Leírják, hogy
a kínaiak régóta nagy kiterjedésű államban élnek, kilenc államon átívelő közös politikai életük volt, 56 etnikum között kellett megtartani a kohéziót.
Megfogalmazásuk szerint nagy léptékben gyűjtöttek tapasztalatokat, mivel akár belső megosztottsággal, akár külső támadásokkal találkoztak, a kínai nemzet mindig hű maradt eredeti szándékához, hogy egy egyetemes világrend újjáépítésére törekedjen. Ezzel szemben a nyugati politikai gondolkodás mindig egyetlen etnikai csoporthoz tartozó kis nemzeteken alapult, az Egyesült Államok korlátozott kivételével. Amint túllépnek ezen a nemzetállami dimenzión, már csak egy birodalmi, hegemón, erőszakos, hódító rendszert, vagy egy kizsákmányoló, függő, globális szisztémát tudtak elképzelni.
Egy Kína méretű ország számára lehetetlen a nyugati államokéval azonos módon modernizálódni, ahogy a világ mai nagy problémáit sem lehet nemzeti szinten megoldani, ezért javasolják az emberi sorsközösségnek.
A másodikként kitérnek az idő dimenziójára: Kínának több évezredes a történelme, és a kínaiak számára e föld népeinek az a rendeltetése, hogy évezredekig együtt éljenek.
A kínai tudósok szerint ezek olyan hitvallások, amelyek nem férnek össze a nemzetállam fogalmával. A nyugatiak különösen félnek a hegemónia felemelkedésétől és bukásától. Amennyiben egyszer is elbukik, az ország, a civilizáció, sőt a lakossága is szétesik. Ez a Földközi-tenger térségében az évszázadok alatt többször is megismétlődött, így az ilyen civilizációt egyszerűen eldobható civilizációnak nevezik.
A Kárpát-medence mint lehetséges civilizációs térség?
Mivel a magyarság ezeréves államisággal, több ezer éves kulturális hagyományokkal büszkélkedhet, gondolatkísérletként érdemes volna felvetni ha nem is egy ország, de legalább egy civilizációs régió gondolatát a Kárpát-medencében. Persze ehhez túl kellene lépnünk a saját nemzetállamiságunkon, amiben segíthet, ha felmérjük, hogy a nemzetállami hozzáállás Trianon óta milyen eredménnyel járt.
Mielőtt kapásból elvetnénk ezt az ötletet, tudatosítsuk, hogy létezik ebben a térségben történelmi, gazdasági és kulturális sorsközösség, amelynek talán leképezése lehet a V4-ek néven ismert visegrádi együttműködés. Esetleg mindezek mellett, a kohézió erősítéséhez talán érdemes visszanyúlni olyan ósdinak tartott eszmékhez, mint a Szent Korona-tan, vagy az itt élők valamikori hungarus tudata, amelyek évszázadokon át működtek.