A Baltikumot majd melegíti a szél

2022. szeptember 06. 14:00

A Balti-tenger körüli országok megállapodtak egy 17 GW-os tengeri szélerőműpark építéséről. 2030-ig hétszeresére növelnék a tengeri szélenergia kapacitásukat, hogy pótolják a drága orosz gázt. Az ambiciózus projekt költségei elemzők szerint meghaladhatják a 35 milliárd dollárt.

2022. szeptember 06. 14:00
null

Nyolc balti ország – Lengyelország, Svédország, Finnország, Németország, Észtország, Lettország, Litvánia és Dánia – 2030-ig hétszeresére kívánja növelni a régióban található tengeri szélerőművek kapacitását.

A régióban jelenleg a tengeri szélerőművek kapacitása 2,8 GW, az új terv 20 GW.

Új szélerőművek építéséről írtak alá megállapodást a balti országok vezetői augusztus 30-án, összesen 17 GW-nyi kapacitással – írja a Politiken lap. Az Európai Unió fel akarja gyorsítani a megújuló energiaforrások építését az Oroszországból érkező gázszállítások csökkenése és árának emelkedése folytán kialakult súlyos energiaválság miatt.

Ezek szerint az eddig alkalmazott 8,5 MW tengeri szélturbinákból körülbelül kétezret kellene építeni. Az európai Vestas és Siemens Gamesa cégek már rendelkeznek 14-15 MW-os gépek prototípusaival, a kínai cégek már 16 MW-os turbinákat gyártanak, amennyiben ezeket használnák, akkor a szélturbinák száma a felére csökkenhet.

A szélturbinák telepítéséhez így is nagy területre lenne szükség. Szakértők szerint, ha leegyszerűsítve egyetlen létesítményként vizsgálnák, akkor a szárazföldi változat 6000 négyzetkilométert, a tengeri változat pedig 10 000 négyzetkilométert igényelne. A tengeri változat esetében az új szélerőműparkok építését és üzemeltetését össze kellene hangolni a régió hajózási menetrendjével is.

2021-ben a holland, a brit és a dán tengeri szélerőműparkok telepített kapacitáskihasználtsági aránya 46-50 százalék volt. Ekkora kihasználtsággal a 20 GW-nyi szélerőművek évente 65-85 TWh-t tudnának termelni, ami elérheti egy olyan ország, mint Svédország villamosenergia-fogyasztásának akár a felét is.

A szélenergia kockázata

A szélenergia azonban ingadozó, ekkora mennyiségű kapacitás kiépítése az elektromos hálózat infrastruktúrájának jelentős bővítését, nagyszabású tárolási projektek megvalósítását vagy rugalmas források – elsősorban földgáztelepek – kiépítését igényelné. Emiatt kockázatos, hogy a tervezett szélerőművek valóban megoldanák-e Európa fosszilis tüzelőanyagoktól való függőségének problémáját.

Jelenleg számos kezdeményezés van Európában a megújuló energiaforrások fejlesztésének felgyorsítására. Májusban például Dánia, Belgium, Németország és Hollandia vezetői megállapodtak abban, hogy 2030-ra 65 GW-ra, 2050-re pedig 150 GW-ra növelik a tengeri szélenergia-kapacitást az Északi-tengeren.

Az EU-ban már ma is mintegy 15 GW tengeri szélerőműpark működik, további 12 GW pedig az Egyesült Királyságban. A fejlesztés különböző szakaszaiban lévő projektek európai portfóliója meghaladja a 100 GW-ot. Csak Svédországban mintegy 15 GW tengeri szélenergiaprojekt van engedélyezés alatt. Az EU 2050-re a tengeri szélenergia-kapacitást 300 GW-ra, a szárazföldi kapacitást pedig 1000 GW-ra kívánja növelni. 2021 végén mintegy 190 GW szélerőmű működött az EU-ban.

Összesen 52 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kormánypárti1
2022. szeptember 13. 22:47
Én nem vagyok szakember, de nem igazán értem, hogy az LNG tanker mi a faszér megy dízellel, amikor egy rahedli gázt cipel magával?
wadcutter
2022. szeptember 13. 22:47
LNG tankereket építhetnének vitorlával
Pandaka pygmaea
2022. szeptember 09. 19:59
Én szeretem a madarakat. :) Az én autómat is rendszeresen leszarják a gerlék, ha a fenyő alá parkolok, de csak a bajszom alatt morgok és lemosom.
BLaci
2022. szeptember 08. 00:31
2030 jövőre lesz, vagy mégsem?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!