Kell a pluszpénz, kell a karrier
A felsőoktatásban tanulók számára a diákmunkavégzés nem csupán pénzszerzési lehetőség, hanem eszköz a szakmai fejlődésre és a készségeik fejlesztésére. A karrierépítés olyannyira fontos tényező, hogy hosszabb távon, a szorgalmi időszak alatt is hajlandók dolgozni, leginkább részmunkaidőben, heti 20-25 órában. Munkatípusokat tekintve nagy az érdeklődés az adminisztratív, az irodai munkák, illetve az IT- és a mérnöki pozíciók iránt, amelyek magasabb kereseti lehetőséget is jelentenek. „Korábbi kutatásainkból is jól látszik, hogy az egyetemista korúak – főleg a műszaki, természettudományos területeken tanulók – tudatosabbak a pályájukat illetően. Tanulmányaikat is általában szakmai elhivatottság alapján választják, és ahogy ebből a kutatásból is kiderül, a munkavégzésüket is ennek szolgálatába állítják” – mondta el Pintér Lívia, az UNIside Kft. társalapító-ügyvezetője.
Ezzel szemben a középiskolások főként a nyári szünetben dolgoznának többet, és elsődleges motivációjuk a pénzkeresés. Ők akár heti 30-35 órát is vállalnak rövid időre, ha ezzel nagyobb bevételre tehetnek szert. Főként a bolti állások, a vendéglátói és a hoszteszmunkák iránt érdeklődnek, és kevésbé vonzzák őket az adminisztratív jellegű feladatok.
A fizetési igények terén is különbséget fedezhetünk fel: míg
az egyetemisták magasabb bért várnak el, különösen azok, akik szakmai gyakorlatként tekintenek a diákmunkára, addig a középiskolások bérigénye valamivel alacsonyabb. Mindkét csoport számára az átlagosan elvárt minimum órabér nettó 1800 forint körül mozog.