A baloldal egyszer már tönkretette az országot, és ebben nagy szerepe volt Dobrev Klárának

Brüsszel régi és új emberei ugyanazt az utasítást hajtják végre.

Dénes fiunknak november havában szintén jelentkeznie kellett. Vecsésre került és mikor megtudta, hogy nyugatra viszik a századot, többedmagával megszökött. Egy ideig Kopp Jenő adott neki menedéket.
„Ezt a bámulatos fotót néhány hónapja küldte egy kedves barátom: tudom-e, kinek a gyűjteménye látható rajta? A falakon felvonuló, káprázatos válogatás feltűnően heterogén volta, a hatalmas, hogy ne mondjam természetellenesen széles ív, melynek végpontjait Egry és Kádár egy-egy főműve jelöli ki, rögtön egy műkereskedőre irányította a figyelmemet. Olyan valakire, akinél a kvalitás, csak a kvalitás számít, s nem határolja le az otthonába kerülő művek körét a fájdalmas önkorlátozásra kényszerítő, kiérlelt gyűjtői koncepció. Hamar megvolt a név: Tamás Henrik, aki a nevét viselő galériában 1927-től 1944-ig több mint 150 kiállítást rendezett a korszak legjobb művészeinek. Többek között Derkovitsnak, Egrynek és Kádárnak, kiknek művei a fényképen, a gyerekágyak fölött feltűnnek. Mikor a meghatározás problémája megoldódott, s így a fotó bekerülhetett a megfelelő mappába, egy kicsit el is feledkeztem róla. Az esti olvasásból felpillantó fiú nevetése, az idősebbik testvér alig látható mosolya azonban időről-időre eszembe jutott: mi lehet velük, mi az ő történetük? Most elővettem újra Tamás Henrik 1954-ben elkészült, de csak 2004-ben kiadott visszaemlékezését, melyben mindenre választ kaptam. Nem olyat, amilyet szerettem volna, de – még ha kimondhatatlanul szomorú is – tanulságos és méltó az emlékezésre:
»A Galéria sorsa meg volt pecsételve, mi pedig elindultunk végzetes utunkra. Néhány hét múlva elrendelték a zsidó üzletek és vállalatok bezárását. Nemsokára lakásunkat is el kellett hagynunk és csillagos házba költöztünk. Májusban Péter fiúnkat elvitték munkaszolgálatra. Sosem jött vissza. A szépség, báj, a mindenkit magához ölelő jóság elköltözött vele örökre. A nyarat sok izgalom között töltöttük el. Október 16.-án jött Szálasi. Hajnali órában a Szent István körúton vonult be nagy zeneszóval a 'honhaza' nagy vezérének szedett-vedett katonasága. Elkezdődött bujkálásunk. Nem akarom részletesen leírni azt a borzalmas életet, mely ezután következett. Csak azt a pár embert akarom megnevezni, akik segítséget nyújtottak, szállást adtak szerencsétlen helyzetünkben. Dr. Mojzes János, Kárpáti Aurél és különösen Kopp Jenő, a Fővárosi Képtár igazgatója, ez a fennkölt gondolkodású, lélekben gazdag keresztény ember, viselkedtek nagyon szépen velünk szemben. Mindig meghatottsággal gondolok vissza ezekre a barátaimra. Andrássy Kurta János szobrászművész is azok közé tartozott, aki műtermében hosszabb ideig elrejtett bennünket. Hetekig tartó bujkálás után a Gellérthegyen, a Citadella alján, Maróthy-Meizler villájában helyezkedtünk el. (…) Dénes fiunknak november havában szintén jelentkeznie kellett . Vecsésre került és mikor megtudta, hogy nyugatra viszik a századot, többedmagával megszökött. Egy ideig Kopp Jenő adott neki menedéket. Veszedelmes dolog volt egy szökött munkaszolgálatost a lakásán elhelyezni, de megtette. Meizler lakásába már Dénes fiunkkal költöztünk be. Amikor az oroszok Pestet elfoglalták, minden erejükkel Budát ostromolták. Különösen a Citadellát bombázták szörnyű módon, amely tömve volt német katonasággal. Leírhatatlan, hogy mennyit szenvedtünk a bombázás alatt. A pusztulás teljes képe mindenfelé. Az a ház, ahol laktunk, gránátlövést kapott és erősen megrongálódott. Szilveszter előtti napon Dénes fiunk, aki az előző napokban sokat foglalkozott tanulmányaival (gyermek-pszichiáternek készült), sétára indult a közeli dombokra. Nemsokára egy Sztálin-orgona két szörnyű lövése dördült el házunk irányában. Fiunk sokáig nem jött vissza és mi elindultunk a keresésére. Egész nap kerestük, de hiába. Tél volt, hamar besötétedett és 5 óra után már nem volt szabad az utcán tartózkodni. Szörnyű éjszaka után tovább folytattuk a keresést.«”