Az eddigi rendszer sajátosságai:
- több mint 4000, nem azonos színvonalú és minőségű tankkönyv;
- a pedagógus döntötte el, hogy miből tanított, vagyis eddig sem a szülő választott, hanem az iskola a szülők véleményezése után;
- gyakran a piaci szereplők üzleti céljai határozták meg a tankönyvválasztást;
- a szülők kiszolgáltatottak voltak az „ahány tanár, annyi tankönyv” szokás miatt;
- a tankönyvek „szabályozták” a tananyagot, és sok esetben nem a tananyag a tankönyvet.
Az új rendszerben:
- Ezzel az intézkedéssel a kormány a családok oldalán áll, nem pedig a profit oldalán: a tőkével és a piaccal szemben a gyerekek és a szülők érdekeit helyezi előtérbe;
- Megmarad a tankönyvjóváhagyás rendszere, megmarad a tankönyvjegyzék;
- Megmarad az árkorlátozás intézménye, amely azt a célt szolgálja, hogy a tankönyvárak valóban csökkenjenek;
- Nagyobb lesz az állami felelősség és szerepvállalás a köznevelési rendszer irányításában, kontrolljában, beleértve az egész tankönyvhelyzetet is;
- Azonos színvonalú, magas minőségű oktatást segítő tankönyvkiadási rendszer alakul ki;
- A Kormány a családok mellé állt azzal, hogy a következő 7 évben az általános iskolában ingyenessé tette a tankkönyvet, csökkentette a rájuk nehezedő anyagi terheket, ami független a piactól;
- Kevesebb, de jó minőségű tankönyv;
- Megszűnik a szülők kiszolgáltatottsága;
- Biztosított az átállás lehetősége a tartós tankönyvekre, amelyek további megtakarításokat jelentenek, hiszen ezek többnyire az iskolák tulajdonát fogják képezni, a gyerekek ezeket kikölcsönzik;
- Az államilag irányított, garantált és kontrollált tankönyvellátás lehetővé teszi, hogy ne legyen olyan nehéz az iskolatáska, amiről évtizedek óta minden szeptemberben joggal panaszkodnak szülők és gyerekek.
A tankönyvellátást három módon kívánja megvalósítani a kormány az állami tankönyvfejlesztésért és -kiadásért felelős szerv működtetésével; a miniszter által kiírt tankönyvfejlesztési pályázat eredményeinek hasznosításával; a miniszter által kezdeményezett kísérleti tankönyvfejlesztés eredményeinek a köznevelésben történő hasznosításával.
Felmenő rendszerben tervezi a kormány az új tankönyveket hozzáigazítani az új Nemzeti alaptantervhez és a kerettantervekhez. Ez azt jelenti, hogy a felsőbb évfolyamokon a jövő évtől, tehát a 3-4., 7-8. és a 11-12. évfolyamokon a tankönyv-előállítás és -ellátás rendszere semmiben nem változik, ebben a jelenlegi kiadók továbbra is szerepet játszanak.
Tankönyvtörvényünk szabályozza az ingyenességnek és az állami pénzügyi szerepvállalásnak a kérdését úgy, ahogy ezt a nemzeti köznevelési törvény megállapította. Az általános iskolás tanulók felmenő rendszerben ingyen kapják a tankönyvet, a következő tanévtől az 1. és 2 évfolyamon. Természetesen ezen túlmenően a rászorulók köre sem változik, ők továbbra is térítésmentesen kapják meg a tankönyvet.