Mindenki abban reménykedett, hogy a március 23-i EU-csúcstalálkozó kezdetéig a felek megállapodnak, és a kormányfők olyan tervezetet láthatnak végre, amelyet hamarosan aláírhatnak, ám nem ez történt. A zavarodott hangulatot jól jelzi, hogy Franciaország álláspontjáról egymásnak teljesen ellentmondó információk érkeztek. Macron nem állt szóba az újságírókkal, de példa nélküli módon sem Ursula von der Leyen, sem Charles Michel, az Európai tanács elnöke nem tartotta meg szokásos sajtótájékoztatóját a tanácskozás után. Ezen a ponton úgy tűnt, a mérkőzés végtelen hosszabbításba megy át, a végét jelző sípszó nélkül.
Újrajátszás
Ehhez képest Frans Timmermans, az Európai Bizottság alelnöke a hétvégén rövid tweetben tudatta, hogy sikerült megállapodni Németországgal, és haladéktalanul elkezdik kidolgozni az új kiegészítést, amely tartalmazza a speciális belső égésű motorok 2035 utáni engedélyezését.
A terv szerint a kizárólag e-üzemanyaggal működő belső égésű motoros járművekre az Euro 6-os környezetvédelmi szabályrendszeren belül külön kategóriát hoznának létre, és ezt illesztenék bele a kész törvénytervezetbe utólag, hogy magát a törvényt ne kelljen alapjaiban bolygatni. Volker Wissing német közlekedési miniszter elégedettségének adott hangot, szerinte 2024 őszére már minden feltétel adott lesz ahhoz, hogy elkezdődjön a 2035-ös átállás gyakorlati folyamata.
A megállapodástól azonban nem mindenki felhőtlenül boldog. Azok a gyártók, amelyek kapacitásukat gőzerővel állítják át az elektromos járművek gyártására, érthető vehemenciával bírálják az ötletet, de az egyezség a környezetvédő csoportok körében is óriási tiltakozáshullámot váltott ki.
Túl azon, hogy az e-üzemanyagos technológiai megoldások még kiforratlanok, a klímavédelmi szervezetek elsősorban a csalások és visszaélések miatt aggódnak. Mint mondják, a belső égésű motorok jellegzetessége éppen az lesz, hogy az e-üzemanyag mellett benzinnel és dízellel is működnek majd, a törvény megkerülése így gyakorlatilag borítékolható lesz. Mivel a 2035-ös tiltás az akkor még forgalomban lévő, fosszilis üzemanyaggal működő járműveket nem érinti (vagyis azok majd csak hosszú évek múlva tűnnek el az utakról), az e-üzemanyagnál jóval olcsóbb benzint és dízelt könnyű lesz beszerezni, ennek pedig egyenes következménye lesz, hogy milliók játsszák ki a szabályozást.