Mit jelent a Balatonnak a Kékszalag? Mit hoz a konyhára Európa legnagyobb tókerülő versenye? Elemzés a gyorsasági rekordot hozó 54. Kékszalag után

2022. július 16. 10:55

Világhírű magyar hajókészítő műhelyekben születnek hazánk és számos külföldi világklasszis vitorlázó hajói. Mit hoz nekünk a Kékszalag, miért ekkora jelentőségű Európa legnagyobb tókerülő versenye?

2022. július 16. 10:55
null
Bánfalvi Szabolcs

Bánfalvi Szabolcs és Csisztu Zsuzsa írása

Hogy hízlalták ekkorára a Kékszalagot övező programokat?

Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj július 14-én reggel 9.00 órakor rajtolt. A versenyzőknek  a hagyományoknak megfelelően a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Tihany-Keszthely-Balatonfüred távot kell teljesíteniük, amely légvonalban 155 kilométer. A résztvevőknek negyvennyolc órán belül kell a célba érniük. A Kékszalag a leghosszabb túraverseny Európában, amely 1934 óta tart.

Az idei Kékszalag Fesztivál már a viadalt megelőző hétvégével elkezdődött, ugyanis július 9-én rendezték meg a Kékszalag főpróbájának tartott Fehér Szalag GeneralCom Nagydíj vitorlásversenyt. Másnap az ifjúsági sportolók versengtek a Kékpántlikán, látványos pályaverseny keretében, a balatonfüredi nagymóló előtti vízterületen.

Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj tókerülő vitorlásverseny mezőnye rajtol Balatonfüred közelében 2022. július 14-én. MTI/Vasvári Tamás
Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj tókerülő vitorlásverseny mezőnye rajtol Balatonfüred közelében 2022. július 14-én. MTI/Vasvári Tamás

Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj több napos vitorlás ünnepnek bizonyul, ugyanis a verseny ideje alatt kiállítókkal, parti programokkal és óriás kivetítővel várják az érdeklődőket Balatonfüreden.

Ebben az évben 516 hajó nevezett Európa legnagyobb és legnépszerűbb tókerülő versenyére, fedélzetükön 2520 vitorlázóval.

A 2021-es Kékszalagon 556 hajó indult 35 hajóosztályban, ezzel akkor felülmúlták a 2020-os 535 nevezést 27 kategóriában.

„Nem tudom, miért nevezett idén kevesebb hajó. Az időjárás képes befolyásolni az induló létszámot, hogyha rossz idő van, akkor kevesebben indulnak el. Ezúttal azonban jó idő volt. Emiatt picit csalódott vagyok. A versenyzői létszám viszont nőtt, többen voltak a fedélzeten a versenyzők idén mint tavaly” – mondta a Mandinernek Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára.

Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) főtitkára. MTI/Varga György
Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) főtitkára. MTI/Varga György

Magyarország legnagyobb vitorlásversenyén találkozik az innováció, ugyanis a legmodernebb technika is megjelenik a vízen, illetve a tradíció, mivel a nagy múltú klasszikus hajók is indultak a regattán. A tavalyi viadallal ellentétben, ezúttal a szervezésben nem okozott külön fejtörést a Covid, idén a résztvevők és az érdeklődők korlátozások nélkül élvezhetik az eseményt.

Ez egy technikai sport. Ahhoz, hogy valaki győzzön a Kékszalagon, ahhoz feltétlenül olyan eszközre van szüksége, amely képes arra, hogy gyorsabb legyen, mint az ellenfelek” – jelentette ki Holczhauser András.

Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon magabiztos győzelmet aratott a Józsa Márton kormányozta Fifty-Fifty, – amely egy kétárbócos hazai tervezésű és építésű katamarán – ráadásul új rekordidővel (7:13:21 óra). Másodszor döntötte meg saját csúcsát ez a hajó, ezúttal 36 másodperccel hamarabb ért célba, mint 2014-ben.

„Az idei évben 516 katamarán indult a viadalon, ebből hat-nyolc hajó győzelmi esélyekkel indult. Már a rajtnál lehetett tudni,`amikor bejött a 10-12 csomós délnyugati szél, hogy ez a Fifty-Fiftynek kedvez. Az idei évben a Pauger-műhelyben két új testet kapott a hajó, így majdnem fél tonnával lett könnyebb, s ez előrevetítette azt, hogy nagyon gyors lehet. A fiúknak nagyjából két és fél órája volt bevitorlázni a hajót, mert olyan későn készültek el ezek a szerelvények a hajóra, és már ott látszott az, hogy őrülten gyors a hajó és nagyon sokat gyorsult. És egyébként ez a szél, ami most fújt, ez a régi Fifty-Fiftynek is kedvezett volna. Ha nincs ez a váltás, akkor is nekik lett volna kedvező az időjárási körülmény. Az élmezőnyben minden hajó más-más technikával megy, és általában gyenge szélre fejlesztik a hajóikat, mivel a Kékszalagon a kis szél a jellemző. A rekord eléréséhez a szél is kell” – árulta el Holczhauser András.

Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj tókerülő vitorlásverseny győztese, Józsa Márton Miklós katamaránja, a Raiffeisen Fifty-Fifty a célba érkezik Balatonfüred közelében 2022. július 14-én. A hajó rekordidő, 7 óra 13 perc 21 másodperc alatt teljesítette a mintegy 155 kilométeres távot. MTI/Vasvári Tamás

Mindez azt is jelenti, hogy a magyar hajógyártás világszintűnek számít, világszerte elismert szaktudással, know-how-val rendelkezik független attól, hogy Magyarország nem tengerparti ország. Ugyanis

nemcsak az idén győztes hajó, a Fifty-Fifty készült hazánkban, a világhírű Pauger-műhelyben, hanem a magyar élmezőny hajósai és a nemzetközi világklasszisok is hazánkban építtetik a hajóikat több más magyarországi műhelyben.

„Nagyon érdekes az, hogy évről évre rengeteg újítás kell a hajózásban. Ha valaki a győzelemre hajt, az nem állhat meg, hiszen a technológia a vitorlázásban is gyorsan fejlődik. Emellett a magyar hajógyártás termékeire külföldön is van kereslet. A Pauger-műhely már világhírű, ott készült Fa Nándornak is a hajója, a 60 lábas imoca, a Spirit of Hungary. Ez az egytestű földkerülő hajó” – fogalmazott Holczhauser András, aki hozzátette, hogy a nemzetközi versenyen győztes RC44-es hajót is a Pauger-műhelyben gyártották.

A Kékszalag egyszersmind egy presztízsverseny, egy tradicionális verseny, illetve a technológiai újításoktól gazdag viadal, és ez irányadó az iparágban világszinten is.

Érdekesség, hogy az olimpiai ezüstérmes, világ- és Európa-bajnok magyar vitorlázó, Berecz Zsombor is indult a Kékszalagon bemutató jelleggel. „Nagyon érdekes hajót hozott például Berecz Zsombi is a Kékszalagra. Egy háromfős, 240 kilogrammos egytestű karbon kishajóval indult” – tette hozzá Holczhauser András.

Ebben az évben a Kékszalag meghatározó témája a fenntarthatóság.

Ennek fényében idén új partnere lett az eseménynek: az Eron Forestry, amely hazánkban elsőként biztosít garantált klímavédelmi faültetési lehetőséget állami erdészetek területén és közreműködésével. A cég további célja, hogy korunk technológiáit használva elérhetővé tegye és szakértőkre bízza környezetünk megőrzését és javítását.

„Az Eron Forestryvel közösen egy akcióba kezdtünk. Az Eron Forestry annyi fát ültet, ahány hajó indult a Kékszalagon, azaz 516 darab fát ültetünk” – közölte Holczhauser András. Ez azt jelenti, hogy 516 fával gazdagítják Magyarország gyönyörű tájait és visszaadnak valamit a természetnek.

Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj tókerülő vitorlásverseny mezőnye a rajt után Balatonfüred közelében 2022. július 14-én. MTI/Vasvári Tamás
Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj tókerülő vitorlásverseny mezőnye a rajt után Balatonfüred közelében 2022. július 14-én. MTI/Vasvári Tamás

A Kékszalagnak hatalmas pozitív hatása van a turizmusra és a vendégéjszakák számára is.

„Tavaly a Turizmus online hozta le, hogy

Tehát ez egy elég erős jelzés. Saját felméréseink azt mutatják, hogy a költekezés során a költési kosár értéke a vitorlázóknál lényegesen magasabb, két és félszer magasabb mint az átlag turistáké. A vendéglátósoktól is azt a visszajelzést kapjuk, hogy a hétvége ilyen szempontból rendkívül erős. Azért is került a rajt csütörtökre, hogy ösztönözzük azt, hogy minél többen és minél többet tartózkodjanak az emberek Balatonfüreden. A versenyzők így már legkésőbb szerdától a helyszínen vannak, így a családtagok és a barátok is, akik követik a versenyt. Szombat este tartjuk a díjkiosztót és az utcabált, hiszen legtöbben csak vasárnap mennek haza.

– elemzett Holczhauser András, aki elárulta, hogy szintén a vitorlázás és a régió promócióját szolgálja az M4 Sport közvetítése.

„Ez kifejezetten az érdeklődőknek, illetve a vitorlázást még nem annyira ismerőknek szól, és közben bemutatják a Balaton különböző részeit, településeit, érdekességeit. Ez egy nagyon jó eszköz a Magyar Vitorlás Szövetség számára, amellyel a sportágat népszerűsíti. Tehát most már ha itthon azt mondom valakinek, hogy Kékszalag, akkor tudja, hogy az egy vitorlásverseny” – folytatta Holczhauser András.

Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj tókerülő vitorlásverseny mezőnye a rajt után Balatonfüred közelében 2022. július 14-én. MTI/Vasvári Tamás
Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj tókerülő vitorlásverseny mezőnye a rajt után Balatonfüred közelében 2022. július 14-én. MTI/Vasvári Tamás

Ezentúl a Kékszalagnak meghatározó társadalmi hozadéka is van már. Egyrészt óriási sportértéknek számít, másrészt egyre többen választják sportáguknak a vitorlázást.

„Jó irányba haladunk. Már egyre többen vitorláznak, és már sokan nem kezelik elit sportágnak a vitorlázást. Nem egyszerű bemutatni ezt a sportot. Nagyon nehéz azt elmondani, hogy nem kell hozzá hajó, hogy versenyezz, hiszen sokkal több ember kell, mint ahány hajó indult. A mostani Kékszalagon átlagosan öt személy ül egy hajón. és hogyha valaki elsajátítja az alapszakmai fogásokat, akkor biztosan talál magának egy olyan csapatot, akivel szívesen versenyez.

Emellett szervezünk különböző parti programokat is, mint például a péntek este tartották a bajnokok vacsoráját, tehát itt a Kékszalagon a győzteseket hívtuk meg egy közös beszélgetésre, vacsorára a Vitorlás étterembe. Csütörtökön egy 300 fős partit rendeztünk elsősorban a támogatók és az MVSZ által meghívott vendégeknek, és szombaton lesz egy utcabál” – összegzett Holczhauser András.

 

Nyitókép: Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj tókerülő vitorlásverseny győztese, Józsa Márton Miklós katamaránja, a Raiffeisen Fifty-Fifty a célba érkezés után Balatonfüred közelében 2022. július 14-én. A hajó rekordidő, 7 óra 13 perc 21 másodperc alatt teljesítette a mintegy 155 kilométeres távot. MTI/Vasvári Tamás

 

Összesen 3 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
pumuklik
2022. július 21. 20:16
Mi a bajod, irigy proli?
nick89
2022. július 21. 20:16
A világ legnagyobb tüzijátéka is a miénk lesz augusztus 20-án. Hajrá Magyarország, hajrá Raiffessen Bank!
Gasztronauta
2022. július 21. 20:16
"Ebben az évben 516 hajó nevezett Európa legnagyobb és legnépszerűbb tókerülő versenyére, fedélzetükön 2520 vitorlázóval." „Az idei évben 516 katamarán indult a viadalon, ebből hat-nyolc hajó" Minden katamarán hajó , de nem minden hajó katamarán! Felkészült újságírás.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!