Kísért a múlt: magyar krimik a piacon

2010. szeptember 28. 11:05

Úgy tűnik csak mostanra sikerült „kitalálni” azt a formulát, mely valóban sikeres magyar krimit teremthet.

2010. szeptember 28. 11:05
„Többek szerint azonban csak most, a kétezres évek végére született meg az igazi magyar krimi, Kondor Vilmos sorozatának (Budapest noir, 2008; Bűnös Budapest, 2009; Budapesti kém, 2010) köszönhetően. Kondor buszokon, metróállomásokon, plakátokon a magyar viszonyokhoz mérten erős reklámkampánnyal hirdetett könyvei egyszerre nyerték el a közönség, valamint a közönségsikereken általában fanyalgó kritikusok tetszését. Kondor hard boiled-szerű történetei a második világháború küszöbén és az abban álló Budapesten játszódnak, magyar hősökkel, magyar történelmi környezetben. Egy olyan időszakban, melynek megítélése még ma is vitatott, melyről radikálisan eltérő értelmezések élnek egymás mellett.

Ez a lezáratlanság pedig, amely akadályozza a történelmi traumák nyugvópontra jutását, a krimi szempontjából tökéletes terep, hiszen maga a történelmi háttér is rejtélyes, fenyegető: vagyis izgalmas. Nemcsak a bűntény, hanem maga a lezáratlan huszadik századi történelem is nyomozásra szorul. Nem is beszélve a korszak virágzó magas- és populáris kultúrájáról, amely sokak számára ma egyfajta aranykornak tűnik. Ráadásul ismert az a pszichológiai hatás, hogy párhuzamot sejtünk saját korunk és a száz évvel korábbi időszak között. Ezt az érzést csak erősítik a hasonlóságok: a gazdasági válság, a politikai szélsőségek megerősödése, az új világhatalmak felemelkedése, ezzel együtt a kiszámíthatatlanság érzése a világpolitikában.

Miközben a krimi műfaja a tévében, a moziban és az irodalomban már hosszú ideje hódít, úgy tűnik, Magyarországon mostanra sikerült csak »kitalálni« azt a formulát, mely valóban sikeres magyar krimit teremthet. Míg a CSI-sorozatok korában a jelenkori Magyarország meglehetősen alkalmatlan, provinciális helynek tűnik a valóban izgalmas és nagyszabású bűntényekhez és nyomozásokhoz, addig például a század első felének Budapestje ideális, egyszerre vonzó és fenyegető környezetet nyújt. Hogy a formula működik, mutathatja az is, hogy egyre több kortárs regény és krimi játszódik a 20. század első felében: Kondor kiadója például nemrég egy, a századforduló Ókanizsáján játszódó krimivel (Baráth Katalin: A fekete zongora) jelentkezett.”
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
dé208
2010. szeptember 29. 00:11
A Bp.Noár kb.arról szól, hogy az Andrássy útról befordult a Szív ut- cába,elment a Lövölde térig, a Király utcán kisétált a Körútra és onnan a hatos villamossal stb.stb. szóval egy faszság. Még csak nem is izgalmas pedig sokat erőlködik, hogy amolyan jó csendleresen feszült meg cinikusnak látszó legyen. Sztem az Ulpius /mert az a kiadó/ valamelyik tulajdonosa vagy a hozzátartozója írta mert amekkora szar akkora a folyamatos hírverés körülötte. De tényleg olyan szar, hogy a másikat már meg se próbáltam. Bogdán István: Őfelsége magánnyomózója az igen az klassz volt meg régen a Hód könyvek, amik szintén bunkóságok voltak de legalább nem akartak másnak látszani.
soelmo
2010. szeptember 28. 17:40
Kit érdekel ez?
crm114
2010. szeptember 28. 13:34
"történetei a második világháború küszöbén és az abban álló Budapesten játszódnak, magyar hősökkel, magyar történelmi környezetben." Gondolom, fasiszta magyarok és zsidó áldozataik (meg egy-két jószívű kommunista) a főszereplők.
szamárfül
2010. szeptember 28. 12:47
Kondor állítólag hemzseg a tört. tévedésektől; A fekete z. pedig, bár tkp. krimi műfajú, de nem ez az erődsége, inkább egy lírai, századfordulós ízű, illatú, egy remek női lélekbe beavatós regényke.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!