A vállalkozások különböző módokon alkalmazkodnak az ellátási lánc sokkjaikhoz. Néhányan visszatérnek a közelebbi térségekbe. Vannak, akik új helyeken találnak alvállalkozókat. Néhányan pedig a fokozott automatizálás mellett dönthetnek. Az utóbbi két stratégia alacsonyabb termelékenységi veszteséget von maga után, mint a visszatérés (reshoring), de mindez alkalmazkodási költségeket és új beruházásokat von maga után.
Mindhárom lehetőség visszavetheti az elmúlt négy évtized globalizációs fejleményeit.
Más cégek azonban nem tudják megtenni ezeket a lépéseket, tekintettel az általuk az évek során kiszervezett upstream tevékenységek mértékére és jellegére. Egyes ágazatokban, például a gyógyszeriparban és a vegyiparban, a kihelyezett termelés a teljes termelés 15-20 százalékát teszi ki.
Az ok és okozat
A vállalatok politikájában1980 után jelentős elmozdulás történt az alkatrészek vásárlása felé, ,,szemben a házon belüli gyártással. Ez a jelenség fűtötte az információs és kommunikációs technológiák elterjedését, amelyek ráadásul lehetővé tették az utasítások azonnali küldését és a visszajelzések fogadását, valamint a költséghatékonyságot és a lean termelést előtérbe helyező vezetési filozófiát. Sok multinacionális cég tartott nagy értékű tevékenységeket, például kutatás-fejlesztést vagy tervezést a székhelyük országában, és képleteket vagy tervrajzokat küldött az alacsonyabb költségű helyekre, például a Malajziában és Kínában lévő gyáraknak. A kezdeti tanulási periódus után ezek a létesítmények jóval alacsonyabb költséggel tudták előállítani az árukat, mint otthon, és gyakran egyenletesebb minőségben.