Döntött a nép: kitiltják az e-rollereket Párizsból

2023. április 09. 11:00

Az ügyben tartott szavazás során a francia főváros elsöprő többsége, a voksolók 90 százaléka döntött úgy, hogy a bérelhető e-rollereknek el kell tűnniük az utcákról.

2023. április 09. 11:00
null
Révész Béla

Párizs mostanában nem a romantika fővárosa. Macron nyugdíjrendelete következtében kirobbant óriási, erőszakos tiltakozáshullám nyomán lángoló épületek és – a kukások sztrájka miatt – több ezer tonna el nem szállított szemét szegélyezi a főváros utcáit, nem beszélve arról a sokmillió patkányról, amelyek a legnagyobb nyertesei a köztisztasági munkabeszüntetésnek, és lelkesen özönlötték el a mindenhol tornyosuló szeméthegyeket. 

Paradicsomban érezhetik magukat a párizsi patkányok, lassan annyi van belőlük, mint az emberekből

Mennyien lehetnek a párizsi patkányok? Sokan. Tudományos felmérés nem készült erről, de úgy 6,5 millióra becsülik a számukat.

Az utcákon tomboló káosz azonban nem írhatta felül azt a még januárban született határozatot, amely szerint a derék párizsiak április 2-án dönthettek a számukra oly dühítő, bérelhető elektromos rollerek jövőjéről. Döntöttek is, mégpedig meglepően egyhangúan: a szavazók 90 százaléka voksolt arra, hogy a fővárosból ki kell paterolni az elektromos rollereket – a polgármester, Anne Hidalgo pedig ennek megfelelően fog eljárni.

Csak a baj van

A bérelhető elektromos rollerek a szolgáltatás bevezetése óta gondot okoztak Párizsban. A közlekedési szabályok és a járművekre vonatkozó előírások teljes figyelmen kívül hagyása, a rollerek szétdobálása (a jelenség Budapesten is jól ismert), és a turisták nemtőrődömsége teljes káoszhoz vezetett, beleértve azt az elmúlt években történt 400 közlekedési balesetet is, amelyekben három ember életét is vesztette.

Pedig a francia főváros mindent megpróbált: háromra limitálta a szolgáltatók számát, így Párizsban csak a Lime, a Dott és a Tier járműveit lehetett használni. Később tíz kilométeres sebességkorlátozást vezetett be, de a probléma így is akkorára duzzadt, hogy tavaly nyáron már egyeztetést kellett tartani a cégekkel. Az ellenérvek nem hatották meg sem a polgármestert, sem a közterületekért felelős helyettesét, aki ráadásul – zöldpolitikusként – egy meglepő érvvel szállt be a betiltást támogatók táborába. Mint mondta, kicsit sem meggyőzőek azok az érvek, amelyek az e-rollerek létjogosultságát a környezetvédelemmel magyarázzák. Szerinte a járművek élettartama rendkívül alacsony, ezért a közhiedelemmel ellentétben éppen a veszélyes hulladék mennyiségét növeli az eldobható rollerek száma.

Népszavazást tart Párizs az elektromos rollerek kitiltásáról

Az e-rollerekkel kapcsolatos problémák gyakorlatilag üzembe állításuk első pillanatától megjelentek.

Kipróbálták: nem működött

Párizs a 2018-ban bevezetett bérelhető e-roller rendszerrel úttörőnek számított az európai fővárosok között. Napjainkra nagyjából 15 ezer járművel lehet közlekedni és – az ellenzők szerint – megkeseríteni a párizsiak életét, ám ennek most vége. A három szolgáltatónak csomagolnia és mennie kell.

A kitiltás kizárólag a kölcsönző cégekre vonatkozik, és nem érint a saját elektromos rollerrel rendelkező párizsiakat. A polgármester szerint a fővárosi polgárok esetében nem merültek fel problémák, a saját eszközt használók elsöprő többsége ugyanis maximálisan tiszteletben tartja a szabályokat. 

Fotó: 123RF

Összesen 48 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Belacska
2023. április 10. 20:30
"Én mindenhol FELBORÍTOM az elhagyott rollert." Mert paraszt vagy!
Hangillat
2023. április 10. 19:29
Remélhetőleg hamarosan megjelenik a fővárosi önkormányzati tervezet mozgójárdák megvalósítására három sebességi sávval, az útkereszteződéseknél centrifugáló kapaszkodós rosszaság kipergetővel.
lendvaiildiko
2023. április 10. 19:28
Bicikli, roller, rendszámmal, bukosisakkal, felelősségbiztosításának, úthasználati díjjal/súlyadó használható, csak az úttesten használhatók!
Odone Ricci
2023. április 10. 17:58
EU-s pénzekkel vásárolták a tagországokban ezeket a villanyrollereket (darabja kb. ötszáz euró), főleg bevándorlók használják autó híján . Sok balesetet okoztak eddig. Sokan nem viszik vissza a kijelölt helyre, hanem a járdákra dobják vagy behajítják árkokba, mocsarakba. "Jó" beruházás volt. A párizsi rollerek most hová kerülnek ?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!