Napjainkban a kikötők zsúfoltsága és a kereskedelmi hajók torlódása jelentős probléma Amerikától egészen Ázsiáig. Jelenleg Kína déli részén az egyik legsúlyosabb a helyzet.
A Yantian International Container Terminal kikötői torlódása jelenleg sokkal nagyobb logisztikai probléma, mint a márciusi Szuezi-csatornán történt hajóbaleset, ami korábban soha nem látott mértékben akasztotta meg a tengeri forgalmat – figyelmeztet a Maersk, dán hajózási és teherszállító társaság.
A kikötő 40 százalékos kapacitással üzemel, és a késések csak növekedni fognak az elkövetkezendő időben. A járvány kitörése előtt átlagosan fél napos várakozási idővel tudtak dolgozni, mely mostanra 16 napra ugrott.
Ennek következményei pedig az egész világ kereskedelmére jelentős hatással lesznek, mind az ellátási lánc akadozása szempontjából, mind pedig a költségek növekedése szempontjából. A Kuangtung tartományban lévő kikötők adják Kína teljes exportjának mintegy negyedét, ezen belül is a Shenzhen és a Guangzhou a legnagyobb kikötők, melyek szintén csökkentett kapacitással tudnak csak működni. A kapacitáshiány elsődleges oka a Covid-19 fertőzések megnövekedett száma, illetve a helyi hatóságok által bevezetett megelőzési és korlátozási intézkedések.
A cikk szerzője Blősz Dalma.