Az biztos, hogy a konfliktus a Szovjetunió 1991-es felbomlása óta a legsúlyosabb államközi katonai összecsapás volt Közép-Ázsia történetében, ami kellemetlenül érintette Moszkvát és az Oroszország által vezetett közép-ázsiai regionális biztonsági szervezeteket.
A kirgiz-tadzsik konfliktussal ellentétben, a Nyugat egyre proaktívabb lépéseket tett Afganisztánban, ahol „mérsékelt” ellenállási mozgalomként próbálja felépíteni a pandzsiriket, hogy megdöntsék az Oroszországgal jó viszonyt ápoló kabuli tálib kormányt. A pandzsírok az 1980-as évek szovjetellenes harcai során a francia hírszerzés pártfogását élvezték, és a régi kapcsolatok most újraéledtek.
A legutóbbi mongóliai zavargások azonban a színes forradalom baljós jeleit hordozzák.
Akárcsak Kazahsztánban és Kirgizisztánban, a közösségi média is aktívan kiveszi a részét a tiltakozások szításában. A tüntetések a kínai vállalatokkal üzletelő szénmaffia ellen indultak, de már terjednek a különböző összeesküvés-elméletek, többek között arról, hogy belső hatalmi harc lenne a kormánypárti eliten belül.
A dermesztő hidegben az ulánbátori Sukhbátor téren
több száz tüntető az az elnöki rezidenciához vonult, és megpróbált behatolni az épületbe, kántálva és énekelve, miközben lábbal dobogott, hogy melegben maradjanak
– akárcsak 2014-ben Kijevben.
Geopolitikai szempontból viszont az teszi varázslatossá a történetet, hogy a tengerparttal nem rendelkező Mongólia szén-, kasmír-, állatállomány- és egyéb nyersanyag-exportjának nagy része Kínába irányul.
Véletlen egybeesés vagy sem, de az ulánbátori tüntetések Mongólia elnökének, Ukhnaagiin Khürelsükhnek a múlt hónapban Pekingben tett állami látogatását követték. Két hónapon belül ez volt a második találkozó Hszi és Khürelsükh között.
Peking tisztában van azzal, hogy Mongólia, Kazahsztán, Kirgizisztán, Tádzsikisztán és Afganisztán is a nyugati diplomácia célkeresztjében van.
Kínának stratégiai mélységet ad az, hogy a gazdasági kapcsolatok ezekkel az erőforrásokban gazdag országokkal nemcsak rendkívül előnyösek, és gyorsan is növekednek, de; pótolhatatlan partnerek az Övezet és az Övezet és Út kezdeményezés szempontjából.
A regionális biztonság és stabilitás közös ügy, de a paradoxon az, hogy egyre bizonytalanabbá válik, vajon Oroszország vagy Kína képes-e teljesíteni a regionális biztonsági garanciákat.
Moszkva nyugati szankciók alatt áll, Peking pedig továbbra is rendkívül óvatos az USA-val vagy az EU-val való konfrontálódástól — bár Mongólia az egyik olyan közép-ázsiai ország, ahol Oroszország és Kína alapvető érdekei átfedik egymást.