Az emberi figyelemről és mentális kapacitásról meglepően kevés hosszú távú, következetes kutatás létezik. Viszont a Monitoring the Future tanulmány 1980 óta minden évben megkérdezi a 18 éveseket, hogy tapasztalnak-e nehézségeket a gondolkodás, a koncentráció vagy a tanulás terén. A válaszokból az derül ki, hogy azon végzős középiskolások aránya, akik nehézségekről számolnak be, stabilnak mutatkozott az 1990-es és a 2000-es években, de 2010-es évek közepén hirtelen emelkedésnek indult.
Képernyőfüggőség és a posztírástudó társadalom kialakulása
John Burn-Murdoch, a Financial Times rovatvezetője szerint a fordulatot jelző időpont nemcsak azért figyelemre méltó, mert egybeesik az intelligenciát és a következtetési képességet mérő tesztek eredményének romlásával, hanem azért is, mert ugyanekkor változott meg gyökeresen az információhoz való viszonyunk is. A szövegalapú tartalmaktól a vizuális média felé történő elmozdulás zajlik, ennek eredményeképpen egy „posztírástudó” társadalom van kialakulóban, amely szinte folyamatosan képernyő előtt éli a mindennapjait. Ennek megfelelően kevesebbet is olvasunk:
2022-ben az amerikaiak kevesebb mint a fele számolt be arról, hogy az elmúlt évben olvasott könyvet.
Különösen szembetűnő azonban, hogy ez a jelenség a legtöbb országban együtt jár a számolási készség és az egyéb problémamegoldási stratégiák alkalmazásának csökkenő teljesítményével.