Újjáéled a nemes hagyomány: idén ismét Vitorlásbált rendeznek
Több évnyi szünet után amolyan tavaszváró találkozóként és nem hivatalos előszezon-ünnepélyként újra megtartják a vitorlások bálját Budapesten.
Világhírű magyar hajókészítő műhelyekben születnek hazánk és számos külföldi világklasszis vitorlázó hajói. Mit hoz nekünk a Kékszalag, miért ekkora jelentőségű Európa legnagyobb tókerülő versenye?
Bánfalvi Szabolcs és Csisztu Zsuzsa írása
Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj július 14-én reggel 9.00 órakor rajtolt. A versenyzőknek a hagyományoknak megfelelően a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Tihany-Keszthely-Balatonfüred távot kell teljesíteniük, amely légvonalban 155 kilométer. A résztvevőknek negyvennyolc órán belül kell a célba érniük. A Kékszalag a leghosszabb túraverseny Európában, amely 1934 óta tart.
Az idei Kékszalag Fesztivál már a viadalt megelőző hétvégével elkezdődött, ugyanis július 9-én rendezték meg a Kékszalag főpróbájának tartott Fehér Szalag GeneralCom Nagydíj vitorlásversenyt. Másnap az ifjúsági sportolók versengtek a Kékpántlikán, látványos pályaverseny keretében, a balatonfüredi nagymóló előtti vízterületen.
Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj több napos vitorlás ünnepnek bizonyul, ugyanis a verseny ideje alatt kiállítókkal, parti programokkal és óriás kivetítővel várják az érdeklődőket Balatonfüreden.
A 2021-es Kékszalagon 556 hajó indult 35 hajóosztályban, ezzel akkor felülmúlták a 2020-os 535 nevezést 27 kategóriában.
„Nem tudom, miért nevezett idén kevesebb hajó. Az időjárás képes befolyásolni az induló létszámot, hogyha rossz idő van, akkor kevesebben indulnak el. Ezúttal azonban jó idő volt. Emiatt picit csalódott vagyok. A versenyzői létszám viszont nőtt, többen voltak a fedélzeten a versenyzők idén mint tavaly” – mondta a Mandinernek Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára.
Magyarország legnagyobb vitorlásversenyén találkozik az innováció, ugyanis a legmodernebb technika is megjelenik a vízen, illetve a tradíció, mivel a nagy múltú klasszikus hajók is indultak a regattán. A tavalyi viadallal ellentétben, ezúttal a szervezésben nem okozott külön fejtörést a Covid, idén a résztvevők és az érdeklődők korlátozások nélkül élvezhetik az eseményt.
„A verseny célja, hogy az innovációt támogassa, és fejlődjön a technológia a vitorlázásban.
Ez egy technikai sport. Ahhoz, hogy valaki győzzön a Kékszalagon, ahhoz feltétlenül olyan eszközre van szüksége, amely képes arra, hogy gyorsabb legyen, mint az ellenfelek” – jelentette ki Holczhauser András.
Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon magabiztos győzelmet aratott a Józsa Márton kormányozta Fifty-Fifty, – amely egy kétárbócos hazai tervezésű és építésű katamarán – ráadásul új rekordidővel (7:13:21 óra). Másodszor döntötte meg saját csúcsát ez a hajó, ezúttal 36 másodperccel hamarabb ért célba, mint 2014-ben.
„Az idei évben 516 katamarán indult a viadalon, ebből hat-nyolc hajó győzelmi esélyekkel indult. Már a rajtnál lehetett tudni,`amikor bejött a 10-12 csomós délnyugati szél, hogy ez a Fifty-Fiftynek kedvez. Az idei évben a Pauger-műhelyben két új testet kapott a hajó, így majdnem fél tonnával lett könnyebb, s ez előrevetítette azt, hogy nagyon gyors lehet. A fiúknak nagyjából két és fél órája volt bevitorlázni a hajót, mert olyan későn készültek el ezek a szerelvények a hajóra, és már ott látszott az, hogy őrülten gyors a hajó és nagyon sokat gyorsult. És egyébként ez a szél, ami most fújt, ez a régi Fifty-Fiftynek is kedvezett volna. Ha nincs ez a váltás, akkor is nekik lett volna kedvező az időjárási körülmény. Az élmezőnyben minden hajó más-más technikával megy, és általában gyenge szélre fejlesztik a hajóikat, mivel a Kékszalagon a kis szél a jellemző. A rekord eléréséhez a szél is kell” – árulta el Holczhauser András.
Mindez azt is jelenti, hogy a magyar hajógyártás világszintűnek számít, világszerte elismert szaktudással, know-how-val rendelkezik független attól, hogy Magyarország nem tengerparti ország. Ugyanis
„Nagyon érdekes az, hogy évről évre rengeteg újítás kell a hajózásban. Ha valaki a győzelemre hajt, az nem állhat meg, hiszen a technológia a vitorlázásban is gyorsan fejlődik. Emellett a magyar hajógyártás termékeire külföldön is van kereslet. A Pauger-műhely már világhírű, ott készült Fa Nándornak is a hajója, a 60 lábas imoca, a Spirit of Hungary. Ez az egytestű földkerülő hajó” – fogalmazott Holczhauser András, aki hozzátette, hogy a nemzetközi versenyen győztes RC44-es hajót is a Pauger-műhelyben gyártották.
Érdekesség, hogy az olimpiai ezüstérmes, világ- és Európa-bajnok magyar vitorlázó, Berecz Zsombor is indult a Kékszalagon bemutató jelleggel. „Nagyon érdekes hajót hozott például Berecz Zsombi is a Kékszalagra. Egy háromfős, 240 kilogrammos egytestű karbon kishajóval indult” – tette hozzá Holczhauser András.
Ennek fényében idén új partnere lett az eseménynek: az Eron Forestry, amely hazánkban elsőként biztosít garantált klímavédelmi faültetési lehetőséget állami erdészetek területén és közreműködésével. A cég további célja, hogy korunk technológiáit használva elérhetővé tegye és szakértőkre bízza környezetünk megőrzését és javítását.
„Az Eron Forestryvel közösen egy akcióba kezdtünk. Az Eron Forestry annyi fát ültet, ahány hajó indult a Kékszalagon, azaz 516 darab fát ültetünk” – közölte Holczhauser András. Ez azt jelenti, hogy 516 fával gazdagítják Magyarország gyönyörű tájait és visszaadnak valamit a természetnek.
A Kékszalagnak hatalmas pozitív hatása van a turizmusra és a vendégéjszakák számára is.
„Tavaly a Turizmus online hozta le, hogy
a Kékszalag hétvégéjén nagyobb volt a forgalom és a vendégéjszakák száma Balatonfüreden mint az augusztus 20-i hétvégén.
Tehát ez egy elég erős jelzés. Saját felméréseink azt mutatják, hogy a költekezés során a költési kosár értéke a vitorlázóknál lényegesen magasabb, két és félszer magasabb mint az átlag turistáké. A vendéglátósoktól is azt a visszajelzést kapjuk, hogy a hétvége ilyen szempontból rendkívül erős. Azért is került a rajt csütörtökre, hogy ösztönözzük azt, hogy minél többen és minél többet tartózkodjanak az emberek Balatonfüreden. A versenyzők így már legkésőbb szerdától a helyszínen vannak, így a családtagok és a barátok is, akik követik a versenyt. Szombat este tartjuk a díjkiosztót és az utcabált, hiszen legtöbben csak vasárnap mennek haza.
Úgyhogy mindennek kifejezetten turisztikai célja van”
– elemzett Holczhauser András, aki elárulta, hogy szintén a vitorlázás és a régió promócióját szolgálja az M4 Sport közvetítése.
„Ez kifejezetten az érdeklődőknek, illetve a vitorlázást még nem annyira ismerőknek szól, és közben bemutatják a Balaton különböző részeit, településeit, érdekességeit. Ez egy nagyon jó eszköz a Magyar Vitorlás Szövetség számára, amellyel a sportágat népszerűsíti. Tehát most már ha itthon azt mondom valakinek, hogy Kékszalag, akkor tudja, hogy az egy vitorlásverseny” – folytatta Holczhauser András.
Ezentúl a Kékszalagnak meghatározó társadalmi hozadéka is van már. Egyrészt óriási sportértéknek számít, másrészt egyre többen választják sportáguknak a vitorlázást.
„Jó irányba haladunk. Már egyre többen vitorláznak, és már sokan nem kezelik elit sportágnak a vitorlázást. Nem egyszerű bemutatni ezt a sportot. Nagyon nehéz azt elmondani, hogy nem kell hozzá hajó, hogy versenyezz, hiszen sokkal több ember kell, mint ahány hajó indult. A mostani Kékszalagon átlagosan öt személy ül egy hajón. és hogyha valaki elsajátítja az alapszakmai fogásokat, akkor biztosan talál magának egy olyan csapatot, akivel szívesen versenyez.
Ez nemcsak egy verseny, hanem társadalmi esemény is, egy közösség együtt dolgozik egymásért.
Emellett szervezünk különböző parti programokat is, mint például a péntek este tartották a bajnokok vacsoráját, tehát itt a Kékszalagon a győzteseket hívtuk meg egy közös beszélgetésre, vacsorára a Vitorlás étterembe. Csütörtökön egy 300 fős partit rendeztünk elsősorban a támogatók és az MVSZ által meghívott vendégeknek, és szombaton lesz egy utcabál” – összegzett Holczhauser András.
Nyitókép: Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj tókerülő vitorlásverseny győztese, Józsa Márton Miklós katamaránja, a Raiffeisen Fifty-Fifty a célba érkezés után Balatonfüred közelében 2022. július 14-én. A hajó rekordidő, 7 óra 13 perc 21 másodperc alatt teljesítette a mintegy 155 kilométeres távot. MTI/Vasvári Tamás