Világrendszerváltás jön, és a siker kulcsa a semlegesség – kínai politológus a Mandinernek
Milliók tájékozódnak az Eric Li által alapított híroldalról; a politológus most elmondta, hogyan lehet Magyarországnak is nagy szerepe a világban.
Soha nem várakozott még ennyi teherhajó az eldugult kikötők előtt, nehány kereskedő pedig már saját hajót bérelne, csak hogy időben befusson az áru – írta meg az egyik vezető német üzleti lap, a Handelsblatt.
Soha nem látott tengeri dugó alakult ki a világ több kikötője előtt, ami az Ever Given szuezi elakadása után újra komoly kihívás elé állítja a világkereskedelmet. A német Handelsblatt keddi cikke szerint a Los Angeles-i és a New York-i kikötők előtt tíz-tíz, Seattleben hét, míg Rotterdam környékén 18 óriási konténerhajó vesztegelt kikötésre várva. Kínában pedig még ennél is rosszabb a helyzet: Shanghajban 75 konténerszállító rekedt meg, a yantiani kikötőben – melyet egy járványgóc kialakulása miatt részlegesen le is kellett zárni – már 83 hajó várakozik. A Handelsblatt szerint a világszerte mintegy 3000 dugóban rekedt hajón dugóban levő konténerek száma már meghaladja a Szuezi csatorna eldugulásakor várakozó konténerek számát.
A német lap egyszerűen csak „teljes káosznak” nevezi a kialakult helyzetet.
A hajóknak gyakran már majdnem egy hetet kell várakoznia a túlzsúfolt kikötők előtt, mielőtt végre kiköthetnének.
A Kuehne+Nagel tengeri szállítmányozási cég vezetője úgy kommentálta LinkedIn oldalán az esményeket, hogy „a bicikliszerelőm is tud az Ever Givenről, hamarosan pedig azt is megtudja, hogy létezik a yantiani kikötő”. A szállítmányozási vezető szerint így elengedhetetlen, hogy a kereskedők nagyobb raktárkészletet tartsanak.
„A just in time rendszer már nem működik”
– tette hozzá.
Saját hajót bérelnek, hogy végre megérkezzen az áru
A globális ellátási láncok fennakadásai miatt egyes kereskedők egy teljesen újszerű megoldással próbálják orvosolni a kialakult helyzetet. Az amerikai Home Depot barkácsáruház vezetője azt mondta, hogy már kibéreltek egy konténerhajót, ami kizárólag az ő termékeiket fogja szállítani. De az Xstaff logisztikai hálózat – melynek többek közt a svájci Coop, a belga Colruyt és a House & Garden is tagja – is kibérelt egy 2700 TEU kapacitású tengerjárót még márciusban, amit egy hónappal később le is cseréltek egy majdnem kétszer akkora hajóra.
A Handelsblatt szerint alapvetően két folyamat húzodik meg a szokatlan események hátterében. Egyfelől folyamatosan növekszik a kínai export, másfelől pedig az amerikai lakossági fogyasztás is rekordmértékben nőhet az idén. Hiába azonban a robbanásszerű növekedés, ha hiányoznak a megfelelő szállítmányozási kapacitások. A tengeri szállítmányozásban pedig mára már minden hajó teljes kihasználtsággal fut, így pedig a szállítmányozás árai is óriásit nőttek. Amíg egy hagyományos, 40-lábas konténer elszállíttatásáért egy éve átlagosan kevesebb, mint 2000 dollárt kértek, addig ez az érték mára 6727 dollárra növekedett. A német lap szerint pedig
Bár év elején a kínai újév hatására valamelyest mérséklődtek a szállítmányozási díjak, a yantiani kikötő lezárását követően ismét 7,5 százalékkal ugrottak meg az árak.
Hiába akadoznak a szállítmányok, egyelőre nem érné meg hazatelepíteni a termelést
A müncheni ifo gazdaságkutató intézet frissen megjelent tanulmánya szerint nem járna jól Németország, ha az alacsonyabb költségű távoli országokból hazatelepítenék, vagy európai országokba telepítenék a termelést a szállítási láncolatok stabilizálása érdekében – adta hírül az MTI. Az elemzés kiemeli, hogy Németország a nemzetközi gazdasági munkamegosztás egyik legnagyobb haszonélvezője. Így pedig hiába mondják sokan, hogy a világjárvány és az egyre inkább elterjedő protekcionizmus miatt szükséges volna haza- (vagy legalább közelebb) hozni a termelést. A kutatók megállapítása szerint ugyanis „hatalmas jövedelemkieséssel” járna, ha állami beavatkozással hazatelepítenék, vagy áttelepítenék Németország térségébe a német vállalatok távoli régiókba kihelyezett termelését.
Amikor olcsóbban akarták adni a konténereket, még senkinek sem kellett
A lapnak nyilatkozó Habbeg Jansen, a tengeri szállítmányozással foglalkozó Hapag vezérigazgatója elmondta, hogy korábban 2500 dolláros konténeráron ajánlottak fel hosszútávú szerződéseket a partnereiknek, de erre akkor senki nem csapott le, mivel abban bíztak, hogy majd lejjebb mennek az árak. „Az emberek választhattak, hogy mit akarnak csinálni” – mondta. Persze ez nem azt jelenti, hogy a szállítmányozási cégeknél karba tett kézzel figyelnék, ahogy teljes káoszba fordul a globális kereskedelem. A Hapag a kínálat növelése érdekében 16 új hajót bocsátott vízre, és 500 ezer extra konténert is rendelt.
A cikk megjegyzi, hogy az is hozzájárul az egyre nagyobb fennakadásokhoz, hogy a hajók, melyeket használnak, egyre nagyobbak. Míg 15 éve csupán 9500 konténert tudott elszállítani az akkori legnagyobb teherhajó, addig ma már több, akár 24 ezer konténeres kapacitással rendelkező hajó is létezik. Egy német logisztikai cég vezetője szerint ez a kezelt áru cunamiszerű növekedéséhez vezetett a kikötőkben, amit olykor-olykor már nem tudnak megfelelően kezelni.
Címlap: Konténerszállító hajót rakodnak ki az antwerpeni kikötőben 2021. február 4-én. A rotterdami után az antwerpeni Európa második legnagyobb kikötője. (MTI/EPA/Olivier Hoslet)