Bár lehetséges, hogy egyes hajók nem köthetők az árnyékflottához, de több tengerbiztonsági szakértő és hajókereskedő is elmondta, hogy hivatalosan és szabályosan bejegyzett tankerekkel nem érné meg a parttól ilyen távol elvégezni a műveletet, hiszen itt még nagyobbak a kockázatok és a logisztikai költségek.
Az alábbi videón részletesen látható, hogyan zajlik egy STS-transzfer:
Miért kedvező ez Irán és Kína számára?
Teherán azért hazardírozik a Dél-kínai-tengeren, mert az országnak bevételre van szüksége, miközben az amerikai szankciók miatt hiányoznak a vevők, így számára ez az árnyékkereskedelem a túlélésről szól. Kínát nem kötik a Washington által kivetett szankciók, és nem is ismeri el azokat, a különböző közvetítő hálózatok és a háttértársaságok tulajdonában lévő hajók alkalmazása viszont lehetőséget biztosít számára, hogy olcsó kőolajjal lássa el a kis finomítókat.
Ezzel megvédik a kulcsfontosságú kínai vállalatokat a másodlagos szankcióktól – az USA ugyanis korlátozhatja vagy teljesen kizárhatja a pénzügyi rendszeréhez való hozzáférést minden olyan vállalat vagy ember számára, amely, illetve aki Iránnal kereskedik.
Ez a feketehálózat közvetlenül fenyegeti azokat a nyugati törekvéseket, amelyek célja, hogy Teherán, Moszkva és Caracas számára megnehezítsék a bevételszerzést, illetve azt is jól jelképezi, hogy mennyire nehéz betartatni a szankciókat. Trump jelezte, hogy növelni fogja az Iránra gyakorolt nyomást, ám ezek az „árnyékolajjal” kereskedő kiterjedt hálózatok jellemzően nagy szervezetek nyilvános bevonása nélkül működnek.
Vannak más, szintén nem elhanyagolható gondok is. Egyrészt a tengerbiztonsági szakértők kiemelték, hogy a számtalan illegálisan működő tartályhajó csak minimális ellenőrzésen esik át, így potenciális kockázatot jelentenek, hiszen akármelyik pillanatban történhet szivárgás. Másrészt a legális flottaüzemeltetőket is veszélyeztetik, mert a sok, biztosítás nélküli árnyéktanker gyakran kikapcsolt jeladókkal közlekedik, így nehezebb azokat észrevenni, főleg éjszaka vagy viharban, ami növeli az ütközés kockázatát.
A tiltott STS-műveletek itt sokkal kiterjedtebbek, mint máshol. A területnek megvannak a földrajzi előnyei, általában az időjárás is jó, és a hatóságok közbelépése nélkül el lehet végezni a tiltott árucserét”
– mondta Charlie Brown szingapúri tengerbiztonsági szakértő, a United Against Nuclear Iran tanácsadói csoport tagja.