„Mintha az lenne a magyar közoktatás fő gondja, hogy a fiataljaink nem jól tanulják meg a második, harmadik, negyedik idegen nyelvet, nem pedig az, hogy a legtöbben még két évtizeddel a rendszerváltoztatást követően sem képesek megszólalni a magyaron kívül más nyelven.
Ennek megfelelően mai adottságaink mellett teljesen irreális arra építeni egy nyelvoktatási stratégiát, hogy minél könnyebb legyen megtanulni a második és a további nyelveket. Már az is óriási eredmény lenne, ha tíz éven belül elérnénk, hogy aki elvégez egy gimnáziumot, az meg tud szólalni valamilyen nyelven, és ugyanez elmondható a többi középfokú oktatási intézményből kikerülő diákok többségéről is.
És ez az egy nyelv nem nagyon lehet más, mint az angol, ha már egyszer minden ebbe az irányba mutat, legyen szó tudományos életről, diplomáciáról vagy üzletről. A német kultúra és gazdaság hiába játszik nagyon fontos szerepet a régió, és különösen Magyarország életében, ha még a német hátterű szereplők is elfogadják az angolt, mint közvetítő nyelvet.”