A Dombokon túl Mungiu fent említett filmjéhez hasonlóan két lány kapcsolatára összpontosít: mindketten árvaházban nevelkedtek, ám egyikük utána Németországba ment dolgozni, míg a másik maradt Romániában, és egy kolostor teljes értékű tagja lett. Korábban valószínűleg mindkettejüknek a közöttük fennálló kapcsolat volt az egyedüli érték, ám Alina távozásával Voichita új otthonra lelt a dombokon túl lévő kolostorban, ahol aztán a hely jellegéből fakadóan Istenben találta meg boldogságának (vagy inkább boldogulásának) kizárólagos forrását. Alina visszatér, ám korábbi barátnőjét valójában már elveszítette: hiába próbálja a lány barátságukat (szerelmüket?) az emlékekből újraépíteni, Voichita már nem vevő erre: megtalálta saját útját, sikerült nagyjából biztonságos mederbe kerülnie az árvaházi bizonytalanság kétségbeejtő perspektíváiból. Alinának azonban nincs ekkora szerencséje, így nem is csoda, ha akként tekint barátnőjére, mint aki eszét vesztette: hiszen a vallás (igazából: a változás) valóban elvette tőle azt a lányt, akit egykor olyannyira szeretett.
És itt tévednek a legnagyobbat az alkotást elemző kritikusok: leragadnak a felszínnél, és szépen besétálnak a rendező csapdájába. Az úgynevezett ördögűzés, mint a világtól elzárt kolostor embertelen folyamatainak betetőzése köré fűzik fel a film koncepcióját. Mit sem foglalkoznak így azzal, hogy a szekuláris világ legalább ugyanolyan közönyösnek és a problémákat előidézőnek tekinthető, mint az oly gyakran kihangsúlyozott, távoli kolostor. Mert Alina nem egy teljesen hétköznapi, kiegyensúlyozott lány: a világi társadalom már elképesztő módon legyengítette a mentálisan nem túl jó állapotban lévő lányt, akinek pszichés betegsége egyáltalán nem a vallásos közeg miatt alakul ki. Utóbbi épp annyira könnyen tudja kifordítani a lányt magából, mint bármely más hely tudná – ha az is annak reményétől fosztaná meg, hogy életének megvan még a biztos kifutási pontja.
Így a kórházban épp olyan felületesen és hozzá nem értő módon kezelik a lányt, mint azt a vallás erejében bízó kolostorban tudja tenni az Atya. Felmentés persze nincs senki számára, csakhogy a tragédiát sem lehet kizárólag a másik fél hanyagságára kenni: mind benne vannak nyakig, a kórházi nővérek, a kolostorbéliek és az az új lányt Alina szobájába fogadó nevelőszülők. A tényleges környezet itt szinte mindegy is: az árvaházi légkör épp annyira sivárnak mondható, mint a kolostor egyhangúsága vagy a kórház érzéketlen valósága. Mungiu az egész társadalomra kiterjeszti az önmagát mindig valamiféle erkölcsi fölényben látó közönyt. Ahogy a 4 hónap, 3 hét, 2 nap-ban, úgy itt sincs valódi segítség, az áldozat pedig semmiképpen nem menekülhetne meg, mivel nem volt képes az egyedül lehetséges utat választani: önmagán segíteni.