Lengyelország
ÉLŐ
Hollandia

Tömeges béremelés, verseny nélkül?

2011. február 11. 19:25

A Hoffmann-Pokorni vitának ebben a fordulójában egyértelműen Pokorni Zoltán álláspontja mellett lehet több és meggyőzőbb érvet felsorakoztatni.

2011. február 11. 19:25

„Hoffmann Rózsa az érintetteknek valószínűleg a legkényelmesebb megoldást kínálja: több pénzt sokaknak, mérsékelten fokozott elvárások mellett. Nem csak Pokorni Zoltán, hanem a konferencián az államtitkárt követő előadók is, szinte valamennyien azt hangsúlyozták, hogy ez így nem oldana meg semmit. Lannert Judit, a TÁRKI-TUDOK vezérigazgatója több sikeres külföldi közoktatási reform példáján keresztül szemléltette, hogy nincs hatása annak, ha a jutalmak nem elég magasak, és közben az elvárások is lazák.

A bérskálán tehát a Hoffmann-modell alapján kényelmes kivárással remekül lehet felfelé lépegetni - igaz, csak lassacskán és nem számottevő fizetésemelkedéssel. Ha viszont az életpályamodell tényleg csak ennyi, egy némileg vonzóbb bértábla, melynek tulajdonképpen továbbra is mindegy, milyen minőségű munka folyik az iskolákban, akkor jobb, ha senki nem reménykedik nagy és pozitív változásokban. Ha a PÉPM Hoffman-féle verziója valósul meg, összességében valamivel elégedettebbek lesznek pedagógusaink, ám az igazán jó tanárok munkáját továbbra sem honorálnák kiemelten. És hiába lenne például mód mester- és tudóstanári fokozatot szerezni, egy jó általános vagy középiskolai tanár nem feltétlenül az egyéni kutatómunkára való készség és képesség miatt lesz jó pedagógus, vagyis nem ezek azok a szempontok, melyek egy jó tanárt elsősorban jellemeznek, így nem is ez alapján lehetne őket igazán jutalmazni és ösztönözni. A Hoffmann-féle PÉPM logikája azonban ez: a jó teljesítményt csak megkésve és nem differenciáltan jutalmazza. (...)

Pokorni Zoltán, az Országgyűlés oktatási, tudományos és kutatási bizottságának elnöke a vérszegény kompromisszumos megoldások helyett drasztikus változást javasol. A fideszes politikus szerint nincs szükség egy ekkora országban 170 ezer pedagógusra: ma Magyarországon 10 gyerek jut egy pedagógusra, míg az OECD-átlag 16. Igaz, itthon hiányos a pedagógus munkáját segítő, támogató aszisztentúra (a tanítási és kutatási asszisztensek, a tanulókat szakmailag segítő személyzet). Pokorni javaslata szerint neki kell kezdeni az aszisztentúra-építésnek, közelíteni kell az egy pedagógusra jutó gyerekek számát az OECD-átlaghoz, így pedig jelentősen csökkenthető lesz a hatalmas pedagógusgárda, ami pedig közel 70%-os béremelésre teremtene lehetőséget. Pokorni szerint Hoffmann modelljének megvalósítására úgy, hogy marad a jelenlegi pedagógusszám, még egyszer annyi pénzt kellene a közoktatásra fordítania az államnak, mint amennyit jelenleg fordít (kb. 436 milliárd). 170 ezer pedagógus bérét fenntartható módon, hosszútávon megduplázni pedig nincs és nem is lesz lehetőség. A fideszes politikus szerint radikális csökkentésre van szükség a képzésben (a jelenlegi fluktuáció mellett két és félszeres a túlképzés), ugyanakkor jobb emberanyaggal kellene dolgozni, akiket a minimálbérrel megegyező ösztöndíjjal csábítanának a képzőhelyekre. Pokorni az alapbér helyett a külön teljesítményért járó bért növelné jelentősen.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
missgiv
2011. június 01. 13:52
Yshana Én egy főiskolát végzett nővér vagyok, tehát miért ne hasonlithatnám magam egy tanárhoz? Arra is van jogositványom, hogy belgyógyászat ápolástant tanitsak...és ha nem tudná, ápolási egyetem is van.
betyár
2011. február 12. 16:46
Pokorninak elő kellett rukkolnia valamivel, ami növeli az esélyét, hogy 2013-ban ő legyen a miniszter. Biztos recept: úgy fogja a minőséget javítani, hogy az ócsóbba kerül, mint a jelenlegi. És tényleg, ha ejrópában is így van.... szóval lapátra tesszük a tanárok jó sok százalékát, aztán abból emeljük a pályán maradók bérét. És ez tuti jó, hiszen így haladók is leszünk, hisz már nyugaton is rájöttek, hogy minél magasabb a csoportlétszám, annál jobb. Hát tényleg ezt már MB és az SZDSZ is kitalálta - csak akkor fújjj volt.
dadóka
2011. február 12. 09:33
Pedagógus béremelés. Egy tapasztalt több mint 30 éve a pályán lévő kollégaként írom le a véleményemet. Tanártársaim véleményével egyetértve jelenleg nagyon alacsony a tanári bér, bármelyik képzést és fokozatot is vizsgáljuk. Kijelentem, hogy az 50%-os béremelés nem volt 50%, hanem kb. 40%. Évek alatt - számíthattunk rá - az infláció elvitte ezt az többlet összeget, ami akkor is és jelenleg is messze van az EU-s átlagtól! Nagy problémát jelent, hogy teljesen elnőiesedett a pálya. Ma már 1-2 férfitanár jelenléte is különlegesség a tantestületekben, a szakiskolák kivételével, akik a diákok számára a másik nem erényeit is közvetíthetnék. Amennyiben az édesanya és az édesapa is pedagógus, gyermekeik taníttatása a XXI. században egyre nehezebbé válik. Más az iskola és mások a diákok, a szülői háttér is. A társadalom minden problémáját az iskolával szeretné megoldatni és egyre több terhet rak a tanárokra. A tanári pálya leértékelődött. Egyre nagyobb gondot jelent a természettudományos tantárgyak tanításához - a nyugdíjba vonulók helyére - fiatalokat alkalmazni. A szakképzés pedig egy külön eset. Húsz év telt el és csak csak kísérletezgetések történtek: 2+3, 2+2 és most 3 éves képzés! Közben semmi átmenet. Jelenleg van, aki 5 évig és lesz, aki 3 év szerzi meg ugyanazt a szakmát. Ösztöndíj a szakmai tárgyból megbukott diáknak, ha megvan a 2,51-es tanulmányi eredménye! Lehet 9 igazolatlan órája is! Egy hétig vizsgázik a kőműves tanuló, hogy megkapja a bizonyítványát! Hét órás írásbelit ír az asztalos diák! Jó ez így? Nem kellett volna ezen változtatni előbb? Befejezem , mert ezeket csak azok a kollégák ismerik, akik átélik és becsületesen megcsinálják az észbontó előírásokat is a diákjaik érdekében.
Csubakka
2011. február 12. 09:28
Oh,Black Betty
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!