Hajsza a második helyért – a 2023-as Forma-1-es szezon legemlékezetesebb pillanatai
Az Abu-dzabi Nagydíjjal zárult a 2023-as Forma-1-es szezon. A legtöbb pilóta számára még az utolsó versenynapnak is komoly tétje volt.
A 2012-es londoni olimpia bronzérmes sportlövője, Nasszer al-Attijah vezeti a Dakar-ralit kétharmad táv után, a kilencszeres rali-világbajnok Sébastien Loeb előtt. De az autóversenyzés egyik legnagyobb legendájának számító Carlos Sainznak is jutott siker, aki a sivatagi verseny első szakaszgyőztese lett elektromos (valójában hibrid) hajtású autóval.
Mihályi Csaba – a Racingline.hu szerzőjének írása a Mandiner Sporton
A karaván 44. alkalommal vágott neki a Dakar-ralinak, amely már réges-régen nem Párizsból indul és nem a szenegáli fővárosban ér véget. Sőt, néhány év dél-amerikai kitérő után idén immár harmadszorra a Közel-Keleten, Szaúd-Arábiában rendezik a versenyt.
Ettől persze nem lett könnyebb a megméretés, és az első 10-15 autót leszámítva mindenkinek csak a célba érés lebeg a szeme előtt, nem a helyezés. Na de a legnagyobb publicitást az elsők kapják, és nem is teljesen alaptalanul.
„Ideje újra nyerni” – mosolygott a rajt előtt a katari Nasszer al-Attijah, aki korábban három alkalommal nyerte a Dakart, viszont az elmúlt két évben csak a második hely jutott neki.
Egyébiránt al-Attijahról elmondhatjuk, hogy ő az egyik legsokoldalúbb sportoló. Pályafutását raliversenyzőként kezdte, ám részt vett sivatagi lóversenyeken is, majd a katari uralkodó felkérésére egy olimpiai számba, a lövészetbe is belevetette magát és 2016-ig hat olimpián képviselte hazáját.
A legjobban azonban a Dakaron teljesített, és az idei győzelmi szándékának fényében is kezdte a versenyt, és Mathieu Baumel navigálásával már az első szakaszon az élre röpítette a Toyota GR DKR Hiluxot.
Ebben sokan próbálták őt megakadályozni, többek között az Audi, amely igazi innovatív csodafegyverrel és sztárpilótákkal szállt be idén a sivatagi versenyzésbe. Fogták a DTM-ben jól bevált benzinmotort, valamint a Formula–E-ben szintén bizonyított elektromos hajtást, és összeházasították az RS Q e-tronba. A megoldás lényege, hogy a nagy hatékonyságú benzinmotor termeli az áramot, de az autót magát elektromos motorok mozgatják. Ezzel egyébként visszatértek a hibrid autózás több évtizeddel ezelőtti eredeti elképzeléséhez.
A versenyen nem jártak túl nagy sikerrel, bár ez nem a technológián múlott.
Később épp Peterhansel segítette ki csapattársát, amikor Sainz futómű törés miatt vesztegelt, megállt mellette és a saját autójából szerelte ki a szükséges alkatrészt, ő maga pedig türelmesen megvárta a szervizkamiont. Hihetetlen, de Sainz alig egy órát veszítette a sivatagi alkatrészcserével.
Egy kis részsiker azért jutott az Audinak is.
Később Peterhansel is feliratkozott a győztesek listájára, ami mutatja, hogy az Audi jó úton jár.
Na de térjünk vissza al-Attijahhoz, aki egy pillanatra sem engedte ki kezéből az első helyet és a hétfői, nyolcadik szakasz után már 37 perc előnnyel vezetett, ami még a Dakar szintjén is elég nagynak mondható.
Pedig az üldözője sem akárki. Ha al-Attijahot sokoldalú sportolónak neveztük, akkor a francia Sébastien Loeb az egyik legsokoldalúbb autóversenyző. Kilenc rali-világbajnoki címével abszolút csúcstartó, és ő volt az első és jelenleg is az egyetlen, aki három különböző FIA világbajnoki sorozatban – rali, túraautó és rallycross – tudott futamot nyerni. De győzött a Dakarhoz hasonlóan őrült versenynek tartott Pikes Peak hegyi felfutón, sőt, van egy második helye a Le Mans-i 24 órás futamról is, és nyert FIA GT és Extreme–E versenyt is. Az idei a hatodik próbálkozása a Dakaron, és bár van már két dobogós helyezése, elképzelhetjük, mennyire hiányzik ez a győzelmi trófea a gyűjteményéből.
Loeb egy különleges csapatban versenyez, autóját a brit Prodrive készíti fel – amely korábban többek között a Subaru és a MINI rali-vb programját és az Aston Martin endurance-vb programját is vitte – a fejlesztés és a versenyzés finanszírozását pedig Bahrain állja.
A második szakaszt Fabian Lurquin navigálásával a francia versenyző nyerte, aki ekkor három és fél percre faragta hátrányát al-Attijahhal szemben. A harmadikon azonban egy műszaki hiba miatt ez a hátrány a tízszeresére nőtt. Aztán volt egy eltévedése is. A hetedik és a nyolcadik szakaszon viszont faragott a hátrányából.
amit tiszta körülmények között lehetetlen ledolgozni a hátralévő szakaszokon, de a hétfői műszaki hibája mutatja, a Toyota sem sebezhetetlen, így még bármi megtörténhet.
A motorosoknál igazán szoros a verseny, hiszen a brit Sam Sunderland Gasgasszal alig három perc előnnyel vezetett az ausztrál Matthias Walker KTM-je előtt. Majd újra változott a sorrend: jelenleg a francia Adrien van Beveren áll az élen, öt perccel a második Sunderland előtt és hat perccel előzi meg a harmadik Pablo Quintanillát.
A kamionoknál az orosz katonai alakulat szigorával versenyző Kamaz Master csapat tarol, a versenyzői az első három helyen állnak. A házi versenyben Dmitrij Szotnyikov 10 perc előnnyel vezet Eduard Nyikolajev előtt.
A Dakar két magyar résztvevője, Darázsi Zsolt és Szalai Norbert a kamionos értékelés 47. és 52. helyén áll.
A verseny pénteken ér véget.
Nyitókép: A katari Nasszer al-Attijah francia navigátora, Matthieu Baumel társaságában vezeti Toyotáját a szaúd-arábiai Dakar-rali kilencedik, Vadi ad Davaszir és Vadi ad Davaszir közötti 287 kilométeres szakaszán 2022. január 11-én. MTI/EPA/Yoan Valat