A jelentés szerint vannak már vállalatok, amelyek aktívan együttműködnek a beszállítókkal, hogy feltérképezzék az ellátási lánc „forró pontjait”, és megértsék azok okait. Egyes vállalatok integrált adatbázist fejlesztenek ki (és nyilvános hozzáférést biztosítanak hozzá) a beszállítók teljesítményéről a különböző helyszíneken. Mások éves külső auditot végeznek, vagy megkövetelik, hogy harmadik, független fél értékelje a beszállítók teljesítményét. Néhány, a legjobb gyakorlatot alkalmazó vállalat digitális technológiákat, például a bitcoin kapcsán jól ismert, nem hamisítható blokklánc technológiát használ, hogy a termékeket a gazdaságtól a boltig tartó út minden szakaszában nyomon követhetővé tegye.
Persze nem kellene a tökéletes adatokra várni. Jelenleg már az is eredmény lenne, ha összegyűlne annyi információ, ami érzékelteti a probléma mértékét. Annak tudatosítása, hogy mekkora veszteség történik – és hol – az első fontos lépés a változás sürgősségének megállapításában.
Megoldási javaslatok az asztalon
A McKinsey több eszközt javasol, amelyeket a kiskereskedők és az élelmiszergyártók alkalmazhatnak, hogy jelentős hatást érjenek el a veszteség minimalizálására a termelés, a feldolgozás és a szállítás során, többet tudjanak értékesíteni a megtermelt termékekből, és szerkezetileg megelőzzék a veszteségeket. Az intézet szerint mindegyik lépés megtérül. Bár néhányuk jelentős befektetést és új munkamódszereket igényelnek, de nemcsak az élelmiszer-veszteség csökkenését, hanem hatékonyabb értékláncot, EBITDA-javulást és alacsonyabb CO 2 -kibocsátást is eredményeznek.
Javasolják a jobb együttműködést a beszállítókkal a kereslet és a kínálat jobb összehangolása érdekében. A kiskereskedőknek több információt kell adniuk a gazdáknak a várható keresletről, és a gazdálkodóknak nagyobb rálátást kell biztosítaniuk a kiskereskedőknek termelési terveikbe. Egyes vállalatok már hosszabb távon terveznek a beszállítóikkal, összehangolják a termés mennyiségét és összetételét, nemcsak az aktuális szezonra, hanem az elkövetkező időszakokra is. Ezzel csökkentik a bizonytalanságot az érintett felek.
A beszerzési gyakorlatok felülvizsgálata
A tanulmány szerint
drámaian meg kell változtatni a beszerzés módját. El kell távolodni attól, hogy az élelmiszerekre puszta árucikként tekintsünk.
A rövid távú költségek kezelése helyett, inkább a strukturált beszállítói együttműködéseket kell megteremteni. A szerződések kidolgozásakor, a teljesítménymutatók megállapításakor figyelembe kellene venni az élelmiszer-veszteség csökkentésére irányuló erőfeszítéseket is.
Mindemellett rendszeresen felül kellene vizsgálni a specifikációkat, és keresni a lehetőségeket azok enyhítésére anélkül, hogy az élelmiszerbiztonság vagy az eladhatóság rovására menne. Például a fogyasztói felmérések révén az élelmiszerboltok ösztönözhetnék azt, hogy a fogyasztók a korábbinál jobban tolerálják a szín- vagy forma-eltéréseket, vagy ne egy adott gyümölcsfajta mérete alapján ítéljék meg annak minőségét.
Kreatív módszereket kell találni arra, hogy az élelmiszer-veszteséget értékké alakítsuk. Az elemzés rámutat: óriási lehetőségek rejlenek abban, hogy a gazdálkodók által megtermelt élelmiszerekből többet értékesítsünk. Az egyébként elvesző élelmiszerekből új termékeket és virágzó vállalkozásokat lehetne létrehozni.
Az AB InBev például 200 millió dollárt fektetett be feldolgozóüzemekbe, hogy az árpa melléktermékeit fehérje- és rostösszetevőkké alakítsa. Ennek eredményeként két új üzletágat hozott létre: egy tejmentes fehérjeitalt, amelyet a Canvas márkanév alatt értékesítettek, valamint egy fehérjeösszetevőt, amelyet az AB InBev most más élelmiszergyártóknak értékesít.
Valódi és tartós változás feltételei
Döbbenetes, de egyetlen vállalatnál sem kezelik stratégiai prioritásként az élelmiszer-veszteség csökkentését, hacsak nem támogatja azt a felsővezetés is. Egy tucatnyi iparági vezető körében végzett nem hivatalos felmérés szerint kétharmaduk a gyenge irányítást jelölte meg a legnagyobb akadályként az élelmiszer-veszteséggel kapcsolatos programok megvalósítása előtt.
A McKinsey sajnálattal állapítja meg, hogy a legtöbb vállalatnál az élelmiszer-veszteség nem igazán jelent gondot. Egész egyszerűen nincs is olyan személy vagy csapat, aki magáénak tudná és kezelné a problémát. Eddig a vállalatok megengedhették maguknak azt a luxust, hogy nem kellett túl nagy figyelmet fordítaniuk az élelmiszer-veszteségre. Ez hamarosan megváltozhat, ahogyan a világ egy potenciális élelmiszer-vészhelyzet felé halad, és ahogy a közvélemény egyre inkább tudatosítja a problémát. A külső érdekeltek is egyre jobban tisztában lesznek az élelmiszer-veszteséggel, és ennek következtében egyre igényesebbek lesznek. Mindez cselekvésre fogja kényszeríteni a kiskereskedőket és a gyártókat. Egyszerűen fogalmazva,
az élelmiszer-veszteséggel foglalkozni akár jó üzlet is lehet.