Számos repülőtér célja, hogy az aktív szerepvállalók körében, például fenntarthatóbb üzemanyagot használó légitársaságok esetében csökkentsék a rájuk nehezedő díjakat, ezzel ösztönözve mindenkit az átállásra. Azonban a nemzeti jogszabályok miatt nem mindig lehetséges ez, így az uniós keretmegállapodás ezen is segítene.
A jövőbeli szabályozási keretnek tükröznie kell azt a tényt is, hogy a repülőterek összetett, egymással összefüggő létesítmények és eszközök rendszerei, amelyek kihatással vannak a fenntarthatósági teljesítményük mérésére és kezelésére. Biztosan kihívás lesz összehangolni a különböző jogszabályokat a repülőtéri díjakkal, a rendeletekkel, az állami támogatásokkal és a külső költségek internalizálásával, de rugalmasnak kell lenni, mert az egységes európai égbolt létrehozásához ez az egyetlen út.
Környezetbarátabb repülőterek: az építéstől, az áramtermelésen át, a fenntartható repülőgép-üzemanyagok kezeléséig
A repülőterek rögzített infrastruktúrával rendelkező gazdasági egységek, melyeknek megépítése és üzemeltetési módja meghatározza a szén-dioxid-kibocsátását. Emellett fontos tényező, hogy a repterek tulajdonképpen két utazási kibocsátás közötti átmeneti helyszínek: egyik oldalról az utasok által kibocsátott szén-dioxid van jelen, melyet a helyszínre éréssel termeltek, másik oldalról pedig ott van a tényleges repülés, amikor az utasok elhagyják a repteret.
Éppen ezért a repülőtereknek rendkívül fontos szerepük van mindkét kibocsátási kategória csökkentésének ösztönzésében. Ugyanakkor az egységes európai zöld szabvány bevezetése kihívásokat jelenthet, ugyanis ahány reptér, annyi adottság, méret és fejlettségi szint figyelhető meg.
Lehet szó akár energiahatékony működésről – a szellőztető és világító rendszerek felújítása, napelemes rendszerek telepítése, megújuló energia használata – a földi kiszolgálók pénzügyi szponzorációjáról, a városközpontok felé haladó fenntartható tömegközlekedési formák támogatásáról, vagy a repülőgépek kikapcsolt motor melletti vontatásáról. Sőt, ezenfelül a nagyobb repülőterek akár külső helyszíneken is kezdeményezhetnek fenntarthatósági projekteket, akár a reptérre vezető elkerülő utak kiépítésével, akár a megújuló energiával kapcsolatosan, akár a fenntartható repülőgép-üzemanyagok fejlesztésének támogatásával.