyanúgy félreértett, ahogy az Alakor koncepcióját. Ez nem épület, hanem egy kert. Épületként nekem se nagyon tetszene, bár pont a modernizmus annyira fontosnak tartotta, hogy legyünk nyitottak mindenre, a szokatlan formákra is – kivéve persze a neki szokatlan formákat. Úgy látszik, ez a nyitottság csak addig volt fontos, amíg a klasszikus építészet hívei voltak hatalmon és pont olyanokat mondtak a modernekről, mint most ők az azóta megcsontosodott akadémizmussá vált modernizmus alternatívájaként fellépő bármilyen új irányról.

A szerencsétlen Alakor és a még szerencsétlenebb Sámándob helyett lehetne a koncepció neve Életkert, ami kiutat mutathat a jelenlegi polémiából, tisztázva a projekttel kapcsolatos fő félreértést. Az Életkert Ház elnevezés arra utal, hogy a harmadik évezred az urbanizáció gyökeres újragondolását teszi szükségessé annak érdekében, hogy az építészet a jövőben ne a természeti környezet »legyőzésének« modern mítoszát és az ezáltal egyre súlyosabb problémákat okozó elidegenedést szolgálja, hanem azt, hogy újra megtaláljuk azt a harmóniát a természettel, melyet a modernitás semmibe vett, dölyfösen kiköltözött belőle, illetve aggasztó mértékben tönkretette. Az új koncepcióban a Kert már nem csupán a ház körüli terület, illetve a ház tartozéka, hanem középpontba kerül, azt sugallva, hogy ökológiailag lehet visszautat találni az Édenkertbe, ahonnan a modernitás csúnyán kiűzte az emberiséget. Az Életkert élhető és természetes életteret jelent, az elidegenedett urbanizációs komfort helyett a természetre és a harmóniára helyezve a hangsúlyt.

Ha posztmodern gesztusról lenne szó (és nem egészen másról, ami már nem vonatkoztatja magát a modernitás viszonyrendszeréhez!), akkor egyértelműen az épület fogalmának gyökeres dekonstrukciója lenne az Alakor – a kert és az épület viszonyának megfordítása, mely az urbanizációval egyenlővé tett építészet dekonstrukciója. Az ökológiai dezurbanizáció épülete visszaköltöztet minket az élet kertjébe, az ember örök vágyát valósítva meg, hiszen soha senki sem vágyott arra, hogy természetidegen tömbházakban lakjon vagy dolgozzon. Az építészet pedig nyilvánvalóan saját mesterségbeli és művészi elveitől, értékeitől eredendően idegen szempontokat szolgált, amikor a modernizáció jelszavával egy nem fenntartható gazdasági érdekrendszer kiszolgálójává vált.”

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kurbitalis
2014. június 13. 19:27
" azt, hogy újra megtaláljuk azt a harmóniát a természettel, melyet a modernitás semmibe vett, dölyfösen kiköltözött belőle, illetve aggasztó mértékben tönkretette. " És ezt tagadja meg Makovercz tanítványa, Őrfi, aki szinte minden írásában bokán döfi (holott még a bokájáig sem ér fel) Makovecz Imrét, persze mindannyiszor megemlíti, hogy ú is Makovecz-tanítvány volt. Makovecz, ha élne, keresztülnézne rajta. Azt írni Makovecz stílusával kapcsolatban, hogy "egyszer volt Budán kutyavásár", ilyen szinten csak a legalja nyilvánul meg. Hogy ki nem lökik maguk közül Őrfit, hogy senki meg nem szólalt az aljas támadásai miatt, az is szégyen!
kurbitalis
2014. június 13. 19:23
"egy steril beton-üveg-acél monstrumnál, amilyennek megszoktuk a modern monumentális építészetet." Na, végre, hogy valaki kimondja, hogy a betonüveg kaszni az nem épület, az nem építőművészet. Tessék megnézni a Kálvin téri szörnyszülöttet, a Vörösmarty térre odaizélt pmonstrumot. Ahelyett, hogy a volt ORI helyén bővítették volna a teret, tették volna szellőssé, élhetővé egy szép, zöld parkkal. Ezeknek a kócerájoknak nincs filozófiája, lelke, szelleme, a nihilizmus formai megtestesítői.
Anton Chigur
2014. június 13. 17:05
Baszki.:D Mennyire vicces ez a cikk!
kjkj945
2014. június 13. 16:40
Az alakor vagy egyszemű búza (Triticum monococcum) egy diploid fa
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!