Ön indított utalást Szlovákiába? – hívták fel gyanútlan áldozatát a csalók
Mikor a sértett rájött, hogy csalóval beszél, már késő volt.
A mesterséges intelligencia technológiájának fejlődésével új, veszélyes csalási módszerek terjedtek el, amelyek emberek millióit sodorhatják veszélybe. Az MI-alapú hangklónozás során a csalók mások hangját másolják le, hogy megtévesszék azok hozzátartozóit, barátait, és pénzt kérjenek a nevükben.
A szerző a Makronóm újságírója.
Természetes dolog, hogy segítünk a bajbajutott szeretteinken. Gyakran nem is kérdezzük a részleteket, csak azt tudjuk, szinte bármit megtennénk, hogy kisegítsük őket a bajból. Ezt azonban az internetes csalók is tudják, és pontosan erre, azaz az érzelmeinkre alapozzák legújabb trükkjeiket.
A mesterséges intelligencia az elmúlt években egyre inkább beszivárgott az életünkbe, és gyakran már azt is nehéz eldönteni, hogy mi valódi és mi nem. Azonban érdemes nyitott szemmel – és elmével – járni, hiszen ma már az internetes csalók képesek a szeretteink hangján megszólalni, és ehhez csak mesterséges intelligencia kell, valamint a szerettünk mindössze 3 másodpercnyi hanganyaga. Az áldozatok általában azt hiszik, hogy az ismerősük hívja őket, hiszen a valótlan hangok szinte tökéletesen másolják az eredetit. Ezt követően a telefon másik végén lévő „személy” pénzt kér az áldozattól.
A Starling Bank kutatásai szerint az Egyesült Királyságban több millió embert fenyeget ez az új csalási forma.
A kutatások kimutatták, hogy a britek több mint 28 százaléka találkozott már ilyen típusú megtévesztéssel, és sokan hajlandók lennének pénzt küldeni anélkül, hogy alaposan átgondolnák a helyzetet.
Ez a probléma különösen nagy azokban az országokban, ahol az emberek aktívan használnak közösségi médiát és más online platformokat, ahol könnyen hozzáférhetők lehetnek a hangfelvételeik.
Az egyik legismertebb esetet a The New Yorker hozta nyilvánosságra az év elején, amikor egy New York-i párt hívott fel egy csaló, aki azt állította, hogy túszul ejtették a rokonaikat. A pár a hangklónozás miatt azt hitte, hogy valóban a szeretteikkel beszélnek, így több száz dollárt fizettek a „szabadulásukért”. Végül kiderült, hogy az egész egy mesterséges intelligencia által generált átverés volt.
A szakértők, köztük a Starling Bank és a F-Secure, azt javasolják, hogy a családok és barátok hozzanak létre egy biztonsági jelszót vagy úgynevezett. Ez egy olyan egyedi kifejezés vagy jelszó legyen, amelyet csak a legközelebbi hozzátartozók ismernek. Ha egy hívás gyanús, vagy sürgős pénzkéréssel fordulnak hozzánk, érdemes megkérni az illetőt, hogy mondja ki ezt a biztonsági jelszót. Amennyiben nem tudja, az gyanút kell, hogy keltsen.
Lisa Grahame, a Starling Bank biztonsági igazgatója szerint rendkívül fontos, hogy az emberek tisztában legyenek az MI-technológia kockázataival.
Bár a mai világban szinte már mindenki regisztrált és posztolt a közösségi médiára, annak minimalizálása segíthet a helyzeten. Ha valaki túl sok személyes információt oszt meg a közösségi médiában, azzal növeli a csalók esélyét. Emellett érdemes alaposan meggondolni, hogy kivel osztjuk meg személyes adatainkat.
A hangklónozással kapcsolatos megtévesztések mellett egy másik, egyre gyakoribbá váló módszer az úgynevezett „Hi Mum” vagy „Szia, anyu” csalás. Ekkor az elkövetők egy ismeretlen számról küldenek üzenetet, amiben azt állítják, hogy új telefonszámuk van, és valamilyen ürüggyel pénzt kérnek, általában sürgős segítségre hivatkozva. Ezek az üzenetek általában úgy kezdődnek – a csalásfajta nevéből is adódóan –, hogy „Szia, anyu”.
Ebben az esetben
a csalók általában azt állítják, hogy a régi telefonjuk elromlott, elveszett vagy más probléma merült fel, ezért új számról küldik az üzenetet. Miután felépítették a bizalmat, hamarosan pénzt kérnek. Általában sürgősen megoldandó problémákra hivatkoznak, például váratlan orvosi költségre, balesetre vagy egy fontos számla befizetésére.
Az áldozatok, különösen a szülők, gyakran nem kérdőjelezik meg a kérést, mivel azt hiszik, hogy valóban a szerettük van bajban. A csalók pontosan erre az érzelmi reakcióra alapozzák a módszerüket, és próbálnak gyors döntésre sarkallni.
A Royal Bank of Scotland és több más pénzügyi szervezet is figyelmeztetett a „Hi Mum” csalások veszélyeire. Ezek az átverések az utóbbi években egyre inkább elterjedtek, különösen az idősebb korosztály körében, akik kevésbé jártasak a digitális világban. Az ilyen csalások már több millió fontos kárt okoztak az Egyesült Királyságban, és egyre több hasonló eset fordul elő más országokban is, köztük hazánkban is.
Az eset annyira gyakori, hogy a rendőrség is felhívta a figyelmet erre a csalásfajtára egy Facebook-posztban.
Fontos, hogy ilyen esetekben résen legyünk, figyeljünk arra, hogy milyen számról érkezik a hívás, vagy a korábban javasolt jelszavas módszer alkalmazása is jó ötlet. Emellett az is fontos, hogy soha ne adjunk meg személyes vagy pénzügyi adatokat üzenetben vagy hívás közben, különösen, ha az nem hivatalos forrásból érkezik.
Kapcsolódó:
Címlapfotó: Unsplash
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.