Egyre rosszabb a problémamegoldó képességünk, de van remény

2025. március 21. 21:13

Az emberi gondolkodás képessége az utóbbi évtizedben látványos hanyatlásnak indult, amit egyre több kutatás igazol. A digitális média térnyerése és a változó információfogyasztási szokásaink állhatnak e megdöbbentő változás hátterében.

2025. március 21. 21:13
Fekete Kíra

A szerző a Makronóm elemzője.

Az emberi intelligencia látszólag egyszerű fogalom, amit az Oxford English Dictionary „a megértés képességeként” határoz meg, de a gyakorlati alkalmazása egyre csökken. A szakértő szerint bár az emberi agy biológiája nem változott az elmúlt évtizedben, az érvelés és a problémamegoldó képesség több teszt alapján is a 2010-es évek elején tetőzött, azóta azonban folyamatosan romlik. 

Az OECD által végzett PISA-felmérés, amely a 15 évesek olvasási, matematikai és természettudományos ismereteit méri nemzetközi szinten, azt mutatja, hogy a legtöbb tárgy esetében 2012 körül volt a csúcs. Meglepő módon, egyes esetekben 2012 és 2018 között nagyobb volt a visszaesés, mint a Covid-járvány által sújtott időszakban. Ráadásul a probléma nem korlátozódik a tizenévesekre: a felnőttek körében is hasonló mintázat figyelhető meg, az OECD felnőtt képességeit mérő vizsgálatai szerint minden korcsoportban romló tendencia tapasztalható. 

Ez pedig a magyar diákok esetében is megfigyelhető.  

Az emberi figyelemről és mentális kapacitásról meglepően kevés hosszú távú, következetes kutatás létezik. Viszont a Monitoring the Future tanulmány 1980 óta minden évben megkérdezi a 18 éveseket, hogy tapasztalnak-e nehézségeket a gondolkodás, a koncentráció vagy a tanulás terén. A válaszokból az derül ki, hogy azon végzős középiskolások aránya, akik nehézségekről számolnak be, stabilnak mutatkozott az 1990-es és a 2000-es években, de 2010-es évek közepén hirtelen emelkedésnek indult. 

Képernyőfüggőség és a posztírástudó társadalom kialakulása 

John Burn-Murdoch, a Financial Times rovatvezetője szerint a fordulatot jelző időpont nemcsak azért figyelemre méltó, mert egybeesik az intelligenciát és a következtetési képességet mérő tesztek eredményének romlásával, hanem azért is, mert ugyanekkor változott meg gyökeresen az információhoz való viszonyunk is. A szövegalapú tartalmaktól a vizuális média felé történő elmozdulás zajlik, ennek eredményeképpen egy „posztírástudó” társadalom van kialakulóban, amely szinte folyamatosan képernyő előtt éli a mindennapjait. Ennek megfelelően kevesebbet is olvasunk: 

2022-ben az amerikaiak kevesebb mint a fele számolt be arról, hogy az elmúlt évben olvasott könyvet.

Különösen szembetűnő azonban, hogy ez a jelenség a legtöbb országban együtt jár a számolási készség és az egyéb problémamegoldási stratégiák alkalmazásának csökkenő teljesítményével. 

A statisztikák szerint a magas jövedelmű országokban a felnőttek körében átlagosan 25, az Egyesült Államokban pedig 35 százalékra emelkedett azok aránya, akik nem képesek matematikai érveléssel felülvizsgálni és értékelni egy állítás érvényességét. 

A túl sok információ és a passzív fogyasztás 

A digitális média társadalmi hatásairól szóló legtöbb vita az okostelefonok és a közösségi média térhódításáról szólnak. A szakértő szerint azonban az összpontosított gondolkodásra való emberi képesség változása valami alapvetőbbel esik egybe: az információhoz való viszonyunk átalakulásával. 

A véges weboldalakról áttértünk a végtelen, állandóan frissülő hírfolyamokra és az értesítések folyamatos áradatára. Már nem töltünk annyi időt az interneten való aktív böngészéssel és az általunk ismert emberekkel való interakcióval, ehelyett tartalmak özöne zúdul ránk. Ezáltal már akkor is fogyasztunk, ha nem akarunk, szinte már nem is mi döntünk erről. A kutatások azt mutatják, hogy a digitális technológiák aktív, szándékos használata gyakran ártalmatlan, sőt akár előnyös is lehet. Ezzel szemben az utóbbi években elterjedt  

passzív fogyasztási viselkedésformák bizonyítottan hatással vannak mindenre: a verbális információk feldolgozásától kezdve a figyelmen és a munkamemórián át az önszabályozásig. 

Van remény 

A jó hír viszont az, hogy az emberi intellektuális kapacitás alapjaiban valószínűleg nem csökkent. Valójában nem az a probléma, hogy az emberek kevésbé lennének képesek a következtetésre vagy a problémamegoldásra, hanem az, hogy a technológiai környezetünk egyre inkább akadályozza e képességek alkalmazását. 

A mindennapi szokásaink megváltoztatásával és az információfogyasztás tudatosabb szabályozásával megfordítható lehet ez a negatív trend.  

Az igazi kihívás abban rejlik, hogy miközben a társadalom digitális átalakulása folytatódik, megtaláljuk a módját annak, hogy megőrizzük és fejlesszük a kognitív képességeinket. 

Bár a digitális eszközök és platformok tervezői elsősorban a felhasználók figyelmének lekötésére törekszenek, a tudatos használat és a digitális egyensúly kialakítása segíthet visszaszerezni az irányítást. Végső soron ez lehet a kulcs ahhoz, hogy a technológia valóban segítse, ne pedig gyengítse az emberi intelligenciát és a problémamegoldó képességet a jövőben. 

Kapcsolódó:

Címlapfotó: Pexels

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nzoltan-818
2025. március 30. 12:10
Ez sajnos a "modern" oktatás hibája. Erősen visszaesett a memória és beszédkészség fejlesztő gyakorlatok mennyisége. Ezt sok vers és ének tanulásával az értelmetlennek nyilvánított szorzótábla és hasonló memorizálásával lehetne fejleszteni. Köztudott, hogy a testi erőt és az izmokat is csak ismétlődő monoton terheléses gyakorlatokkal lehet fejleszteni, ehhez hasonlóan, az agy képességét is csak annak tornáztatásával, a memória és a beszéltetés, éneklés és logikai gyakorlatokkal lehet fejleszteni. Sajnos a modern oktatásból éppen ezek módszerek vannak a leginkább mellőzve, mint maradi ódivatú módszerek és pl. a szóbeli feleltetés helyett a gyors de gügye teszteket, vagy írásbeli felmérést alkalmazzák. Ott leginkább a csalásra, (puskázásra), és az " elért pontok" méricskélésére, reklamálására lehet rászoktatni a tanulókat.
Csomorkany
2025. március 28. 09:52 Szerkesztve
Ugye ez olyan, hogy kb. 2010-ig napi térképhasználó voltam, máig van néhány ronggyá foszlott térképem. De ma a gugli megmondja, hogyan jutok el A-ból B-be. Kérdés, hogy az elvesztett képességem helyére kerül-e más. De mondjuk az is igaz, hogy a térképhasználat úgy a XIX. században vált általánossá, addig sem sok térképet néztek az emberek... Állítólag egy ókori írnok leírt 20 oldalt fejből, miután lediktálták neki. Szent Pál pl. a börtönben diktálta több levelét egy látogatónak, aki azután odahaza leírta.
tapir32
2025. március 22. 12:29
Az EU háborúpárti vezetése semmit sem tett a háború befejezéséért, a békéért! Erkölcstelen álláspont! Az EU háborúpárti vezetése a háború támogatásával további ezreket küld a halálba! Erkölcstelen álláspont! Magyarország és a békét akarók képviselik az európai kultúrát és az erkölcsöt! A konfliktusmegoldás felnőtt módja a tárgyalás és a mediáció. Az európai értékeket Magyarországon és az EU-ban a Fidesz-KDNP képviseli.
stormy
2025. március 22. 02:55
a változás oka ha az etnikai változások a tárasalmomban. a magyarban is. a fehérek gimnáziumában 91iq kell az éretségihez, 110 kell egy bohócegyetemhez pl bölcsész. 91 iq-ja a fehérek 70%-nak van 110 kb 40%-nak. addig az átlagos arabok, semiták iq-ja 80..85, a cigányoké 70 alatti és a négereké 65.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!