Jó hír a Magyar Nagydíj szerelmeseinek: ötéves szerződéshosszabbítást írtak alá
A hosszabbítás feltételéül szabták, hogy a 2026-os viadalig elvégezzék a Hungaroring teljes megújítását.
Eldőlt, hogy (legalább) 2032-ig lesz Magyar Nagydíj a Forma–1 versenynaptárában, teszteltek egy új gumiszabályt, a Red Bull pedig történelmet írt. Ez történt a hungaroringi versenyhétvégén.
Érdekes lenne egy közvélemény-kutatás a Forma–1-et csak felületesen követők honfitársaink körében: mi jut az eszükbe, ha azt mondjuk, Magyar Nagydíj?
Valószínűleg két visszatérő dolog volna. Az egyik, amikor Damon Hill majdnem nyerni tudott a gyengécske Arrowsszal (1997). Ez a verseny számunkra Palik László máig idézett mondatáról maradt emlékezetes:
„Hova tűnt Damon Hill? Hova tűnt Damon Hill?”
(A tévés rendező hibája miatt a kommentátor nem láthatta, hogy a szinte végig vezető Hill másodiknak érkezett be Villeneuve mögött, ezért szinte kétségbeesve kereste a britet.)
A másik pedig amikor egy, az exferraris Barrichello autójáról leeső rugó egészen valószínűtlen módon pont a Ferrariban ülő pilóta, Felipe Massa sisakján kötött ki (2009). Sajnos ezt az „ütközést” nem tudta felfogni a fejvédő, a brazil elájult, talán az eszméletét is elvesztette, és egyenesen a gumifalba fúródott. Nem sokkal később már a Honvéd Kórházra figyelt az egész világ, szerencsére a magyar orvosok áldozatos munkája kifizetődött – Massa meggyógyult.
Ez utóbbit Stefano Domenicali is felidézte dicsérőleg, amikor tegnap magyar újságírók egy csoportjának nyilatkozott. Egy számunkra nagyon örömteli esemény kapcsán. Merthogy nem sokkal az időmérő edzés előtt vált hivatalossá, hogy 5 évvel meghosszabbította a Forma–1 a Magyar Nagydíj szerződését, tehát 2032-ig biztosan láthatjuk Mogyoródon a Száguldó Cirkuszt.
Ezt is ajánljuk a témában
A hosszabbítás feltételéül szabták, hogy a 2026-os viadalig elvégezzék a Hungaroring teljes megújítását.
Domenicali a 2009-es, szerencsésen végződő horrorbalesetet még a Ferrari csapatfőnökeként élte át – rengeteg időt töltött bent a kórházban –, most viszont már az F1 ügyvezetőjeként vett részt a szerződéshosszabbítási folyamatban.
Több szempontból is nagy dolog ez. Egyrészt egyre kevesebb az európai helyszín, másrészt így már megszakítás nélkül 1986 óta van Magyar Nagydíj a Formula–1 versenynaptárában. Óriási dolog!
Azt a sportért felelős államtitkár, dr. Schmidt Ádám is elismerte, hogy teljes felújításra lesz szükség a Hungaroringen, de ez 2026-ig meg fog történni. Amin viszont nem kell javítani, az az atmoszféra. Lewis Hamilton az időmérő edzés megnyerése után az ilyenkor szokásos hivatalos interjú alatt külön kiemelte, hogy
itt mindig fantasztikusak a szurkolók, és most is nagyon sokan vannak a Hungaroringen.
A 2023-as Magyar Nagydíj azért is volt különleges, mert az FIA (Nemzetközi Automobil-szövetség) itt próbálkozott valami újjal, amiből a következő idényben akár rendszer is lehet. Az eddigi 13 helyett csak 11 garnitúra gumit használhattak a versenyzők, ráadásul azt is megszabták, hogy az időmérő edzés három fázisában milyen gumi lehet a versenyautókon (Q1: kemény, Q2: közepes, Q3: lágy).
Ebből lett három meglehetősen gumispórolós szabadedzés, és több pilóta is szóvá tette, hogy ez kiszúrás a nézőkkel, mert jóval kevesebbet kaptak a pénzükért, mint amit megszoktak. Csak hát spórolni kellett a gumival!
A szombati időmérő edzésen a gumicserebere nehezítette meg a versenyzők dolgát, itt viszont nem panaszkodhattunk: megkaptuk azt a sportélményt, amire vágytunk. A Mercedes számára rettenetesen indult az időmérő: a tavalyi pole pozíciós brit George Russell ugyanis a Q1-ből sem tudott továbbjutni, így az utolsó előtti sorba kényszerült a vasárnapi rajtnál.
A Q3, vagyis a finis hozta a csattanót, hiszen a másik Mercedesben autózó Lewis Hamilton az időmérő legeslegvégén csinálta meg azt a kört, amivel 0,003-mal megelőzte az addig vezető Max Verstappent. Egyébként majdnem Lando Norrisé lett a pole, de ő saját bevallása szerint túl sokat hibázott, így végül be kellett érnie a harmadik rajtkockával. Hamilton nem véletlenül örült nagyon: a korábbi egyeduralkodót brit legutóbb a 2021-es Szaúdi Nagydíjon nyert időmérőt.
Maga a verseny nem volt ennyire izgalmas. Hamilton már az elindulásnál hátrányba került, nem tudta visszaverni Verstappen támadását, olyannyira nem, hogy hamarosan Norris és a legbravúrosabb rajtot produkáló Piastri is az időmérő nyertese előtt autózott.
Verstappen pedig folyamatosan növelte az előnyét, és hamar egyértelművé vált, hogy a holland nyeri meg a Magyar Nagydíjat. Így aztán leginkább egy-két előzési kísérlet hozott látványosságot. Pérez és Russell, illetve Pérez és Piastri között is láthattunk kemény küzdelmet.
A végén már egyre inkább látszott, hogy ezúttal nem lesz kettős Red Bull-siker, mert Norris magabiztosan tartotta a második helyet a Red Bull-os Pérez előtt, sőt, utóbbit Hamilton is egyre inkább megközelítette. A dobogó azért meglett Péreznek is, így aztán az első öt sorrendje a következőképp alakult: 1. Verstappen (Red Bull), 2. Norris (McLaren), 3. Pérez (Red Bull), 4. Hamilton (Mercedes), 5. Piastri (McLaren).
Az egymást követő második versenyen dobogóra álló Lando Norrist hatalmas üdvrivalgás fogadta a sok-sok, Mogyoródra látogató brit drukker részéről. Pérez is elégedett lehetett magával, elvégre a kilencedik helyről indulva végzett a harmadik helyen.
A központi figura viszont ezúttal is Verstappen, és rajta keresztül a Red Bull volt. Az istálló F1-rekordot állított fel azzal, hogy zsinórban a 12. versenyen nyert valamelyik pilótája (eddig a McLaren volt a csúcstartó, 11-es győzelmi szériájával, még 1988-ból). Így továbbra is él a remény, hogy a szakág történetében elsőként veretlen idényt produkáljon egy istálló.
Az pedig ennek fényében csak egy apró szépséghiba, hogy Norris furcsa pezsgőnyitási technikája ezúttal balul sült el: akkora erővel csapta a pódiumhoz a pezsgője talpát, hogy a Verstappennek járó herendi porcelán a földre esett, letört az alja, és megsérült a teteje is…