Elkezdődött a végjáték: a Politico már integet Scholznak
A brüsszeli lap szerint azt is tudni lehet, mire játszik a német kancellár.
Az ügyben tartott szavazás során a francia főváros elsöprő többsége, a voksolók 90 százaléka döntött úgy, hogy a bérelhető e-rollereknek el kell tűnniük az utcákról.
Párizs mostanában nem a romantika fővárosa. Macron nyugdíjrendelete következtében kirobbant óriási, erőszakos tiltakozáshullám nyomán lángoló épületek és – a kukások sztrájka miatt – több ezer tonna el nem szállított szemét szegélyezi a főváros utcáit, nem beszélve arról a sokmillió patkányról, amelyek a legnagyobb nyertesei a köztisztasági munkabeszüntetésnek, és lelkesen özönlötték el a mindenhol tornyosuló szeméthegyeket.
Az utcákon tomboló káosz azonban nem írhatta felül azt a még januárban született határozatot, amely szerint a derék párizsiak április 2-án dönthettek a számukra oly dühítő, bérelhető elektromos rollerek jövőjéről. Döntöttek is, mégpedig meglepően egyhangúan: a szavazók 90 százaléka voksolt arra, hogy a fővárosból ki kell paterolni az elektromos rollereket – a polgármester, Anne Hidalgo pedig ennek megfelelően fog eljárni.
A bérelhető elektromos rollerek a szolgáltatás bevezetése óta gondot okoztak Párizsban. A közlekedési szabályok és a járművekre vonatkozó előírások teljes figyelmen kívül hagyása, a rollerek szétdobálása (a jelenség Budapesten is jól ismert), és a turisták nemtőrődömsége teljes káoszhoz vezetett, beleértve azt az elmúlt években történt 400 közlekedési balesetet is, amelyekben három ember életét is vesztette.
Pedig a francia főváros mindent megpróbált: háromra limitálta a szolgáltatók számát, így Párizsban csak a Lime, a Dott és a Tier járműveit lehetett használni. Később tíz kilométeres sebességkorlátozást vezetett be, de a probléma így is akkorára duzzadt, hogy tavaly nyáron már egyeztetést kellett tartani a cégekkel. Az ellenérvek nem hatották meg sem a polgármestert, sem a közterületekért felelős helyettesét, aki ráadásul – zöldpolitikusként – egy meglepő érvvel szállt be a betiltást támogatók táborába. Mint mondta, kicsit sem meggyőzőek azok az érvek, amelyek az e-rollerek létjogosultságát a környezetvédelemmel magyarázzák. Szerinte a járművek élettartama rendkívül alacsony, ezért a közhiedelemmel ellentétben éppen a veszélyes hulladék mennyiségét növeli az eldobható rollerek száma.
Párizs a 2018-ban bevezetett bérelhető e-roller rendszerrel úttörőnek számított az európai fővárosok között. Napjainkra nagyjából 15 ezer járművel lehet közlekedni és – az ellenzők szerint – megkeseríteni a párizsiak életét, ám ennek most vége. A három szolgáltatónak csomagolnia és mennie kell.
A kitiltás kizárólag a kölcsönző cégekre vonatkozik, és nem érint a saját elektromos rollerrel rendelkező párizsiakat. A polgármester szerint a fővárosi polgárok esetében nem merültek fel problémák, a saját eszközt használók elsöprő többsége ugyanis maximálisan tiszteletben tartja a szabályokat.
Fotó: 123RF