A CDU elnöke szerint jót tesz Európának Trump visszatérése
Friedrich Merz szerint nem kell tartani Washingtontól, hiszen Európa népessége jóval nagyobb, mint az Egyesült Államoké.
Az elhúzódó energiaválság következményeképpen egyre több cég fontolgatja, hogy Európán kívül érdemesebb vállalkozni – ezzel viszont a szakértők szerint súlyos veszély fenyegeti az öreg kontinenst: a termelés soha nem térhet vissza!
A Makronóm már korábban, több írásban is beszámolt arról, hogy hogy az egekbe ugrott energiaárak miatt komoly veszélybe került a német ipar, amely az Európai Unió legnagyobb gazdaságának motorját alkotja, és az ország gazdasági kibocsátásának több mint ötödéért felelős.
A CNN gazdasági rovatának egy korábbi elemzése rámutatott:annak ellenére, hogy a tél előtt a németek sikeresen töltötték fel gáztárolóikat, a magas energiaköltségek továbbra is növelik a fogyasztói árak inflációját (a CPI mutatót), amely szeptemberben is már 10 százalékra ugrott.
Az amerikai lap elemzése szerint a régebben megszokott orosz gázellátás hiányában az ország a tél folyamán valószínűleg súlyosan kimeríti készleteit, és jövőre is csak drágán juthat további gázkészletekhez, még akkor is, ha a háztartásoknak és a vállalkozásoknak sikerül visszafogniuk fogyasztásukat.
Ahogyan azt megírtuk, egyes vállalatok már azért is aggódnak, hogy nem sikerül túlélniük a válságot –
– például az Egyesült Államokba, ahol sokkal olcsóbb az energia.
Az Egyesült Államok pedig ki is játssza ezt a kártyát: fel is használja energiaár-előnyeit a válságtól sújtott Európával szemben, hogy meggyőzze a német vállalatokat a tengerentúli költözésre, ráadásul adókedvezményeket és a nyersanyagok jobb, olcsóbb elérését is felkínálja nekik.
Erre szolgál például az úgynevezett „Infláció-csökkentési törvény” (Inflation Reduction Act), amelynek célja a zöld technológiába irányuló befektetések vonzása azáltal, hogy az elektromos járművek adókedvezményét összekapcsolja a helyi gyártással és anyagbeszerzéssel – egy olyan gazdaságpolitika, amely panaszokat váltott ki az európai döntéshozóknál, ugyanis az Egyesült Államokba csalja a beruházásokat. A napokban létrejött megegyezésről ebben a sarkalatos témában Macron és Biden között ebben a cikkünkben írtunk részletesen.
csupán négy nagyvállalat, a Lufthansa, a Siemens, az Aldi és a Fresenius egészségügyi cég, közösen 300 millió dollárt (közel 129 milliárd forintot) fektettek be Oklahoma-államban.
Közben a Volkswagen már júniusban lefektette egy új akkumulátor kutatóbázis alapjait Tennessee-ben, és 7,1 milliárd dollárt, azaz több mint 2900 milliárd forintot költ el beszállítói partnerségek megvalósítására Észak-Amerikában 2027-ig, míg a Mercedes-Benz és a BMW is hasonló nagyberuházásokat hajtott végre Észak-Amerikában.
A német vállalatokon kívül, a kontinens többi részén is nagy nehézségekkel néznek szembe a vállalkozók: ahogyan arról a Financial Times beszámolt, a Saint-Gobain nevű építőanyag-csoport extra meleg kabátokat és kesztyűket rendelt az egyik raktárában dolgozó alkalmazottak számára, akik beleegyeztek, hogy ezen a télen visszaveszik a fűtést energiatakarékosság szempontjából.
Hasonlóképpen a Renault is úgy döntött, hogy csökkenti a festék melegen tartásának idejét – ez egy olyan folyamat, amely a gázigényének akár 40 százalékát is kiteheti. Eközben a Valeo nevű francia autóipari beszállító arra kérte gyárait, hogy 20 százalékkal csökkentsék az energiafogyasztást olyan intézkedésekkel, mint a termelés hétvégi leállítása és a hőmérséklet csökkentése a hét folyamán.
a Duralex nevű üveggyártó november elején állította le a termelést Orléans városában a megugrott energiaköltségek miatt.
Kicsivel északabbra, a Solvay nevű belga vegyipari vállalat is azt jelentette, hogy gyárai 30 százalékkal kevesebb gázzal üzemelnek – a vállalat alternatív energiaforrásokat, mobil dízel tüzelésű kazánokat is bevetne a fűtésre.
Eközben a luxemburgi székhelyű ArcelorMittal – Európa legnagyobb acélgyártója, a világ egyik meghatározó ágazati vállalata – a termelés csökkentésére számít, és már most leállította a termelést néhány francia, spanyol, lengyel és német üzemében, míg az Eurometaux fémkereskedelmi szervezet szerint az EU elvesztette az elsődleges alumíniumtermelés 50 százalékát.
A válság pedig úgy tűnik, hogy az európai ipar esetleges jövőjét is leépítheti: a Volkswagen ugyanis azt jelentette, hogy a magas energiaárak lehetetlenné teszik az autóakkumulátorok gyártását az öreg kontinensen belül.
Nem biztató jel az sem, hogy nem kevés szakértő véli úgy, hogy az energiaválság nagy valószínűséggel sokáig elhúzódhat: Thomas Schäfer – a Volkswagen vezérigazgatója – rámutat, hogy Európa már most sem versenyképes sok területen, különösen ami az áram és a gáz költségeit illeti.
Ezért is nem okozhat nagy meglepetést, hogy a német vállalatokon kívül már egyre többen fontolgatják a külföldre való költözést: Ilham Kadri – az imént említett Solvay vezérigazgatója – kiemelte, hogy a vegyipari csoport
Hasonlóképpen gondolkodik két európai csomagoló óriás is – a Smurfit Kappa és a DS Smith – akik hangsúlyozzák, hogy a papírgyártáshoz sok energiát kell felhasználni, ami az Egyesült Államokban sokkal elérhetőbb, ráadásul az energiaköltségek is sokkal alacsonyabbak.
A Financial Times továbbá aláhúzza, hogy a magas energiaköltségek és az európai szén-dioxid-adó kombinációja arra kényszeríti a cégeket, hogy újragondolják hol érdemes acélt előállítani:
– nyilatkozta egy olasz acéliparban tevékenykedő vezető a híres gazdasági lapnak.
Mindezzel pedig egy nagy veszély jár: ahogyan arra Anouk Honoré, az Oxford Institute for Energy Studies energiakutatási programjának igazgatóhelyettese is rámutat, az Európából való üzleti célú kivándorlás egyre inkább növeli azt a kockázatot, hogy bizonyos termelés soha nem térhet vissza.
Ide kapcsolódik a magyar Dunaferr vasmű kálváriája is, amelyről már többször írtunk a közelmúltban. Az évek óta veszteséges, orosz-ukrán tulajdonosi vitákkal is terhelt, mintegy 4500 magyar dolgozó megélhetését biztosító dunaújvárosi acél vállalatcsoport eddig is bajokkal küzdött, de az energiaválság végképp padlóra küldte.
A kutató emlékeztet, hogy amikor az európai gázárak viszonylag magas szinten voltak 2010 és 2014 között, azt tapasztalták, hogy az alacsonyabb árakkal rendelkező régiókba menekültek a vállalatok – például Közel-Keletre, Észak-Afrikába és az Egyesült Államokba.
– emelte ki a Financial Times-nak Honoré.
Matthias Berninger – a Bayer egyik vezetője – hasonló szellemben mutatott rá arra, hogy miután megszületnek a befektetési döntések, nehéz megkérni a cégeket arra, hogy térjenek vissza, hiszen,
Erre mutat rá Thierry Bros, a Párizsi Politikai Tanulmányok Intézetének (Sciences Po) energiapolitikai professzora is, aki kiemeli, hogy az európai vállalatok hamarosan rájönnek arra, hogy nincs értelme (drága) amerikai importált gázon működniük – „Sokkal jobban járnak, ha a cégeket az Egyesült Államokba helyezik ki”, hangsúlyozza Bros.
Mindennek fényében – ahogyan azt a Makronóm is megírta – először a kínai kormány hivatalos sajtóügynöksége – a Xinhua – figyelmeztet az európai ipar teljes leépülésére – amely egy olyan kijelentés, amely a kritikus szerint akár vágyvezérelt is lehet.
Nem csak a kínaiak aggódnak az európai iparért. Nemrég Jeroen van der Veer – a Phillips vezérigazgatója – hívta fel a figyelmet, hogy az utóbbi évek elhibázott energiapolitikája miatt elhúzódó energiaválsággal nézhet szembe Európa, ami akár a kontinens teljes ipari leépítéséhez is vezethet, míg a S&P Global friss jelentésében szintén arra figyelmeztet, hogy a válság következményeképpen 2025-ig Európát egy „kontrol nélküli leépülés” fenyegeti.
(Fotó: 123RF)