A COVID-19 járvány tombolásának volt olyan időszaka, amikor a magyar sofőrök nem mentek el Olaszországba, mivel olyan hírek érkeztek onnan, hogy egyszerűen féltek elindulni a sofőrök, így pedig beragadtak olyan áruk, melyek fontosak lettek volna a gyártáshoz. Ilyen volt például, hogy amikor a lakosság otthon kezdett készleteket halmozni, a boltokban felvásárolta a lisztet és a cukrot. Ekkor az a festék, mellyel a csomagolások feliratait nyomtatták, egyszerűen hiánycikk lett, mert nem mentek ki érte a sofőrök. Ennek végül az lett a megoldása, hogy az olaszok átvitték Szlovéniába ezeket a festékkészleteket, oda pedig már kimentek a magyar sofőrök.
Illetve, arról még szót kell ejteni, hogy az első kormányzati intézkedések még a fűnyíró-elvet követték, azaz egyformán karantént rendeltek el minden áruszállító számára. Viszont a szakmai szervezetek észrevételeire szerencsére a szabályok hamar észszerű irányba változtak.
A közbeszédben előszeretettel hivatkozunk magunkra az Unió kapujaként, Európa közepeként. A Fényeslitkén épülő új intermodális vasúti terminál pedig egyenesen East-West Gate-ként, vagy az Új Selyemút kapujaként reklámozza magát. Ön szerint mennyire van reális esély arra, hogy Magyarország tényleg egyfajta logisztikai kapu szerepét töltse be?
Ennek megértéséhez ismét az ellátási láncokat kell elemezni. Azt kell elsősorban vizsgálni, hogy hol vannak azok a logisztikai vonzáskörzetek, melyek képesek egy-egy országnak jó pozíciókat biztosítani. Magyarország szempontjából elsősorban Bécs és Pozsony–Brno körzete az, amely erős logisztikai vonzáskörzet, és túl közel van hozzánk. Még északabbra Szilézia, Lodz–Poznan és Gdansk–Gdynia, délebbre pedig Trieszt feltörekvő logisztikai vonzáskörzet – nem véletlenül döntött úgy a magyar kormány, hogy a trieszti kikötőben kell pozíciót szerezni. Ha pedig ezeket a pontokat összekötjük, akkor kapunk egy észak-dél irányú vonalat, mely egyelőre sajnos kívül esik Magyarországon.
Ahhoz pedig, hogy ez a vonal kicsit keletebbre húzodjon, és Magyarország is hasonló vonzáskörzet legyen, ahhoz pontosan olyan beruházásokra van szükség, mint például a fényeslitkei terminál.
És bizonyára nem véletlenül ruháznak itt be több tízmilliárd forintból, mivel tudják, hogy jelentős mennyiségű áru áramlik majd keresztül Ázsia felől. Ez egy jó első lépés ahhoz, hogy Magyarország felkerüljön az európai logisztika térképére. De hasonlóan jó lépés volt a Budapest Cargo City megvalósítása, illetve a szintén épülő zalaegerszegi konténer terminál. Előbbi azért volt fontos, mert a jelentősebb ellátási láncok végpontjai rendre olyan városokban vannak, melyeknek jelentős,nagy forgalmú repülőtere van. Az ilyen fejlesztések azok, melyek feltehetik Magyarországot az európai logisztika térképére.
„Arany betűkkel írt új fejezet a 21. századi fejlődés könyvében” – Fényeslitkén épül az Új Selyemút kapuja
2021 januárjában vette kezdetét a kelet-magyarországi Fényeslitkén egy hatalmas vasúti fejlesztési projekt. A terv igazán ambiciózus: a beruházók az aprócska szabolcsi faluban akarják felépíteni a kontinenseken átívelő Új Selyemút kelet-nyugati kapuját, hogy ezen keresztül áramoljon a vasúton szállított áru Európa nyugati része felé. Olvassa el a Makronóm riportját a fényeslitkei intermodális vasúti terminálról!
2021 januárjában vette kezdetét a kelet-magyarországi Fényeslitkén egy hatalmas vasúti fejlesztési projekt. A terv igazán ambiciózus: a beruházók az aprócska szabolcsi faluban akarják felépíteni a kontinenseken átívelő Új Selyemút kelet-nyugati kapuját, hogy ezen keresztül áramoljon a vasúton szállított áru Európa nyugati része felé. Olvassa el a a fényeslitkei intermodális vasúti terminálról!Erre mennyi időn belül kerülhet sor?