Amikor az ukrán gabonakivitel tavaly a kikötői blokádok miatt gyakorlatilag leállt, és úgy tűnt, globális élelmiszerválság fenyeget, a szomszédos országok mindent megtettek, hogy alternatív útvonalakat biztosítsanak Kijevnek a szállításra. Magyarország is a végletekig felpörgette vasúti kapacitásait és tranzitforgalmát, a szolidaritási folyosókon keresztül aztán el is kezdett ömleni az ukrán gabona, ráadásul – az EU döntésének megfelelően – vámmentesen. Ez a lépés azonban azt eredményezte, hogy az olcsó, de bizonytalan eredetű és termelésében az EU-s szabályoknak nem megfelelő ukrán termények soha nem látott mennyiségben borították el a kontinenst, elsősorban éppen a szomszédos hat ország agrárpiacának okozva igen nagy károkat.
Az Ukrajnából az EU-ba irányuló gabonaimport 2021-ben még 287 ezer tonnát tett ki, ez a szám 2022-ben 2,849 millió tonnára nőtt.
A szolidaritási folyosók alapkoncepciója az volt, hogy ezeken keresztül juttatják ki az ukrán terményeket a kontinensről a szegény országok felé, de csakhamar világossá vált, hogy a mennyiség jelentős része az európai kereskedőknél ragad, akik a vámmentes portékát aztán vagy helyben, vagy a gazdagabb országoknak értékesítik, uniós piacon kívül és belül egyaránt, mesterségesen csökkentve ezzel az érintett országok saját gabonája iránti keresletet.