Kiszivárgott: ez a város lehet az oroszok következő célpontja
Az Ukrán Nemzeti Gárda egyik tisztje nemrég azt nyilatkozta, az oroszok „nagyon sikeresen nyomulnak előre Csasziv Jar irányába”.
Rendkívül cinikus magatartás, hogy az állam ellenőrzési jogköre meghatározásakor úgy gondolja, van köze a „csak” közvetett állami vagyonhoz is, elszámolni viszont nem akar vele.
„A közfelháborodást azonban főleg az okozta, hogy a törvényjavaslat alapján a Kehi a jövőben többek között szinte korlátozástól mentesen kutakodhat üzleti, banki titkokban, rajtaüthet, készíthet tükörmásolatot. És itt jön a lényeg: a Kehi állami pénzek felhasználására vonatkozó ellenőrzési jogkörét az eredeti javaslat kiterjeszti valamennyi olyan gazdasági társaságra, amelyben az állam közvetlenül vagy közvetve 25 százalékot meghaladó – azaz jelentős – részesedéssel rendelkezik vagy rendelkezett az ellenőrzéssel érintett időszakban.
Tehát mindegy, hogy az állam közvetlenül vagy közvetve rendelkezik a meghatározott arányú részesedéssel. Ez logikus, ezt értjük. Amit viszont nem – na jó, inkább csak nem akarunk elhinni –, hogy közérdekű adatok kiadása iránti perekben az állam hogyhogy nem így gondolja. Ezt a kártékony álláspontot erősíti meg a Kúria sajnálatos döntése a Vértesi Erőmű kapcsán (pdf). A TASZ által sokat hangoztatott probléma, hogy egységes jogszabályi környezet hiányában a közvetett állami és önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaságok vagyonának átláthatósága nem biztosított. Jupiter ellenőrizheti a közvetett tulajdonában álló cégeket, kisökör azonban nem kérdezheti róla. Önmagában hiába szerepel az Alaptörvényben (39. cikk (2)), hogy a közpénzekre és a nemzeti vagyonra vonatkozó adatok közérdekű adatok. A közpénzek nyomon követhetőségének érdekében a TASZ szerint szükséges olyan egységes jogszabályi környezet kialakítása, mely biztosítja a közvetett állami és önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaságok vagyonának átláthatóságát annak érdekében, hogy a megváltozzon az a jelenlegi bírói gyakorlat, amely a közérdekű adatok nyilvánosságára vonatkozó szabályok megszorító értelmezésének tilalmával szemben a közvetett állami tulajdonú gazdálkodó szerveket nem tekinti közfeladatot ellátó szerveknek.
Rendkívül cinikus magatartás, hogy az állam ellenőrzési jogköre meghatározásakor úgy gondolja, van köze a »csak« közvetett állami vagyonhoz is, elszámolni viszont nem akar vele. Véleményünk szerint azonban nemcsak cinikus, hanem jogellenes is. Éppen ezért ebből a szempontból mindegy is, hogy az utolsó módosító indítvány alapján mi kerül majd a törvényszövegbe a Kehiről. Ez azon nem változtat, hogy az állam egy mozdulattal porba tiporhatja az információszabadságot. Elég annyit tennie, hogy a vagyontörvényben nevesített társaság tulajdonában álló másik cégen keresztül intézi piszkos ügyeit.”