Egy méltatlanul elhallgatott magyar siker titkai – Kiss Norbert és a magyar Révész Team újra kamion Európa-bajnok
2022. szeptember 28. 10:44
Egy, a Forma-1 árnyékában kissé méltatlanul elhallgatott magyar technikai sportsiker nem csupán a zseniális pilóta, Kiss Norbert tudását, de egy teljes mértékben magyar csapat, a Révész Team háttértámogatását is dicséri. Kiss Norbert ugyanis Le Mansban, egy fordulóval az idény vége előtt negyedszer is megnyerte a kamion Európa-bajnokságot, a géposztály legnagyobb nemzetközi versenyét.
2022. szeptember 28. 10:44
p
18
0
8
Mentés
Várhegyi Ferenc írása a Mandiner Sporton
Kapjuk fel a fejünket! Ez óriási eredmény
Kiss Norbert Le Mansban, egy fordulóval az idény vége előtt negyedszer is megnyerte a kamion Európa-bajnokságot, a géposztály legnagyobb nemzetközi versenyét.
A páratlan sikert rajtelsőség és futamgyőzelem tette teljessé – hiába, ha egy bolt egyszer beindul akkor még olyan „apróságok” sem törhetik meg a lendületet, mint az, hogy a vasárnapi első versenyen elrontotta a rajtot.
A futamot így is megnyerte, ráadásul legnagyobb riválisa, a hatszoros Európa-bajnok német Jochen Hahn előtt.
És ez már olyan teljesítmény, amelynél érdemes elgondolkodnunk azon, vajon hogyan sikerülhet mindez? Mi kell ahhoz, hogy egy magyar fiatalember, ezúttal is egy magyar csapat – ez esetben a Révész Racing Team – versenyzőjeként, a nehézségeket leküzdve és a saját hibáit is kijavítva újra Európa legjobbja legyen?
A kérdésre adott válasz alighanem egyszerre egyszerű és összetett is. Mielőtt azonban kibogoznánk a dolgot, ismerjük meg röviden azt a környezetet és közeget, amelyben Kiss Norbert sztárrá vált.
A gyorsasági kamionversenyzésnek Európában közel negyven éves múltja van. Amikor a méregerős gépek megjelentek a pályákon, az emberek szinte megőrültek értük, ami nem is csoda, hiszen a méretük és a látványuk mindig is lenyűgözte a közönséget. Az utcai kamionokra hajazó külső alatt igazi robosztus versenytechnika rejtőzik.
Az 5,3 tonnás 1150 lóerős gépek bioüzemanyaggal működnek, a végsebességük 300 km/óra fölött van, de ezt biztonsági okokból 160 km/órában korlátozzák
– és mégsem tűnnek lassúnak, mert gyakran látunk kilincs a kilincsen csatákat a négyfutamos versenyeken.
Kivéve, ha valaki olyan fölényben van, mint ebben az évben Kiss Norbert. Egy kivételével az összes versenyen megszerezte a rajtelsőséget és sorozatban nyerte a futamokat – lényegében folyamatosan ő volt a leggyorsabb.
„Mindig a legutolsó bajnoki cím a legkedvesebb, ezért nagyon örülök a mostani sikernek” - mondja Kiss Norbert. „Egész évben nagyon erősek voltunk, bármelyik helyszínre elmentünk, legyen az olasz, cseh, szlovák, magyar, német, francia vagy belga pálya, mindenhol versenyképesek voltunk. Ezt az időmérő edzéseken aratott elsőségek és a futamgyőzelmek is mutatják. Amikor ilyen dominánsak vagyunk, az tényleg hatalmas siker és öröm. Voltaképpen ennyire még egyszer sem uraltuk a mezőnyt, mint most".
Zseniális pilóta, hatalmas motivátor
Azt, hogy Kiss Norbert nagyon jól vezet, nem is kell külön említeni, ez alapvetés. Képes nagyon gyorsan tanulni, hiszen pályaversenyzői múltja után már az első kamionos éveiben, a 2010-es évek elején is felhívta magára a figyelmet a jó teljesítményével. Átlátja és jól kezeli a különböző versenyhelyzeteket, érti a kamion viselkedését a különböző hőmérsékleti és időjárási viszonyok között is és egymástól lényegesen különböző karakterisztikájú pályákon is jó visszajelzést ad a gép és a gumik viselkedéséről és a beállításokról.
Dióhéjban így is összegezhetnénk Kiss Norbert versenyzői képességeit. De ezt ki kell egészítenünk azzal, hogy jól kommunikál a csapattal és jó motivátor is – az ilyesmi még egyetlen csapatnál sem volt hátrány.
És akkor el is jutottunk a csapathoz, amely nélkül egyetlen tehetség sem tud kibontakozni. Norbert már az első Eb sikereit is egy magyar csapattal, az OXXO Racing Teammel érte el és egy négyéves, német csapatnál töltött kevésbé eredményes kitérő után megint egy magyar csapattal ért révbe.
Ahol a legutóbbi két Eb cím alapján megvan a jó csapatszellem, az összetartás, a műszaki tudás, az innovatív gondolkodás és az eredményesség is – mindez egy 2019-es projektkezdés után. Ez a gyors siker jelzi, hogy valamit jobban csinálnak a többieknél.
„Ez egy nyitott technikai szabályzat alapján működő bajnokság, ahol a megadott korlátokon belül szabadon érvényesülhet a műszaki kreativitás, márpedig a magyar mérnökök igen kreatívak”
– szögezi le Kiss. „Ugyanúgy, ahogy a Forma-1-ben, itt is minden milliméter, minden apró részlet fontos, legyen szó arról, hogyan tudjuk megközelíteni, vagy elérni a megengedett minimális súlyt, hogyan tudjuk a kocsi súlyeloszlását, egyensúlyát optimalizálni, hogyan tehetjük hatékonnyá a hűtést, hogyan állíthatjuk be jól a futóművet, a fékeket stb. – mindezt persze borotvaélen, a versenyszabályzat adta kereteken belül.
A precizitás, az elemzőképesség és a találékonyság ezért rengeteget jelent és mi az elmúlt két évben ezekben nőttünk a vetélytársaink fölé” – összegzi a csapat erényeit Kiss Norbert.
– összegzi a csapat erényeit Kiss Norbert.
A motoros technikai sportágakban elért sikerek valódi jelentősége, hogy az intenni csúcstechnológiák szoros kapcsolatban állnak az iparral, a közlekedéssel, az áru- és személyszállítással, egyszóval a mindennapjainkkal. Minden autó- vagy motorverseny – a kör bővíthető a motorcsónaksporttal, a jetskivel és a motoros műrepüléssel is – mozgó laboratórium a résztvevő gyárak, csapatok számára. Itt tesztelik először azokat a műszaki fejlesztéseket, amelyek közül több is megjelenhet a járműgyártásban, a közlekedésben. Klasszikus példája ennek a biztonsági öv, vagy a tárcsafék, amelyeket az autósportban próbáltak ki először, a legutóbbi fejlesztések pedig a környezetszennyezés és a károsanyag kibocsátás csökkentéséről, az alternatív üzemanyagok, az elektromos, vagy hidrogénmeghajtás teszteléséről szólnak.
Mindezeknek nagyon komoly gazdasági, ökológiai és társadalmi hatásai vannak. Ezek a sportágak, illetve elsősorban a mögöttük álló háttéripar és a legkülönbözőbb tudományterületek (orvosi, műszaki, gazdasági, sport stb.) jól-rosszul, de folyamatosan alakítják a bolygónkat és az emberek életét.
Egy versenyautót megtervezni, elkészíteni és versenyeztetni nagyságrendekkel bonyolultabb és több innovációt, nagyobb ipari- és tudományos hátteret igénylő feladat, mint megtervezni és legyártani mondjuk egy kézilabdakaput, egy focilabdát vagy egy kosárlabda palánkot. Nem lebecsülve persze az emberek sokaságának örömet adó más sportágakat, mert nagyon fontosak és nélkülük szegényebb lenne a világ.
Mindössze arról van szó, hogy a klasszikusnak tekintett sportágak mellett fel kell és el kell ismernünk a technikai sportágak jelentőségét is. Különösen nekünk, magyaroknak, akik a történelem viharai miatt több mint száz éven át nem tudtunk komoly szerepet játszani a járműiparban – ezt megsínylette a gazdaságunk, a műszaki fejlettségünk és a sporteredményességünk is.
Kevesen tudják, hogy a XX. században Magyarországon tizennégy különböző motorkerékpárgyár, motorokat előállító műhely, vagy manufaktúra működött. Ma nincs egy sem. Az osztrákoknak egy van, a KTM, amely globális céggé vált,
a versenymotorjain pedig olyan sportolók szereztek maguknak és a gyárnak is világhírnevet, mint például Talmácsi Gábor. A KTM jelentőségét ezzel már be is áraztuk.
Kiss Norbert és a Révész Racing Team sikerei nyilván egy másik kategóriába tartoznak. De jól példázzák, hogy összefogással, találékonysággal be lehet törni a technikai sportágak egy különleges szegmensébe, méghozzá világszínvonalon. Kiss Norbertéknek sikerült, sőt, nem először. Ez több, mint megsüvegelendő teljesítmény! Ez egy kis magyar technikai csoda.
A nyitóképen: Az idei kamion Európa-bajnoki sorozat győztese, Kiss Norbert. Fotó: Révész Racing Media
A férfisport az férfisport, a női sport pedig a nőké – mondja az úszósportot is fenyegető transzgenderjelenségekről Egerszegi Krisztina. Az ötszörös olimpiai bajnokot 2022 júniusában kérdeztük anyaságról, nagyköveti szerepvállalásáról, de elmondta lapunknak azt is, mit gondol a szomszédban dúló háborúról. Interjúnk.
Nincs benne hiányérzet, továbbra is az atlétika közelében maradna, szeretne visszaadni abból, amit a sportágtól évtizedeken át kapott. Márton Anita súlylökőklasszisunkkal összegeztük fényes karrierjét.
Én is gratulálok, de értelmetlen sport számomra. Még a Forma-1-hez képest is az, mert ott legalább a sebességre és gyorsaságra alakítják ki a járművet. Itt viszont arra alkalmatlan járművekkel gyorshajtanak. A pilóta teljesítményét persze ez kiemeli.
88-89'-ben Krasznai János volt az egyetlen magyar kamionversenyző akire még tán ma is emlékeznek. Azok a gépek kicsit másak voltak a mai szerkezetektől. Örülök hogy újra van egy magyar kamionversenyző aki nem először Európa bajnok, hanem negyedszer!!