Már vezetői szinteken is arab hódítás zajlik a technikai sportok világában

2022. március 15. 19:01

A Közel-Kelet az elmúlt nagyjából másfél évtizedben egyre komolyabb szeletet kért magának a technikai sportok tortájából. Arab versenyhelyszínek mára már vannak bőséggel, és alakul a bürokráciai hatalomátvétel is. Az orosz-ukrán háború akár még kapóra is jöhet nekik.

2022. március 15. 19:01
null

Varga Ákos – a Racingline.hu szerzőjének írása a Mandiner Sporton

Földrajzilag és geopolitikailag mindig is kényes terület volt a Közel-Kelet az élet gyakorlatilag minden egyes szektorában. Ennek megfelelően például a Forma-1 is évtizedekig elkerülte a térséget. Afrika már 1958-ban vendégül látta a száguldó cirkuszt Marokkóban, majd Dél-Afrika hosszabb-rövidebb megszakításokkal szintén évtizedekig volt megszokott helyszín a naptárban. A Közel-Kelet viszont nagyon sokáig kimaradt a szórásból.

A térnyerés kezdete

Amikor a Forma-1 felfedezte magának a térséget, az nagyjából egybeesett a más sportágakban megfigyelhető arab terjeszkedéssel.

Az első közel-keleti helyszín még 2004-ben Bahrein volt, amely azóta is fix helyszín az éppen aktuális versenynaptárban, néha mindezt a szezon legelső versenyeként.

Egyetlen olyan alkalom volt csupán, amikor a Bahreini Nagydíjat nem rendezték meg, 2011-ben a feszült belpolitikai helyzet miatt jobbnak látták nem elmenni Szahírba.

A miniállam aztán szép lassan elcsendesedett, és mára tulajdonképpen betonbiztos a helye a versenyek között.

A győztes Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője ünnepel a bajnoki trófeával a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság szezonnyitó Bahreini Nagydíjának eredményhirdetésén a szahíri pályán 2021. március 28-án. MTI/EPA/Valdrin Xhemaj
A győztes Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője ünnepel a bajnoki trófeával a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság szezonnyitó Bahreini Nagydíjának eredményhirdetésén a szahíri pályán 2021. március 28-án. MTI/EPA/Valdrin Xhemaj

A koronavírus 2020-ban és 2021-ben rendesen megtépázta a Forma-1 világát is, a viszonylag békés és anyagi károktól kevéssé mentes átmenetben pedig a Közel-Kelet olajpénzben dúskáló országai siettek a bajnokság megmentésére. Mára ott tartunk, hogy az elmúlt szezonokban megszokottá váló Bahrein, Abu-Dzabi páros mellett immár Szaúd-Arábia és Katar is szerződéssel rendelkezik. Bár Katar idén nem rendez versenyt, a Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media szerződéskötéséből nagyon jól látszik, velük is hosszú távúak a tervek.

A felmerülő problémák

Bahrein és az „Arab tavasz”-ként elhíresült tüntetéssorozat kapcsán elég hamar megtapasztalta az F1 is, hogy egy puskaporos hordón ül a térségben. Ezek a problémák ugyan egyelőre csak a 2011-es versenyt érintették, emellett viszont nem felejthetik el a vezetőségben ezt a precedensértékű évet sem.

A tavalyi év során, amikor a Forma-1 még mindig nem lábalt ki teljesen a Covid jelentette anyagi problémákból, jól jöttek az új helyszín Szaúd-Arábia, valamint a beugró Katar által hozott, a térség olajban gazdag mivoltából származó dollártízmilliók.

Viszont egyik ország sem úszhatta meg a társadalmi berendezkedésével kapcsolatos élénk tiltakozásokat.

Szaúd-Arábiában a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton egy szivárványszínű sisakban versenyzett, amellyel a szexuális orientációja miatt hátrányos megkülönböztetésben részesülők helyzetére szerette volna felhívni a figyelmet. Sebastian Vettel is csatlakozott hozzá, neki a cipőjén köszönt vissza a szivárványmotívum.

Katarral kapcsolatban a Szaúd-Arábia kapcsán is felmerülő emberi jogi kérdések mellett a munkásaik helyzetét kritizálták sokan. A 2022-es labdarúgó-világbajnokságot is rendező országgal kapcsolatban a munkások embertelen körülményeit hozták fel negatívumként, de a Forma-1 promótere igyekezte függetleníteni magát a futballstadionok építésétől, és leszögezte, itt az építkezés során minden egyes munkás megfelelő körülmények között dolgozhat.

A későbbi győztes Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője (jobbra) vezeti a mezőnyt a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság első alkalommal megrendezett Szaúdi Nagydíjának rajtja után a dzsiddai utcai versenypályán 2021. december 5-én. MTI/EPA
A későbbi győztes Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője (jobbra) vezeti a mezőnyt a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság első alkalommal megrendezett Szaúdi Nagydíjának rajtja után a dzsiddai utcai versenypályán 2021. december 5-én. MTI/EPA

A „sportswashing”

Szaúd-Arábia kapcsán, ha már problémákat emlegettünk,

sajnos megkerülhetetlen információ Dzsamal Hasogdzsi szaúdi disszidens újságíró halála is.

Az akkor már egyre inkább az Egyesült Államokban élő Hasogdzsi élesen bírálta a szaúdi királyi családot, valamint az ország abszolút monarchisztikus berendezkedését. Az újságíró ellehetetlenítése eleinte „csak” informatikai eszközökkel, így például Edward Snowden gyanúja szerint a Pegazus kémszoftver segítségével zajlott, több mint másfél millió Twitter-követője viszont még mindig túl nagy fenyegetést jelentett az ország számára.

Dzsamal Hasogdzsi végül (hivatalosan) 2018. október 2-án hunyt el. Eredetileg házassági ügyintézés miatt ment be Szaúd-Arábia isztambuli nagykövetségére, ahonnan azonban már soha többé nem jött ki. Először még csak az eltűnéséről szóltak a hírek, később aztán Szaúd-Arábia mereven elzárkózott attól, hogy nekik bármi közük lenne Hasogdzsi halálához. Török jelentések, majd a CIA beszámolója azonban ennek gyakorlatilag szöges ellentétét támasztották alá, így pedig

később kénytelenek voltak elismerni a gyilkosság tényét.

Ennek részletei egyébként egy fék nélküli brutalitás képeit mutatják: Hasogdzsit meggyilkolása során ugyanis feldarabolták, illetve olyan feltételezések is napvilágot láttak, miszerint savban fel is oldották a testét. Ez utóbbi végül sosem nyert bizonyítást.

Mohamed bin Szalmán szaúdi koronaherceg a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság első alkalommal megrendezett Szaúdi Nagydíjának rajtja előtt a dzsiddai utcai versenypályán 2021. december 5-én. MTI/EPA/Pool/AFP/Andrej Isakovic
Mohamed bin Szalmán szaúdi koronaherceg a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság első alkalommal megrendezett Szaúdi Nagydíjának rajtja előtt a dzsiddai utcai versenypályán 2021. december 5-én. MTI/EPA/Pool/AFP/Andrej Isakovic

A gyilkosságot elrendelő szaúdi trónörökös, Mohamed bin Szalmán koronaherceg ezzel nem várt diplomáciai nehézségek elé állította országát, amely egyébként sem állt túl jól ilyen téren, többek között a Jemennel folytatott hadviselése miatt. Ebből pedig valahogy ki kellett kecmeregniük.

Így költött nagyságrendileg másfél milliárd dollárt Szaúd-Arábia nagy presztízsű sportesemények megrendezésére, hogy megpróbálja rendezni megítélését a világban. 

2019-ben a spanyol Szuperkupa megrendezésére kötöttek többéves szerződést, de volt már az országban „Clash of the Dunes” néven bokszgála, valamint alapvetően angol sportág lévén rendkívül meglepő módon még sznúkertorna is. A technikai sportokban pedig a fentebb említett Forma-1-es futam mellett rendeznek versenyt a Formula E-ben, valamint itt zajlik 2020 óta a Dakar-rali is.

A legutóbbi verseny egyébként szintén nem a legjobban alakult Szaúd-Arábia számára, hiszen a verseny során történt egy robbantás is. Ennek a célpontja egy teherautó lett, amelyben hatan utaztak. A motortérben történt robbanás során az autó kigyulladt, Philippe Boutron pedig, aki versenyezni szeretett volna (emellett pedig az US Orléans futballklub elnöke is), súlyos lábsérüléseket szenvedett, ami miatt meg kellett műteni őt.

Erős érv az olajpénz

A versenynaptár régi, klasszikus helyszínei számára is komoly nehézséget okoz az F1-es versenyrendezés borsos költsége, egy esetleges versenyrendezést tervező új helyszín esetében pedig ez még hatványozottabban megvan, hiszen a pályát is fel kellene építeni. Így pedig kézenfekvő az arab országok versenyrendezése, mivel

Bahrein, Abu-Dzabi, Katar és Szaúd-Arábia még a vírus sújtotta világban is viszonylag könnyen aktivizálható volt. Az általuk rendezett versenyeknek is köszönhetően pedig a szezon tovább tudott menni,

tette mindezt kellő versenyszámmal, amelynek köszönhetőn ráadásul még a csapatok és maga az F1 is jól jártak, hiszen így nem estek el a tévés közvetítési jogoktól, valamint a szponzorpénzektől.

Mi a helyzet a MotoGP-ben?

A Forma-1 kapcsán Katar ugyan új helyszín, ám a MotoGP-ben mostanra már az egyik legrégebb óta versenyt rendező ország. A Losail International Circuit aszfaltcsíkján, ahogy a Forma-1-ben Bahreinben, 2004 óta rendeznek futamot.

Érdekes módon a főleg spanyol és olasz gyökerekkel rendelkező bajnokság ezenfelül viszont nem hozza azokat a tipikus folyamatokat, mint a sportvilág többsége. A két ország továbbra is összesen hat versenyt rendez, a MotoGP-ben, valamint a kisebb kategóriákban pedig a két ország versenyzői vannak óriási többségben.

A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) elnöke, Mohammed ben Szulajem. Fotó: Courtesy of FIA
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) elnöke, Mohammed ben Szulajem. Fotó: Courtesy of FIA

Arab vezetőség

A Nemzetközi Automobil Szövetség, vagyis az FIA évtizedekig állt európai vezetés alatt. 1946-os alapítása óta ráadásul az európai országok közül össze lehetett gyűjteni azokat, amelyek ténylegesen elnököt adtak a már nevében is francia szervezet élére.

Jehan de Rohan-Chabot személyében az FIA történetének legelső elnöke is francia volt, később még két honfitársa ült az elnöki székbe. Két belga és két brit elnök mellett állt az FIA élén olasz és osztrák sportvezető is.

Legutóbb tavaly járt le egy elnöki ciklus, ugyanis Jean Todt, a Ferrari korábbi csapatfőnöke kitöltötte a maximális három ciklusnyi, vagyis 12 éves mandátumát.

Ezt követően jöhetett a történelmi pillanat: a korábbi ralis, most hatvanéves Mohammed ben Szulajem személyében először választottak nem európai elnököt.

Aki történetesen szintén egyesült arab emírségekbeli. Az arab befolyás így a versenyrendezések és a szponzorációs szerződések után új szintre lépett.

Az orosz-ukrán háború

A közel-keleti olajpénzek és az orosz dollárszázmilliók eddig alapvetően két külön pénzhalmazként léteztek a sportban, és szűkebb értelemben véve, a technikai sportokban is. Az orosz-ukrán háború viszont maga alá gyűrte a sportot is, benne olyan érintettekkel is, mint például a Haas F1-es versenyzője, Nyikita Mazepin, vagy éppen Roman Ruszinov csapatfőnök vezetésével az endurance-világbajnokságban (WEC) orosz licensz alatt induló G-Drive.

Konkrét versenyzők által a Közel-Kelet különösebben sosem volt érintett a technikai sportok csúcskategóriáiban, azonban az orosz szponzorok kivonulása által keletkezett űr betöltésére kézenfekvő forgatókönyvnek tűnik az arab szponzorok nagyobb szerepvállalása.

 

Nyitókép: Szaúdi Nagydíj. McLaren

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Reszelő Aladár
2022. március 16. 14:40
A nyugat még mindi feltétlenül szükségét érzi a jóemberkedő odamondásoknak, a jelenkorban az influenszereit felhasználva erre (aki ezt önmaguktól teszik). Viszont a történelmi hipokrita hozzáállását is megőrizte, miszerint a pénz azért elteszi. Kicsit az élére állítva a dolgot az a helyzet, hogy a nyugat évszázadok óta védelmi pénzt szed a klubtagságiért és egyből fegyelmez bármi olyanért, amit maga simán elkövet. Aztán amikor a klubbot elkezdik kivülről felvásárolni, akkor nyavajog. Befogadást hirdet, de simán kirekeszt, ha az érdekeik úgy kívánják. Nekik lehet nemi aktusok folytatni a szűzesség megőrzése mellett is.
Vermacska
2022. március 16. 14:39
Esetleg saját erőből bármit is létrehozni a teveszaron kívül az mikor fog menni?
szemlelo
2022. március 16. 13:44
Pénz beszél, kutya ugat.
Zsíros Teri önkormányzati gépelő
2022. március 16. 13:44
Ne mondjál már ilyet. Pl napon szárított teveszaruk is van, meg teveszarbrikett, ezeket miért hagyod ki? Rohadt rasszista
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!