Mihálovics Zoltán, a Makronóm Intézet szakértőjének írása a Makronómon.
A háborús veszélyhelyzet kihirdetését követően a kormány első döntései között szerepelt, hogy a kiemelkedő nyereséget termelő szektoroktól – bankszektor, tranzakciós illeték, biztosító szektor, telekommunikációs-szektor, energiaszektor, alapanyaggyártók, logisztika, gyógyszerforgalmazói-szektor, reklámadó, kiskereskedelem, légitársaságok – elvonja az extraprofitot. A kormány döntését egyrészt a költségvetési egyensúly fenntartása, másrészt az infláció leszorítása, végül pedig a közteherviselés kiszélesítése indokolta. Az extraprofit megadóztatásából a kormány nagyságrendileg 900 milliárd forintos befolyt összegre számít. Sokan meglepődve álltak a döntést követően mondván, extraprofit nem is létezik, továbbá az a kérdés is felmerült, hogy ki jogosult eldönteni, hogy mi számít extraprofitnak. Ugyanakkor a közgazdaságtan jóideje ismeri az extraprofit fogalmát, amit fémjelez, hogy a történelemben már volt példa számos hasonló különadóra.
Extraprofit: létezik?
A napokban a hazai sajtó több prominens tagja hangoztatta azt a véleményt, amely szerint nem létezik és így a közgazdaságtan sem ismerheti az extraprofit fogalmát. Napjainkban számos nyugat-európai országban is ismeretes a „windfall-tax”, mint a közteherviselés egyik legitim formája. Ha a mostani magyar esettől kicsit eltávolodunk, és általánosságban beszélünk az extraprofit elvonásáról, akkor azt mondhatjuk, hogy ez egy bevett cselekvés szerte a nyugati világban arra az esetre, mikor váratlan profitot eredményez több nagyvállalat tevékenysége a piaci körülmények miatt.
Ez közel sem mondható populista intézkedésnek, hiszen a költségvetési racionalitás is ott áll az extraprofit megadóztatása mögött.