Az Alaptörvény szerint „Magyarország biztosítja a tisztességes gazdasági verseny feltételeit. Magyarország fellép a gazdasági erőfölénnyel való visszaéléssel szemben és védi a fogyasztók jogait.” Na de mi következik ebből a devizahitelekkel kapcsolatban? Ezt akarta megtudni a kormány is az Alkotmánybíróságtól, a testület pedig hétfői határozatában kimondta: bizonyos feltételek fennállása mellett helye van a szerződések utólagos, törvény általi módosításának.
Az Alkotmánybíróság három dolgot vont le az alkotmány fenti rendelkezéséből. Először is: az állam dolga, hogy a fogyasztók érdekeit védő, az erőfölénnyel való visszaéléssel szemben fellépő intézményrendszert hozzon létre és tartson fenn. Másodszor: az Alaptörvény ezen, fogyasztókat és tisztességes versenyt védő rendelkezése alapján az Alkotmánybíróság ugyan alkotmányellenesnek nyilváníthat egyes korábbi konkrét bírói döntéseket, de általános mércét nem állíthat fel arról, hogy a bírói ítéletek mely jellemzői okoznának alkotmányellenességet. Harmadszor: a testület leszögezte, hogy az említett cikkből közvetlenül következhet valamely jogszabály alkotmányellenessége. Az Alkotmánybíróság azt is megállapította, hogy a jogbiztonság követelményével összhangban jogszabály kivételes esetben megváltoztathatja a korábban megkötött szerződések tartalmát azokban az esetekben, mikor a bíróság általi szerződésmódosítás feltételei amúgy is fennállnának.
Ez nem az első eset, hogy az Alkotmánybíróság megengedőleg nyilatkozik a jogalkotás lehetőségéről devizahitel-ügyben. Korábban a végtörlesztést bevezető jogszabályi rendelkezéseket támadták meg a testület előtt, az Ab azonban elutasította a beadványt, mivel álláspontja szerint teljesültek a törvényhozói beavatkozás alkotmányos feltételei.
*
A kormány beadványában nem csak az alaptörvény fogyasztókat védő rendelkezéseire és a jogbiztonságra, de az emberi méltóságból levezetett általános cselekvési szabadságra is hivatkozott. Két értelmezési kérdést tett fel az alkotmánybíróságnak: Az első, hogy „valamely tömegesen alkalmazott, a fogyasztók számára egyoldalúan és jelentős hátrányt okozó módon meghatározott szerződési feltétel, illetve az ezt megerősítő bírósági ítélet, valamint az ezek alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezés” alaptörvény-ellenessége levezethető-e közvetlenül az Alaptörvényből (pontosabban annak a fent idézett, fogyasztókat védő rendelkezéséből)? Ezzel kapcsolatban a kormány az árfolyamkockázat adósokra hárítását, a bankok egyoldalú kamatemelési lehetőségét és az árfolyamrést emelte ki, amiről az Ab leszögezte: nem alkotmányjogi kérdés; a Kúria, és az Európai Bíróság is foglalkozott (és még mindig foglalkozik) az üggyel.