Hoppá: van, amiben pártszimpátiától függetlenül is egyetért az „internet népe”

A XXI. Század Intézet októberi felmérésből kiderült, hogy a magyar közösségi média felhasználók számára fontos az emberi méltóság védelme és nem szeretik az álhíreket.

Mit tehetett volna okosabban Magyarország? Nagyobb nyilvánosságot kellett volna szentelni már az előkészületeknek? Bevonni esetleg az EBESZ-t?
„Kétségtelen az is azonban, hogy a Karabakh faktor valamelyest lejjebb csúszott az örményországi politikai toplistán. Összességében elmondható egyrészt, hogy épp Kocsarian két elnöki ciklusa okozta ezt. Lévén karabakhi származású, hatalma megszilárdítása érdekében el kellett távolítania a »karabakhi fiúk« nagy részét és saját hű embereivel kellett helyettesítenie őket. Másrészt, hogy a konfliktus mindig az aktuális politikai diskurzus titkos fegyvere. Amennyiben az elnök, a kormány, vagy a kormányzó párt állít valamit a Karabakh kapcsán, úgy az ellenzék szinte mechanikusan annak ellenkezőjét állítja. Ami pedig a legfontosabb: az örmény társadalomban konszenzus van a Hegyi Karabakh tekintetében, annak területi integritását, jogi és politikai státuszát illetve az azeri fél megítélését illetően.
Azerbajdzsánban a Nagorno Karabakh faktor sokkal kisebb szerepet játszik. Bár az is igaz, hogy a független Azerbajdzsán első elnökének bukását is ez eredményezte. Elcsibejev elnök hadászati sikertelenségét katonai puccskísérlet követte. Az események rendezésére meghívott Hejdar Alijev ki tudta használni a Nakicsevánba menekülni kényszerülő elnök hagyta hatalmi vákumot és 1993 októberében elnökké választották. Az idősebb Alijev hatalomgyakorlásának módjában rejlik a Karabakh mérsékeltebb azeri hatása. Hejdar Alijev egy meglehetősen monolisztikus hatalmi mátrixot alakított ki (személyi kultusza pedig a mai napig nagyon erős az országban) – gyakorlatilag gyorsabban, mint akár Lukasenka Belorussziában vagy Sakaashvili Grúziában. A hatalmi mátrix rácspontjain az egyes klántagok foglalnak helyet, ezzel biztosítva a rendszer stabilitását. Ugyanezt az egyensúlyozó taktikát örökölte a fia is, a jelenlegi elnök. Így a rendszer fenntartásához nem szükséges a Karabakh faktor bevonása. Azonban a lakosság az örményhez hasonlóan konszenzust alakított ki a Karabakh kérdéséről, amely az azeri külpolitikában is artikulálódik, természetesen ellenkező előjellel. Ennek legfontosabb eleme az, hogy a rendezés kizárólag Azerbajdzsán területi integritásának visszaállításával lehetséges. Mindkét állam közvéleménye tehát a zéró összegű játszmában hisz, Illetve az azeri állam gondoskodik a megfelelő történelmi emlékezet ápolásáról is.
A Safarov-ügyet nem kezelte igazán jól Magyarország. Bár a fentiek tükrében talán világos, hogy ebből a helyzetből nem lehetett igazán jól kikecmeregni. Az örmény álláspont végletességét pedig jól jelzi a diplomáciai kapcsolatok megszakítása, amely az államok közötti kapcsolatokban tényleg ultima ratio jellegű. Mit tehetett volna okosabban Magyarország? Nagyobb nyilvánosságot kellett volna szentelni már az előkészületeknek? Bevonni esetleg az EBESZ-t? Ezen kérdésekre adandó válaszok talán mára okafogyottá is váltak. A legsajnálatosabb talán az, hogy az egész történetből hazánk került ki a legnagyobb vesztesként.”