Szerző: Ladics Máté, a Makronóm Intézet elemző gyakornoka
A jeges, zord táj dolgaival a nyolc arktiszi államból, nemzetközi szervezetekből és 13 megfigyelő országból álló Északi-sarkvidéki Tanács foglalkozik. Megfigyelőként bejelentkezett Kína is, amely a sarkköri Selyemút keretein belül aktívan részt szeretne venni a térség fejlesztésében. A felmelegedéssel fokozatosan négy jelentősebb vízi út válik átjárhatóvá.
Északnyugati átjáró
Az észak-amerikai partjainál húzódó útvonal a Bering-szoros érintésével köti össze az Atlanti- és a Csendes-óceánt. Már most is,– megfelelő körülmények esetén –hajózható nyáron. Kiindulva az 1979 és 2005 közötti időszak tendenciáiból az útvonal 2040 és 2059 között lesz biztonságosan bejárható, ekkor 60 százalékos valószínűséggel hétköznapi áruszállító hajókkal is teljesíthető lesz az útvonal. A Panama-csatornán keresztül Kelet-Ázsia és Nyugat-Európa közötti távolság körülbelül 24 ezer km.
Az új folyosó használatával ez több mint 7000 km-rel csökkenthető.
Az út körül elsősorban Kanada és az USA között vannak konfliktusok. Míg Kanada a folyosó szorosait a saját belső vizeinek tekinti, addig az Egyesült Államok, több más állammal egyetemben úgy érvel, hogy egy két nyílt tengert összekötő és nemzetközi forgalmat bonyolító vízi út szabad járásúnak számít. Az Északnyugati átjáró fejlettsége elmarad az Északkeletitől.
Északkeleti átjáró
Oroszország évek óta fejleszti az infrastruktúráját az északi partjai mentén, így itt több kikötője, azokhoz vezető útjai, vasútja, valamint nagyobb kapacitású mentőalakulatai, jégtörői és katonasági állomásai vannak, mint Kanadának.
Ez az útvonal az Északi-sark keleti és nyugati szélét köti össze az orosz partok közelében. Könnyen elérhető róla a Bering-szoroson át a Csendes-óceán, a Barents-tengeren keresztül pedig Európa és az Atlanti-óceán.
A hajózhatóságát tekintve 2020-ban rekordhosszúságú ideig, 88 napig volt nyitva augusztus és november között, egy évvel később azonban – 12 év után először – egy napig sem volt jégmentes. A hétköznapi áruszállítók szeptemberi hajózásának az esélye 2040 és 2059 között éri el a 90 százalék feletti értéket.
Időmegtakarítás szempontjából a Szuezi-csatornán keresztül vezető útvonalnál 30-40 százalékkal rövidebb és akár 15 százalékkal olcsóbb.
Az útvonal leghosszabb, Északi-tengeri út nevű része orosz területen fut, ennek felügyeletére 2018-ban a Roszatom Atomenergetikai Vállalatot bízta meg az orosz állam. Napjainkban a Szuezi-csatornán a világkereskedelem 8 százaléka halad át, idővel ennek kétharmada átmehet az Északkeleti átjáróra, ahol a kínai kereskedelem több mint 10 százaléka is utazni fog. A vízi út fellendülő kereskedelméből közvetlenül gazdasági előnyt szerezhetnek az északkelet-ázsiai és északnyugat-európai országok, míg a kelet- és dél-európai államok mutatói az EU-n belüli kereskedelem és a regionális termelési értékláncok megszakadása miatt csökkennek. Utóbbi érintheti Magyarországot is.