Tűzijáték, drámai fordulatok, rally Európa-bajnokot avattunk Nyíregyházán

2021. október 25. 21:11

Andreas Mikkelsen hihetetlenül szerencsétlen versenyen, idei egyik legrosszabb eredményével nyerte meg a rally Európa-bajnokságot a Rally Hungaryn. Hadik András pedig negyedik magyar bajnoki címét húzta be. Komoly presztízscsata, hihetetlen küzdelmek és drámai fordulatok jellemezték a szezon messze legizgalmasabb Eb-futamát.

2021. október 25. 21:11
null

Mihályi Csaba írása a Rapid autó-motorsport mellékletben.

A rajt előtt még a versenynek otthont adó Nyíregyháza nevének kiejtésével bajlódott az Eb-mezőny – természetesen kamerák előtt, hogy még nagyobb legyen a tét. A legközelebbi a Ní-íregi-haza volt. Szombat-vasárnap azonban már a pályák okoztak komoly fejtörést. Rengeteg volt a defekt, a sérült autó, de meglepően sok műszaki hiba is hátráltatta a versenyzőket. 

Komoly tétje volt a versenynek, hiszen az előző héten a Catalunya Rallyn Andreas Mikkelsen megnyerte a WRC2-es (R5-ös vagy új nevén Rally2-es autók számára kiírt) világbajnokságot Mads Ostberg előtt. A Rally Hungaryn pedig már az Európa-bajnoki címért küzdhetett, míg Ostberg a magyar bajnokságban szeretett volna minél jobb eredményt elérni. De a két norvég mozgásán látszott, hogy ez itt most a kettejük külön párharcáról szól. 

Mégsem ők vitték a prímet. Mikkelsennek először egy kábel szakadt el a Skoda Fabiájában, majd defektet kapott, másnap lecsúszott az útról, megütötte autója hátulját és több szakaszt is bal hátsó lengéscsillapító nélkül tett meg. 

Ostberg pedig egy olyan bukkanón forgott meg, ami a pályabejáráson még nem volt bukkanó, csak nagy sebességnél vált azzá, és ült fel az autója egy percre az árok szélére. 

De nem ők voltak az egyetlenek, akik bajba kerültek. A cseh fiatal szupertehetség, Eric Cais az ötödik gyorsaságin állt az élre, majd defektet kapott és visszaesett. 

Herczig Norbert és Ferencz Ramón egy defekt ellenére a második helyre kapaszkodtak fel, ami idei legjobb Eb-eredményük lett volna, és igen nagy lépést tettek volna vele az év végi dobogó felé, de a szombat reggeli első gyorsaságin egy nedves folton megcsúsztak és árokba estek. 

Szintén hatalmasat autózott a magyar bajnokság idei felfedezettje a Csomós Miklós–Nagy Attila páros, akik az Eb értékelés harmadik helyén álltak és nem mellesleg a magyar bajnoki címért voltak versenyben, de ők is defektet kaptak és visszaestek a tizedik helyre. 

Defekt végzett a Rally Hungary két évvel ezelőtti győztesével, a Turán Frigyes–Bagaméri László kettőssel, akiknek három gumija lett használhatatlan. A harmadik, a szombat esti szervizparkba menet, ami miatt kiestek a versenyből. 

De akkor ki nyert? Az orosz Nikolay Gryazin–Konstantin Aleksandrov páros lassan úgy jár hozzánk versenyezni, mintha haza jönnének. Ebben van is valami, hiszen Pergel Virág személyében magyar menedzserük van. Ők nyerték a magyar bajnokság szezonnyitóját, a Boldogkő Rallyt, de Gryazin volt a legjobb a Nyíregyháza szó kiejtésében is. 

A magyarországi tapasztalat meghozta gyümölcsét és magabiztosan nyerték a versenyt. Ám miután szombaton reggel nem álltak meg Herczig baleseténél, 15 perc büntetést kaptak, amivel a 24. helyen végeztek. 

Mads Ostberg a megforgása után a második helyre kapaszkodott fel, kicsit lógatta az orrát, hogy nem szállhat versenybe a győzelemért. A második helyen futott be, de Gryazin büntetése után mégis ő nyert az Eb és a magyar értékelésben is. 

A vasárnap 26. születésnapját ünneplő lengyel Miko Marczyk lett a második, aki ezzel az Eb-n is megerősítette második helyét, míg navigátora, Szymon Gospodarczyk vezeti a navigátori értékelést. 

Az Országos Rallybajnokság mezőnyében pedig Hadik András és Kertész Krisztián örülhettek a legjobban. Az Eb értékelés harmadik helyével pályafutásuk legjobb nemzetközi eredményét érték el, de ami ennél is fontosabb volt számukra, megnyerték a magyar bajnokságot.

Hadik negyedszer, Kertész másodszorra. A defekt miatt hátraeső Csomós–Nagy kettős lett a bajnokságban a második, míg a két magyar futamot kihagyó Ostberg–Eriksen páros a harmadik. 

Az Andreas Mikkelsen–Elliot Edmondson kettős végül a hatodik helyen futott be. Azonban ez is elegendő volt a norvég versenyző számára, hogy Európa-bajnok legyen és hogy egy héten belül a két legrangosabb R5-ös bajnoki címet a WRC2-eset és az Európa-bajnokságot is megnyerje.

Érdemes volt figyelni a kétkerék-hajtású mezőnyt is, hiszen a finn csodagyerek, Sami Pajari, Valtteri Bottas egykori navigátorával, Marko Salminennel nyerte a kétkerekes értékelést. 

A mindössze 19 éves szőke fiatalember egy hete lett minden idők legfiatalabb junior világbajnoka, a Rally Hungaryn behúzott győzelmével pedig az Eb-n is átvette a junior bajnoki vezetést. Vagyis a junior mezőnyben ő is duplázhat. A Toyota gyári vb-csapata pedig árgus szemekkel figyeli őt, úgyhogy senki ne lepődjön meg, ha pár év múlva a Rally Hungary fiatal sztárja a világbajnoki címért küzd majd.

Nyitókép: A hetedik helyen végzett, és ezzel Európa-bajnok norvég Andreas Mikkelsen (az autón, j) és a brit Elliott Edmondson (az autón, b) páros Skoda Fabia Rally2 EVO típusú versenyautójukkal, valamint csapatuk tagjaival a rali Európa-bajnoki (ERC) futam és a Rally Hungary eredményhirdetésén a nyíregyházi Kossuth téren 2021. október 24-én este.MTI/Czeglédi Zsolt

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!